تولید و کشت کینوا در هکتار

کینوا

آیا تولید کینوا در هکتار صرفه اقتصادی دارد؟ کشت کینوا یا خاویار گیاهی با خصوصیات و مزایای بسیاری چون مقاومت آن به شرایط آب و هوایی متغیر و نیاز‌های فیزیولوژیکی پایین باعث تقویت و رونق تولید آن در هکتار شده است. ارز آوری تولید آن در اقتصاد بخش کشاورزی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

تاریخچه کشت کینوا در ایران

کینوا بومی کشورهای حاشیه‌ای کوه‌های آند در آمریکای جنوبی است، که قدمت کشت و مصرف آن در این کشورها به  5000 سال می‌رسد. در سال‌های اخیر افزایش رو‌به رشد جمعیت و مسئله جهانی خشکسالی و تغییر اقلیمی دولت‌ها را بر آن داشت که برنامه مدون و پایایی جهت کشت و توسعه محصولی در مناطق مختلف جهان طرح‌ریزی کنند که ارزش تولید آن بالا باشد. همین موضوع توجه‌ها را به کشت کینوا محصولی کم توقع متناسب با این شرایط جلب نمود.

در ایران نیز همانند سایر کشورها در ابتدا کشت پایلوت و آزمایشی کینوا در مناطق با شرایط متفاوت آب و هوایی صورت گرفت تا پایداری و مقاومت آن به شرایط ایران ارزیابی شود. پس از نتیجه موفق کشت آن و سازگاری آن با شرایط مختلف کشور بالاخره در سال 97 کشت آن شروع شد.

خصوصیات ویژه گیاه کینوا و دانه مغذی آن باعث شد با همکاری جهاد کشاورزی و شرکت پیشرو توسعه تجارت سبز ایلیا در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، گرگان، بوشهر، خوزستان و شهرکرد کشت آن در ابتدا صورت گیرد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا 5 سال آینده 30 هزار هکتار از سطح زیر کشت کشور به تولید آن اختصاص یابد.

مزایایی چون تحمل شرایط متغیر دمایی و شوری آب و خاک، بهره‌وری بالا، نیاز آبی پایین و دوره کشت تا برداشت کمتر از سایر محصولات، تحمل درجایگاه آن را در تولید کشور محکم نموده است. شرکت ایلیا با بررسی محصول کینوا و نیاز کشور خود را بر آن داشت که تجربیات کشورهای موفق را بررسی نموده و با وجود کارشناسان مجرب خود متناسب با تقاضای کشاورزان و تولید کنندگان عزیز در اختیار کلیه عزیزان قرار دهد.

کینوا

تاریخ کاشت و تولید کینوا در هکتار در استان های مختلف

تنوع آب و هوایی کشور و بسته به منطقه مورد کشت و نوع واریته، تاریخ کشت در مناطق کشور قابل توصیه می‌باشد. به‌طور کلی و با توجه به طرح‌های اجراشده در کشور دو کشت بهاره و پاییزه می‌توان در نظر گرفت.

کشت بهاره در مناطق معتدل و معتدل سرد کشور از بهمن ماه تا خرداد ماه صورت می‌گیرد. استان‌های همدان، شهرکرد و ارومیه با دارابودن آب و هوایی سرد کشت از اردیبهشت شروع شده و تا خرداد ادامه دارد. در مناطقی با آب و هوایی معتدل سرد چون کرج، تبریز و اصفهان کشت از فروردین تا اردیبهشت می‌تواند صورت گیرد. وجود آب و هوای معتدل گرم در ورامین، سمنان و قم باعث شده که اسفند تا فروردین تاریخ کشت مناسب کینوا در این مناطق باشد. در برخی دیگر از مناطق گرم کشور کشت از بهمن ماه تا اسفند صورت می‌گیرد.

کشت در استان‌های جنوبی

در مناطق جنوبی کشور کشت پاییزه در استان‌های خوزستان، بوشهر، کرمان، سیستان وبلوچستان صورت می‌گیرد. تاریخ کشت پاییزه از شهریورماه شروع شده و تا اواخر آبان ماه با توجه به منطقه متغیر است.  در منطقه جیرفت، کرمان کشت کینوا از  اواسط تا آخر شهریور و در بوشهر و در بوشهر و اهواز از مهر ماه صورت می‌گیرد.

کشت کینوا در تناوب زراعی با دیگر محصولات و به‌عنوان کشت دوم و یا در تناوب با آیش در مناطق معتدل و معتدل گرم در مرداد ماه در استان‌های فارس، سمنان، قم، البرز و اصفهان امکان کاشت دارد.

نکته قابل اهمیت اینست که تعیین تاریخ کشت در هر منطقه  با توجه به اقلیم منطقه و درجه حرارت زمان کاشت، صورت میگیرد. مجموعه ایلیا با تحقیقات وسیع خود در زمینه تاریخ کشت مناسب در کلیه مناطق کشور بر آن است نتیجه تجربیات خود را از طرق مشاوره و برگزاری کارگاه آموزشی در اختیار کشاورزان و تولید کنندگان محترم قرار دهد.

کینوا

قیمت هر تن کینوا وارداتی

دغدغه بسیاری از کشاورزان و تولید کنندگان کشت کینوا ، پیدا کردن نمایندگی‌ها و مراکز مجاز برای ثبت سفارش متناسب با تقاضای خود است. خرید از خارج کشور با توجه به انواع تحریم و هزینه گمرک و بندر داری و نگهداری محصول باعث خروج ارز از کشور شده و به تولید داخلی صدمه وارد می‌آورد.

همه‌ی این مسائل را کنار بگزاریم هزینه خرید آن نسبت به نمونه داخلی بالاتر می‌باشد. به گونه‌ای که نمونه‌ی ایرانی قیمتی حدود نصف نمونه وارداتی برای خریدار هزینه بر‌می‌دارد. شرکت ایلیا با نمایندگی مجاز در کشور نیزتقاضا به نمونه وارداتی را کم نموده و تعهد دارد محصولی با کیفیت را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

قیمت کینوا در ایران

کینوا وارداتی به‌صورت فرآوری شده به کشور وارد می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات کرونا و نوسانات شدید ارز، میزان واردات آن به‌شدت کاهش‌یافته و در تناژ های محدودی وارد می‌شود. واردکنندگان کینوا وارداتی این محصول را تنها برای مصرف خانگی به‌صورت خرده‌فروشی وارد بازار می‌کنند و در بسته‌بندی‌های 200 تا 300 گرمی و با قیمت‌هایی بین کیلویی 80تا 400 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

کینوا وارداتی به‌صورت یک ماده غذایی لوکس و لاکچری وجود دارد و بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند آن را تهیه کنند و اصلا از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست. اما کینوا ایرانی با توجه به این‌که تولید داخل است و هزینه‌های گمرک، بسته‌بندی، واردات، حمل‌ونقل را ندارد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای جایگزینی با کینوا وارداتی باشد.

 شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با تولید این محصول در دو هزار هکتار از زمین‌های استان‌های مختلف کشور توانسته‌است، بزرگ‌ترین مرکز تولید و فرآوری کشت کینوا را در کشور ایجاد کند. قیمت این کینوا در ایران به نسبت کینوا وارداتی بسیار پایین‌تر بوده و حتی در خریدهای تناژ و خریدهای عمده به نسبت برنج ایرانی نیز قیمت‌های پایین‌تری را دارد. اما هر قیمت پایینی برابر با کیفیت محصول نیست. 

همکاری با شرکت ایلیا در تولید کینوا در هکتار بالا

 این مجموعه تنها شرکتی است در سطح کشور که توانسته‌است سیب سلامت و مجوزات بهداشتی را برای دانه و آرد کینوا اخذ نماید و محصول خود را به‌صورت تناژ های بالا بدون محدودیت تامین با قیمت بسیار عالی و مناسب در اختیار کارخانجات صنایع تبدیلی و مصرف‌کنندگان قرار دهد.

  •  قیمت بسیار مناسب
  • تامین نامحدود
  • دسترسی به محصول باکیفیت
  • رنگ مناسب کینوا
  • دانه‌بندی درشت
  • کمترین میزان ناخالصی مانند سنگ‌ریزه
  • بدون نیاز به شستشو

 مواردی است که ویژگی‌های محصول تولیدی ایلیا می‌باشد. آنالیزهای به‌دست‌آمده از مقایسه کینوا ایرانی و وارداتی تولید شده در این مجموعه نشان می‌دهد کینوا ایرانی ایلیا، نه‌تنها هیچ ارزش غذایی کمتر از کینوا وارداتی ندارد بلکه در فیبر آهن و برخی املاح معدنی بالاتر از کینوا وارداتی می‌باشد.علاقه‌مندان برای استعلام قیمت انواع محصولات کینوا با این مجموعه در ارتباط باشند.

کینوا

تولید و خرید تضمینی محصول کینوا در کشور توسط شرکت ایلیا

شرکت ایلیا با شعار حمایت از تولید داخلی و به هدف زندگی سالم و ارگانیک بر ان است تا این محصول پرفایده را در سبد غذایی خانوار‌های ایرانی قرار دهد. توجه به پیش‌بینی‌ها و کشت روز افزون آن در کشور رونق تولید و خرید کینوا را در بازار سبب شده است. پیشنهاد ما به کلیه تولیدکنندگان و کشاورزان اینست که با عقد قراردادهای خرید تضمینی محصول خود را بیمه نمایند، تا در پایان برداشت دنبال مشتری و نوسانات بازار قرار نگیرند و با خیالی راحت بتوانند اقدام به کشت محصول خود نمایند.

 کشاورزان علاقمند برای کشت محصول کینوا و قرار دادن آن در تناوب محصولات خود، می‌توانند با این مجموعه در ارتباط بوده و قرارداد خرید تضمینی عقد نمایند. این قرارداد شامل هزینه بذر بسیار مناسب، مشاوره تخصصی و خدمات ویژه کاشت و برداشت محصول می‌باشد.

 شرکت ایلیا بهترین و باکیفیت‌ترین بذر دارای قوه نامیه بالا را در اختیار کشاورز قرار می‌دهد و در تمام طول کشت در کنار کشاورز هست تا تولید با کیفیت و با عملکرد بالایی را به دست آورد. این مجموعه کینوا برداشت شده از زمین را با قیمت بسیار مناسبی خرید می‌کنند که نه‌تنها سودآوری بالایی برای کشاورز دارد بلکه کمترین ریسک را برای او دارد. همچنین ایلیا با مشاوره و آموزش رایگان در کنار کشاورزان عزیز بوده و در تمامی مراحل کشت تا برداشت آمادگی همکاری با شما عزیزان را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان سایر تماس و  ارتباط برقرار نمایید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *