آیا تولید و کشت کینوا صرفه اقتصادی دارد؟

کینوا

برای پاسخ به سوال آیا تولید و کشت کینوا صرفه اقتصادی دارد؟ با ما همراه باشید. در سال‌های اخیر کشاورزان بیش‌از پیش به بررسی بازار می‌پردازند تا ببینند کدام محصول کشاورزی قیمت بالاتری در بازار دارد که آن را بکارند.

کشاورزان امروز بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند و با رصد دقیق بازار محصولات پر بازده و محصولاتی با ارزش اقتصادی بالاتر را انتخاب و در اولویت کشت قرار می‌دهند. محصول کینوا حدود یک دهه است که به ایران وارد شده و مورد توجه کشاورزان قرار گرفته‌است.  اما نکته‌ای که در مورد کینوا بسیار حائز اهمیت است، این‌موضوع می‌باشد که آیا کینوا صرف اقتصادی در هکتار دارد؟

 چرا یک کشاورز در کشور می‌تواند پنج تن محصول برداشت کند و محصول کینوا خود را با بالاترین قیمت در بازار بفروشد و کشاورز دیگری یک تن هم برداشت نمی‌کند و ضرر هنگفتی می‌کند. کدام یک از این موارد درست است آیا شما به‌عنوان کشاورز کدام یک از این موارد را قبول دارید و چگونه محصول خود را انتخاب می‌کنید؟

یکی از نکاتی که باعث توسعه کشت محصول کینوا در کشور شده،  مقاومت به شوری و خشکی این محصول در کشور است که می‌تواند تا شوری‌های سیزده هزار را به‌خوبی تحمل کند و محصول دهی خوبی داشته باشد. همچنین خاک‌هایی که از لحاظ حاصلخیزی بسیار فقیر هستند، نیز می‌توانند پذیرای بذر کینوا باشند. با این احتساب همه استان‌های کشور قابلیت کشت دارند. قاعدتاً در زمین‌های شور و خشک صرفه اقتصادی کینوا بالاتر است.

بذر کینوا را در چه زمینی کشت و تولید کنیم؟

کشاورزانی که در مناطق خشک و شور کشور هستند، در انتخاب محصول کشاورزی خود محدودیت بالایی دارند و کشت آن‌ها محدود می‌شود به کشت گندم و جو. با توجه به تسویه‌حساب هایی که دولت در بحث گندم و جو داشته و زحمت کشتی که این محصولات دارد، کشاورزان کمتر از قبل رغبت به کشت این محصول دارند. آنها ترجیح می‌دهند، زمین کشاورزی خود را آیش بگذارند.

 در این مناطق کشت کینوا می‌تواند معجزه کند. کشت کینوا در زمین‌هایی که تنها به کشت غلات اختصاص دارد و شوری و خشکی بالایی دارد، مانند استان‌های یزد، کرمان، خراسان‌جنوبی و بخش‌هایی از اصفهان و قم اراک، سمنان و… می‌توانند کشت کینوا را انجام دهند.

کشاورزانی که در این استان‌های خشک و شور قرار گرفته‌اند، می‌توانند با جایگزین کردن کینوا با سایر غلاتی که کشت می‌کنند و یا در تناوب با آن‌ها به سودآوری بالایی دست پیدا کنند. کینوا نسبت گندم میزان آب کمتری نیاز دارد در حدود نصف گندم آب نیاز دارد و از لحاظ دوره رشد رویشی و زایشی در حدود سه ماه، می‌تواند دوره رشد خود را کامل کند. درواقع از زمان کاشت تا برداشت محصول صد تا صد و بیست روز بیشتر زمان نمی‌برد که این‌موضوع برای کشت ارقام زودبازده می‌باشد و به نسبت گندم مدت‌زمان کمتری روی زمین بوده و هزینه کشت کمتری دارد.

کینوا

عملکرد کینوا

 بذر کینوا در استان‌های خشک می‌تواند دو فصل کشت انجام شود و محصول دهی بین حداقل دو تن تا حداکثر پنج تن در کشور دارد. کشاورزان استان‌های خشک می‌توانند با اختصاص کشت کینوا در تناوب خود و یا جایگزینی با محصولات خود نه‌تنها هزینه کشت خود را پایین بیاورند و میزان آب کمتری استفاده کنند، بلکه می‌توانند سودآوری بسیار بالاتری از گندم و جو داشته باشند.

 قیمت خرید محصول کینوا دو تا چهار برابر گندم است و می‌تواند برای کشاورز صرفه اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد. حتی علوفه این محصول نیز می‌تواند مورد خوراک دام قرار بگیرد و در ترکیب با یونجه و شبدر و سایر علوفه‌ها می‌تواند برای دام بسیار خوش‌خوراک باشد.

کشت کینوا در استان های غربی کشور

استان‌های غربی ایران میزان شوری آب‌ و خاک کم تری دارند. خاک‌های این مناطق معمولاً غنی هستند و مشکل شوری ندارند و یا به‌ندرت در این خاک‌ها شوری وجود دارد. آب این مناطق نیز به نسبت شیرین است و شوری پایینی دار. مناطق غرب کشور معمولاً به کشت صیفی‌جات سبزیجات و حبوبات و بغولات اختصاص دارد و از لحاظ عملکردی هم در حوزه غلات مانند گندم و جو تناژ های حداکثری در کشور می‌گیرند.

 این مناطق با توجه به این‌که شوری آب‌وخاک پایینی دارد، میزان بارندگی مناسبی هم دارد. البته کشت دیم به‌صورت ویژه در برخی استان‌های غرب کشور انجام می‌شود. اما از لحاظ بارندگی به نسبت نیمه مرکزی و نیمه شرقی ایران بهتر می‌باشد. کشاورزان مناطق غربی از لحاظ ادوات و از لحاظ تنوع کشت در جایگاه خوبی قرار دارند و به نسبت استان‌های خشک و شور می‌توانند تنوع محصول مختلفی را داشته باشند.

کشاورزان با تنوع محصولات می‌توانند محصولات متنوعی برای کشت در زمین خود انتخاب کنند. برای استان‌های غرب کشور پیشنهاد می‌کنیم که از لحاظ صرفه اقتصادی تحقیقات گسترده‌ای صورت بگیرد. به‌طور مثال کشاورزی که در حوزه گوجه و خیار فعالیت دارد یا در حوزه سیب‌زمینی فعالیت می‌کند، در حدود هکتاری پنجاه تا صد میلیون هزینه می‌کند و درنهایت محصولی که از زمین برداشت می‌کند را چهارصد تا پانصد میلیون به فروش می‌گذارد.

 در این زمین‌های کشاورزی هیچ‌گاه نمی‌توان سودآوری اقتصادی را با زمین‌های کشت کینوا و سایر غلات مقایسه کرد. این زمین‌ها به‌حدی غنی و با کیفیت هستند که می‌توانند محصولات فوق‌العاده‌ای در حوزه صیفی‌جات و سبزیجات داشته باشند و کمتر به کشت غلات اختصاص پیدا می‌کند.

کینوا

صرفه اقتصادی کشت کینوا برای غرب ایران

 معمولاً در مناطق غرب کشور زمین‌های نامرغوب و ضعیف را برای کشت غلات مانند گندم و جو اختصاص می‌دهند کشاورزان غرب کشور اگر می‌خواهند کینوا کشت کنند، باید زمین‌های ضعیف و شور خود را به کشت محصول کینوا اختصاص دهند. نه زمین‌هایی که آب‌وخاک شیرین دارد و می‌تواند با محصولاتی با صرفه اقتصادی بالا کشت شود.

اگر شما کشاورزی هستید که در استان‌های غربی کشور، زمین کشاورزی دارید و به کشت صیفی‌جات سبزیجات و حبوبات مشغول هستید، نباید زمین خود را به کشت کینوا اختصاص دهید. شما در بالاترین میزان پنج تن در هکتار کینوا تولید می‌کنید و این میزان، نصف سودی است که شما در حوزه صیفی‌جات و سبزیجات به دست می‌آورید.

و اگر کینوا کشت کنید، این‌موضوع ممکن است باعث شود شما از کشت و کینوا زده شوید و یا متحمل ریسک و یا ضرر شوید. بنابراین کشاورزانی که به کشت محصولاتی فعالیت دارند که سودآوری بالایی دارد و هزینه در هکتار بالایی را نیز دارد، به‌هیچ‌عنوان نباید به کشت و کینوا فکر کنند.

کینوا باید با گیاهانی مانند گندم جو و کلزا مقایسه شود و در خاک‌ها و زمین‌های شور و خشک صرفه اقتصادی دارد. اما اگر شما کشاورزی هستید که دارای زمین در غرب کشور هستید و زمین شور و خشک دارید و آن را به‌صورت آیش یا بایر رها کرده‌اید، می‌توانید به کشت کینوا فکر کنید و می‌توانید از آن برای سودآوری خود برنامه‌ریزی نمایید.

کشت کینوا در استان های شمالی کشور

استان‌های شمالی کشور مانند گلستان گیلان و مازندران، این استان‌ها از لحاظ اقلیمی در منطقه قرار گرفته‌اند که رطوبت بالایی دارد و از لحاظ آب‌وخاک به نسبت آب‌وخاک شیرینی دارند. کشت در این مناطق بسیار توجه خاصی می‌خواهد، بطور کل مشاوران و کارشناسان شرکت توسعه تجارت ایلیا برای کشاورزانی که در منطقه گیلان و مازندران قرار دارند، اکیداً توصیه می‌کنند به کشت کینوا نپردازند.

کشت و تولید کینوا در گیلان و مازندران

 به این دلیل است که که استان‌های گیلان و مازندران دارای رطوبت بالایی هستند. این رطوبت می‌تواند برای کینوا مضر باشد. در ابتدا حداقل پنج کیلومتر از نوار ساحلی باید فاصله داشته باشید و میزان رطوبت منطقه و زمین کشاورزی خود را بسنجید. رطوبت بالا برای کینوا می‌تواند یک خطر جدی باشد و باعث بروز بیماری‌ها و آفات به خصوص مشکلات قارچی ‌شود و می‌تواند باعث کاهش محصول برداشت‌شده شود .

همچنین در این مناطق به دلیل این‌که کشت‌های پر بازدهی مانند برنج انجام می‌شود که صرفه اقتصادی بالایی برای کشاورز دارد، هیچ‌گاه کینوا نمی‌تواند از لحاظ صرف اقتصادی با برنج مقایسه شود. کشاورزان گیلان و مازندران بر روی محصولات پربازده مانند برنج و صیفی‌جات و سبزیجات باید تمرکز کنند و به سراغ محصولاتی مانند کینوا که به مناطق خشک و شور سازگاری دارد نروند. زیرا صرفه اقتصادی برای آن‌ها ندارد و تنها یک فصل کشت از زمین خود را از دست می‌دهند.

کینوا

کشت کینوا در گلستان

استان گلستان دارای اقلیم بسیار ویژه است. استان گلستان چهار فصل سال را هم‌زمان دارد و دارای چهار منطقه اقلیمی است. هم در مناطق بسیار خشک شور هم مناطق معتدل و هم مناطق بسیار رطوبتی دارد. کشت کینوا در استان گلستان می‌تواند به‌صورت دیم انجام بگیرد و در واقع تنها استانی است که کشت دیم کینوا توصیه می‌شود.

 کشاورزان این منطقه به‌علت بارندگی مناسب و حاصلخیزی آب‌وخاکی که دارند، می‌توانند کینوا را هم به‌صورت دیم و هم به‌صورت آبی کشت کنند. همچنین در مناطق خشک و شور استان گلستان کینوا عملکردهای بالایی به ثبت رسانده در حدود چهار تا پنج تن در هکتار عملکرد کینوا در استان گلستان جزو رکوردداران کشور است و می‌تواند برای کشاورزان این منطقه سودآوری بالایی داشته باشد.

البته کشت در استان گلستان می‌تواند چالش‌هایی نیز به‌همراه داشته باشند. رعایت عمق کشت، رعایت فواصل آبیاری و یا بارندگی‌های بی‌موقع که در این استان می‌آید، می‌تواند بر روی کشت تأثیرگذار باشد. همچنین در استان گلستان به‌علت رطوبت نسبتاً بالایی که دارد، می‌تواند باعث تیرگی دانه شود و یا باعث دانه‌بندی ریز این محصول شود.

 این‌ها چالش‌هایی است که در بازار ممکن است بروز کند و کشاورز از آن‌ها اطلاعی نداشته باشد. وجود یک مجموعه بسیار متخصص در کنار کشاورز می‌تواند، ریسک کشاورز را صفر کرده و تضمین برای محصول خوب به او بدهد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با ارائه خدمات مشاوره‌ای بسیار ویژه و تخصصی در حوزه کاشت داشت و برداشت در زمان کاشت محصول و در زمانی‌که کشاورز اقدام به کشت محصول می‌کنند، می‌تواند بر روی محصول دهی خوب کشاورز تاثیرگذار باشد. این مجموعه تنها مجموعه‌ای در کشور است که می‌تواند محصول کینوا را در تناژ بسیار بالا در سطح کشور خریداری نماید.

کشت و تولید کینوا در استان های جنوبی ایران

استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، جنوب کرمان و جنوب استان فارس مناطقی هستند که کشت در آن‌ها به‌نحو خاصی انجام می‌شود . این مناطق به دلیل این‌که زمستان سختی ندارند، تاریخ کاشت آن‌ها متفاوت از سایر استان‌های کشور است. تاریخ کاشت در استان‌های جنوبی کشور در اواخر شهریور و اوایل مهرماه است که بتوانند تا اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه محصول خود را برداشت کنند.

 این مناطق یکی از استراتژیک‌ترین و مهم‌ترین مناطق کشت کینوا در کشور است. محصولی که در این مناطق تولید می‌شود، بسیار کیفیت بالایی دارد. دانه‌بندی این محصول بسیار درشت بوده و رنگ بسیار سفیدی دارد. کشاورزان این منطقه اگر دارای آب‌وخاک شور هستند که غالب این مناطق این چالش را دارند، می‌توانند به تنها محصولی که فکر کنند کینوا باشد.

کینوا

کینوا محصول معجزه گر برای جنوب کشور

کینوا در این مناطق یکی از بهترین و استراتژیک‌ترین محصولات کشت است و می‌تواند سودآوری فوق‌العاده بالایی برای کشاورزان داشته باشد. تنها نکته‌ای که کشاورزان این مناطق دغدغه دارند، وجود دستگاه‌های کارنده و برداشت کینوا است که باید در زمان برداشت و کاشت در منطقه حضور داشته باشند.

 اگر جهاد کشاورزی بتواند دغدغه کشاورزان جنوب کشور را برای بحث کاشت و برداشت برطرف کند. کشاورزان این مناطق می‌توانند، زمین‌های خود را بدون دغدغه و بدون ریسک به کشت کینوا اختصاص دهند و سودآوری بسیار بالایی را داشته باشند.

برخی مناطق در این استان‌ها به دلیل این‌که کیفیت حاصلخیزی آب‌وخاک بالایی دارد به کشت صیفی‌جات و سبزیجات اختصاص دارد. به‌جز این مناطق و این زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها، می‌توان بر روی کشت کینوا در زمین‌های بایر و زمین‌های ضعیف و فقیر برنامه‌ریزی تولید داشت.

 کشاورزان سراسر کشور بدون هیچ دغدغه‌ای، برای کاهش ریسک تولید محصول کینوا و افزایش عملکرد بسیار بالای خود باید از یک تیم تخصصی و ویژه برای بحث مشاوره استفاده کنند. بذر کینوا کشت آسانی دارد، اما چالش‌هایی در مسیر کشت وجود دارد که اگر یک مشاور و متخصص در کنار کشاورز نباشد، نه تنها کشاورز سود نمی‌کند بلکه ضرر هنگفتی می‌‌کند.

پک خرید تضمینی محصول کینوا در کشور

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پیشروترین گروه علمی و تجاری در حوزه کشت کینوا و غلات فراسودمند در کشور است که می‌تواند، تضمین خرید محصول به کشاورز بدهد. این مجموعه دارای کارخانه فرآوری کینوا بوده و با کارخانجات متعدد صنایع غذایی و صنایع تبدیلی عقد قرارداد تامین محصول کرده و در کشت کینوا، فرآوری و ارائه به بازار بسیار پیشرو می‌باشد.

 این مجموعه در حال حاضر دو هزار هکتار از زمین‌های مرغوب کشاورزان در استان‌های مختلف را در اختیار دارد و با عقد قرارداد خرید تضمینی محصول، پک خرید تضمینی را ارائه می‌کند. پک ارائه‌شده توسط این مجموعه شامل، بذر بسیار مرغوب و اصلاح‌شده با قوه نامیه بسیار بالا و زودرس است که می‌تواند برای نود درصد کشاورزان دو بار در سال قابلیت کاشت داشته باشد.

در کنار بذر مرغوب و تضمین‌شده با عملکرد بالا، مشاوره تخصصی این مجموعه می‌تواند، کاری کند که کشاورز عملکرد دو تن در هکتار خود را به پنج تن در هکتار برساند. با رعایت تغذیه گیاهی و کود دهی و شرایط خاص برداشت، می‌تواند عملکرد بسیار بالایی را برای کشاورز داشته باشد و کشاورز سودآوری بالایی را تجربه کند. مشاوره‌ای که به کشاورزان استان‌های مختلف داده می‌شود، متفاوت از هم است و هر کشاورز با توجه به شرایط خاک و اقلیم خود مشاوره تخصصی دریافت می‌کند.

این مجموعه محدودیتی برای کشاورزان استان‌های مختلف برای کاشت ندارد. کشاورزان علاقمند از سراسر کشور می‌توانند با کارشناسان و متخصصان این مجموعه ارتباط گرفته درعین این‌که شرایط زمین و شرایط کاشت خود را توضیح می‌دهند، می‌توانند مشاوره تخصصی در باب این‌که آیا برای آن‌ها صرفه اقتصادی دارد یا نه نیز جستجو و پرسش کنند.

کینوا

تفاوت شرکت ایلیا با سایر شرکت‌ها

 تنها عاملی که باعث تفاوت شرکت ایلیا با سایر شرکت‌های دیگه می‌شود این است که اولویت این مجموعه سودآوری و رضایت کشاورز است. زمانی‌که کشاورز از عملکرد خود و سودآوری محصول خود راضی باشد، می‌تواند برای فصول کشت بعدی میزان هکتار بالاتری را اختصاص دهد و این‌موضوع باعث می‌شود، بر روی عملکرد خود نیز کارکرده و کیفیت دانه خود را نیز بالا ببرد.

که این‌موضوع یک فرایند برد برد است. بالا بردن کیفیت محصول، هم به سود شرکت است و هم به سودآوری خود کشاورز کمک می‌کند. همکاری بخش خصوصی و کشاورز باعث می‌شود یک بازار امن و ایمن در سطح کشور داشته باشیم. ورود دلالان و واسطه‌ها به ارائه بذر، خرید بذر و فروش دانه‌های فرآوری‌نشده در بازار می‌تواند ضربه مهلکی به صنعت کشاورزی و به کشاورز وارد کند.

کشاورز قبل‌از این‌که محصول خود را بکارد، باید بداند خریدار محصول او کیست و بتواند از لحاظ اقتصادی برآورد مناسبی داشته باشد تا بتواند محصول خوبی تولید بکند. بازار نابسامان کشاورزی در ایران نیازمند شرکت‌های خصوصی قوی و توانمند در کنار کشاورزان پیشرو و توانمند است که بتوانند با یاری هم توسعه محصولات جدید را در کشور بنا نهند و بتوانند صنعت غذایی کشور را متحول کند.

همکاری در کشت و تولید کینوا !

 شرکت توسعه تجارت ایلیا همه سعی و تلاش خود را بر این دارد که بتواند محصول کینوا مرغوبی را تولید و به صنعت غذایی کشور وارد کند. در کنار این‌موضوع اگر حضور پررنگ کشاورزان و علاقه آن‌ها نباشد شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند برای بازار کاری انجام دهند. کشاورزان پیشرو و علاقمند محور اصلی تولید در کشور هستند و شرکت‌هایی مانند شرکت ایلیا قدر این کشاورزان و زحمتی که آن‌ها بر روی زمین خود می‌کشند را می‌دانند.

 این مجموعه از همه علاقه‌مندان در حوزه کشت، تولید و عرضه به بازار محصولات غلات فراسودمند به‌ویژه کینوا در کشور برای توسعه در کشور دست یاری دراز می کند تا برای مشاوره تخصصی عقد قرارداد و ورود به بازارهای داخلی و خارجی همکاری خود را آغاز کنند و برای گرفتن مشاوره ویژه با این مجموعه در تماس باشند.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *