آموزش کشت بذر کینوا در سمنان

بذر کینوا در اصفهان

جهت آموزش کشت بذر کینوا در سمنان و سایر شهرهای کشور می‌توانید با مراجعه به سایت این مجموعه و همچنین تماس با کارشناسان آن، اطلاعات جامعی در زمینه‌ی کاشت بذر کینوا به دست آورید. 

معرفی بذر کینوا

کینوا یک شبه غله است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است. حدود 5000 سال پیش بذر کینوا در کشورهای پرو، بولیوی، اکوادور و شیلی کشت شد و در دهه‌ی اخیر در نقاط مختلف کشور ما نیز کشت می‌شود. ارزش غذایی بالای دانه‌ی کینوا که حاصل کشت بذر کینوا  است و هم چنین مقاوم بودن این بذر به شرایط خشکی و شوری باعث شده که امروزه کشت آن در نقاط مختلف دنیا و هم چنین ایران رواج پیدا کند.

کشت بذر کینوا در سمنان

سمنان از جمله مناطقی است که مناسب برای کاشت بذر کینوا است.  محصول تولیدی در سمنان با کیفیت است. سمنان در منطقه‌ی تقریبا خشکی قرار دارد. قسمت‌هایی از سمنان به شدت شور هستند و قسمت‌هایی از آن شوری کمتری دارند. با توجه به میزان آب در منطقه‌ی مورد نظر کشاورز باید کشت بهاره و یا کشت پاییزه و یا هر دو رو انتخاب کند.

از عوامل مهم در کشت مطلوب کینوا انتخاب زمان کاشت بذر کینوا می‌باشد به این دلیل که دما بالاتر از 35 درجه نرود. زیرا در این مناطق گاهی دما خیلی بالا می‌رود پس باید در تعیین زمان کاشت خیلی دقت کرد. برای تعیین زمان مناسب کاشت بذر کینوا در استان سمنان و دیگر استان ها می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

کینوا

روش کاشت و میزان بذر کینوا

روش‌های کشت بذر کینوا د سمنان عبارتند از جوی و پشته‌ای، ردیفی و نواری است. کشت کرتی برای کاشت بذر کینوا مناسب نیست به این دلیل که کینوا دارای شاخ و برگ زیاد و انشعابات است. در مناطق شور استان باید در روش کشت جوی و پشته‌ای، کشت بذر کینوا در جوی انجام شود.

ادوات مکانیزه مناسبی هم در استان سمنان وجود دارد. عمق کاشت بذر 1 تا 2 سانتی متر باشد. فاصله‌ی بین بذرها در هر ردیف 7 تا 10 سانتی‌متر و فاصله‌ی بین ردیف‌ها هم 50 سانتی‌متر باید باشد. میزان بذر برای هر هکتار 8 تا 10 کیلوگرم در نظر گرفته شود.

 آبیاری کینوا در سمنان

در استان سمنان باید حداقل 5 دور آبیاری را در نظر گرفت. به صورت دیم در سمنان بذر کینوا را نمی‌توان کشت کرد. بین 5 تا 7 دور آبیاری  برای عملکرد مناسب محصول باید انجام شود. در زمان برداشت محصول هم حتما باید رطوبت کم باشد.

به این خاطر که رطوبت بالا باعث تیره شدن دانه‌ها می‌شود و روی کیفیت دانه‌ی تولید تاثیر می‌گذارد و نیز از بازار پسندی دانه کاسته می‌شود. از روش‌های آبیاری غرقابی، قطره‌ای، بارانی و نوار تیپ میتوان برای آبیاری بذور کینوا استفاده کرد.

بذر کینوا

کنترل علف هرز، کوددهی و افزایش عملکرد

استان سمنان از لحاظ علف هرز نرمال می‌باشد. بعضی مناطق آن علف هرز بیشتری دارند و یک سری مناطق علف هرز کمتری دارند.

کوددهی از راههای افزایش عملکرد می‌باشد. استفاده از کودهایی مانند NPK، سوپر فسفات تریپل و کود پتاس باعث افزایش عملکرد محصول نهایی می‌شود.

به طور کلی عواملی که باعث افزایش عملکرد نهایی دانه تولیدی می‌شود عبارتند از استفاده از بذور اصل و شناسنامه‌دار از مراکز معتبر، تعیین تاریخ مناسب کاشت، کنترل علف‌های هرز و آفات و بیماری‌ها و کوددهی مناسب. برای تمامی مواردی که باعث افزایش عملکرد محصول نهایی می‌شود می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات کاملی در زمینه کاشت بذر کینوا در سمنان و استان‌های دیگر کسب نمایید.

آموزش رایگان کشت بذر کینوا در سمنان

کارشناسان و مشاوران این مرکز با داشتن اطلاعات جامع و تخصصی در زمینه کاشت بذر کینوا در سمنان و مناطق دیگر و هم چنین تهیه بذر مناسب در خدمت کشاورزان و علاقمندان کشت بذر کینوا می‌باشند. شما می‌توانید تنها با یک تماس از این آموزش و مشاوره رایگان بهره مند گردید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *