کشت کینوا چیست و چگونه انجام می شود؟

کینوا

کشت کینوا چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی در مورد کشت کینوا و این‌که کینوا در ایران صرف اقتصادی دارد یا نه بپردازیم. بذر کینوا به‌طورکلی حدود دو دهه است که به ایران راه‌یافته است. از سال 2013 که فائو مطرح کرد که کینوا می‌تواند سوءتغذیه را در دنیا برطرف کند، کشورهای مختلف خاورمیانه، اروپایی و کشورهای آسیای شرقی و بسیاری از کشورهای مختلف سعی کردند، کشت کینوا را در کشور خود انجام دهند و بهترین تولید را را داشته باشند.

کشت خاویار گیاهی

کشت خاویار گیاهی کینوا در ایران به حدود ده سال اخیر می‌رسد بسیاری از کشاورزان استان‌های مختلف بعد شنیدن نام کینوا و این‌که قابلیت کشت در مناطق شور و خشک را دارد، اقدام به کشت کینوا در کشور کرده‌اند.

به‌طورکلی کینوا به دلیل این‌که سازگاری بالایی به مناطق خشک و شور دارد، می‌تواند در بسیاری از استان‌های کشور کشت شود و عملکرد مناسبی نیز داشته باشد. اما این‌که کشاورز ان چه بذری در چه تاریخ کاشتی و چگونه کینوا را کشت کنند، می‌تواند به سودآوری یا به ضرر هنگفتی ختم شود. واریته‌های مختلفی در ایران به‌صورت تحقیقاتی مورد کشت‌وکار قرار گرفت. اما در این سال‌ها نشان داده شده‌است که کینوا سفید بیش‌از90 درصد سطح زیر کشت کشور را به خود اختصاص داده‌است.

چه استان هایی کینوا نکارند!!!

 ارقام مختلف کینوا سفید متنوع است. اما رقم تی‌تیکاکا و سانتا ماریا و سایر ارقام پر بازده کینوا هستند که برخی کم ساپونین و برخی با ساپونین بالاتر هستند. همه استان‌های کشور قابلیت کشت کینوا را دارند اگر در تاریخ کشت مناسب خود کشت کنند.  تنها استان‌هایی که کشت و کینوا توصیه نمی‌شود استان گیلان و استان مازندران است. این دو استان به‌علت رطوبت بالایی که دارند و نزدیکی به دریا باعث می‌شود، میزان رطوبت بر روی کینوا مؤثر بوده و باعث کاهش عملکرد و بروز بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های قارچی شود.

 در کنار این‌موضوع از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان این مناطق کشت کینوا به‌صرفه نیست. کشت عمده این مناطق کشت برنج است که سودآوری مناسبی برای کشاورزان دارد و کشاورزان با در نظر گرفتن میزان آب مورد نیاز کشت برنج، برای کشت کینوا نه‌تنها سود نمی‌کنند، بلکه ضرر هم می‌کنند.  

کینوا

کشت دیم کینوا چیست؟

کینوا به‌طورکلی نصف آب مورد نیاز برای مزارع گندم را استفاده می‌کند و سودآوری دو تا چهار برابر بیشتر از گندم و جو دارد. اما باید در نظر گرفت که در همه استان‌های کشور نمی‌توان کشت دیم کینوا انجام داد. تنها استانی که می‌توان کینوا به‌صورت دیم کشت کرد، استان گلستان است و برخی مناطق محدود در استان‌های غربی که میزان بارش آن‌ها بالاست.

 این استان‌ها می‌توانند با در نظر گرفتن نظر مشاور و متخصص در حوزه کشت کینوا را به‌صورت دیم کشت کنند. در سایر استان‌ به‌هیچ‌عنوان کشت دیم کینوا به‌خصوص برای اولین‌بار توصیه نمی‌شود و کشاورزان از این کار به‌شدت پرهیز نمایند.

خرید و فروش بذر کینوا

یکی از مواردی که کشاورزان به‌شدت باید به آن دقت کنند و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی موفقیت کشت کشاورزان داشته باشد،  بذر کینوا است. بذر کینوا در ایران بازار فوق‌العاده نابسامانی دارد. بسیاری از افراد سودجو و دلال، محصول برداشت‌شده از زمین کشاورزان را با قیمت پایین خریداری می‌کنند و نه به‌عنوان بذر به سایر کشاورزان می‌فروشند که این‌موضوع بسیار تاثیر بدی بر روی کشت دارند.

 محصولی که کشاورز برداشت می‌کند قابلیت کشت مجدد را ندارد. زیرا کینوا دارای دگرگشنی است و محصول بی‌کیفیتی تولید می‌کند که قابلیت کشت مجدد را ندارد. دانه‌هایی که بعد از کشت دوم تولید می‌شوند بسیار بسیار ریز بوده و ارزش فراوری ندارد و حتی به درد خوراک دام و طیور نیز نمی‌خورد.

کینوا

قیمت کینوا و بذر برای کشت چیست؟

کشاورزان صرفاً با در نظر گرفتن آیتم قیمت نباید اقدام به خرید بذر کنند. بذرهای کینوا با قیمت‌های پایین که در بازار بسیار رواج یافته، می‌تواند به کشت آسیب بزند. کشاورز درطول فصل کشت با امید برداشت محصولی باکیفیت و بدست آوردن سود چند برابری، ناگاه با نابودی زمین خود مواجه می‌شود و محصولی برداشت نمی‌کنند یا محصولی بسیار بی‌کیفیت برداشت می‌کند که در بازار خریداری ندارد.

 آیتم بذر بسیار بسیار بااهمیت است. کشاورزان برای کشت کینوا حتما باید از بذر اصلاح‌شده استفاده کنند. بذر کینوا در کنار این‌که اصلاح‌شده باشد باید قوه نامیه بالایی داشته باشد و برای منطقه و اقلیم کشاورز مناسب باشد. بذر کینوا بسیار ریز است و وزن هزار دانه آن 2 تا 3گرم است. در گروه کشت ریزدانه‌ها دقت بسیاری باید در کشت انجام بگیرد تا محصول مناسبی به دست بیاید.

 شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پیشروترین گروه علمی تجاری در حوزه کینوا در کشور است. این مجموعه در همه استان‌های کشور به‌جز گیلان و مازندران در حوزه کشت کینوا فعالیت دارد. کشاورزان استان‌های مختلف می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در واحد فروش، مشاوره رایگان و تخصصی دریافت کنند. این مجموعه بعد از پتانسیل سنجی کشاورزان و بررسی شرایط کشت کینوا در زمین و اقلیم کشاورزان، با آن‌ها عقد قرارداد خرید تضمینی می‌کند و بذر بسیار مرغوب با قوه نامیه بالا و اصلاح‌شده در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 این کشاورزان در تمام طول دوره کاشت از نظرات تخصصی این مجموعه بهره‌مند می‌گردند و در تمامی بخش‌های کاشت، داشت، برداشت، مبارزه با علف هرز و کوددهی، تنظیم دستگاه، مشخص کردن تاریخ برداشت، تنظیم دستگاه برداشت، انبارداری، کیسه گیری، حمل‌ونقل در همه این موارد شرکت در کنار کشاورز هست. و سعی می‌کند کشاورز با کمترین هزینه بالاترین سودآوری را داشته باشد.

همکاری در کشت کینوا

 بالاترین سودآوری برای شرکت ایلیا زمانی ایجاد می‌شود که کشاورز از کشت خود راضی باشند مباحث حمل‌ونقل و پرداخت هزینه باربری، به‌عهده شرکت ایلیا می‌باشد و هیچ هزینه حمل‌ونقلی را بعد از برداشت محصول کشاورز نیازی نیست پرداخت کند. شرکت ایلیا تسویه ‌حساب به‌موقع و مناسبی با کشاورز دارد تا کشاورز ترغیب بشود و علاقه‌مند باشد در فصول کشت بعدی سطح زیر کشت خود را افزایش داده و با توسعه کشت و مهیا کردن شرایط عملکرد بالاتری از محصول را داشته باشد. شرکت ایلیا به‌دنبال همکاری بلندمدت با کشاورزان است و زمانی خود را موفق می‌داند که کشاورز نیز از کشت و از پرداخت و سودآوری خود راضی باشد.

کینوا

زمان کشت کینوا در فارس چیست ؟

بذری که از شرکت ایلیا در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد، جزو ارقام زود بازده بوده و 100‌روزه نهایتاً عملکرد بالایی را از محصول را می‌دهد. این مجموعه به این دلیل که خریدار کینوا است و از طرفی با کارخانه‌های صنایع تبدیلی و صنایع غذایی قراردادهای سالیانه و بلندمدت دارد، اقدام به تولید باکیفیت کینوا در کشور نموده‌است.

 محصولی که شرکت ایلیا سفارش از بازار سفارش می‌گیرد را با توجه به نوع نیاز، نوع کیفیت و نوع آنالیز مربوط به کشاورزان اعلام می‌کند تا تولید شود. همچنین بر تولید با کیفیت دانه کینوا نظارت کامل دارد. محصول برداشت‌شده از زمین‌های کشاورزی به کارخانه منتقل‌شده و فراوری لازم بر روی آن انجام می‌گیرد تا قابل خوردن شود و به‌صورت خوراکی در بیاید.

استان‌های مختلف می‌توانند، برای کشت کینوا اقدام کنند. اما انتخاب تاریخ کاشت بسیار اهمیت دارد. سه تاریخ کاشت عمده در کشور برای کشت کینوا وجود دارد بهاره، پاییزه و زمستانه. همه استان‌های کشور به‌جز نوار جنوبی ایران می‌توانند کینوا را در اسفند ماه کشت کرده و در خردادماه برداشت و یا در نیمه دوم مردادماه کشت و در آبان‌ماه برداشت کنند.

 نوار جنوبی ایران به دلیل این‌که زمستان سختی ندارند و شرایط آن‌ها مناسب است، می‌توانند کشت دانه کینوا را در مهر ماه انجام داده و در دی‌ماه برداشت انجام دهند. این سه کشت به‌صورت کلی در کشور انجام می‌شود. کشاورزان استان‌های مختلف با توجه به اقلیم‌های متفاوتی که دارند، باید در تاریخ کاشت نهایت دقت را داشته باشند. کشاورزی که در استان فارس در جهرم کشت می‌کند، نمی‌تواند در همان تاریخ در مرودشت و در همان تاریخ در شیراز کشت کند و باید تاریخ‌های کاشت دقیق انتخاب شود. لذا از کشاورزان درخواست داریم برای کشت کینوا خود از مشاورین مجرب و متخصص استفاده کنند تا بتوانند محصول باکیفیتی را تولید کنند.

بذر کینوا را از کجا تهیه کنیم

این مجموعه محصول برداشت‌شده از زمین کشاورزان را با قیمت بالایی در بازار خرید می‌کند. به این دلیل که کشاورزان در تمام طول مدت کشت با شرکت قرارداد بسته و زیر نظر شرکت تولید را انجام داده‌اند، شرکت برای سودآوری کشاورز در بازار واقعاً می‌جنگد! و قیمت مناسبی را برای خرید محصول اختصاص داده است.

قیمت خرید دانه کینوا در شرکت ایلیا 3 تا 4 برابر گندم است و این شرکت هزینه‌های حمل‌ونقل محصول را از سراسر کشور به‌عهده گرفته و کمترین هزینه تولید را بر کشاورز تحمیل می‌کند. تولید، فرآوری و ورود به بازار یک زنجیره است که هر مجموعه‌ای باید داشته باشد تا بتواند اقتصادی مناسب را برای کشور ایجاد کند. شرکت توسعه تجارت ثبت ایلیا با همکاری کشاورزان سراسر کشور در حوزه کشت کینوا گام نهاده و اقدام به تولید بهترین محصولات با بهترین قیمت خریدوفروش می‌کند. تا هم برای کشاورز سودآوری بالایی داشته باشد و هم به نفع خریدار باشد و خریدار با بهترین قیمت محصول با کیفیت را دریافت کند.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *