آموزش کشت بذر کینوا در ایران

کنترل علف هرز و قیمت کینوا

بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در کشور، در زمینه آموزش کشت بذر کینوا در ایران ، مشاوره رایگان ارائه می نماید و پس ار عقد قرارداد محصول شما را به صورت کاملاً تضمینی خریداری می نماید.

معرفی بذر کینوا ایران

بذر کینوا ، بذری ریز و دولپه است که پس از رشد گیاهی به همین نام به وجود می آورد. گیاه کینوا یکساله بهاره، شبه غله، متعلق به خانواده تاج خروس است. دارای ظاهری مشابه گیاه سلمه تره است و گل آذین آن مشابه گیاه تاج خروس است. پس از رسیدگی کامل گیاه کینوا، دانه های آن برای مصرف خوراکی جداسازی می شوند.

بذر کینوا ، بذری مقاوم به تغییرات اقلیمی و کم آبی و شوری خاک می باشد. سازمان خواروبار جهانی (فائو) هدف از کشت بذر کینوا در نقاط مختلف جهان را تأمین امنیت غذایی و مبارزه با فقر و گرسنگی بیان می کند. و سایر کشورها را به کشت بذر کینوا، ترغیب می نماید.

ارزش غذایی بذر و دانه کینوا

کشت بذر کینوا در جهان از 5000 سال قبل در منطقه آند آمریکای جنوبی کشت می شده و بومی این منطقه می باشد. ارزش غذایی بالای دانه های حاصل از آن باعث شده تا سایر کشورها، بذر کینوا را کشت کنند. دانه های حاصل از رشد بذر کینوا، غذای اصلی مردم این مناطق بوده است.

دانه های ریز کینوا غنی از پروتئین و حاوی همه اسیدآمینه های ضروری برای انسان می باشند. همچنین دارای انواع ویتامین ها، املاح معدنی، آنتی اکسیدان و امگا 3 هستند. بعلاوه دانه های کینوا فاقد گلوتن بوده و برای بیماران حساس به غلات گلوتن دار مانند بیماران سلیاکی و دیابتی غذای مناسبی محسوب می شود.

در سال های اخیر کشت بذر کینوا در ایران مورد استقبال قرار گرفته است. کشت بذر کینوا در ایران و در استان های مختلف آن، با عملکرد زراعی مطلوبی همراه بوده است. سودآوری حاصل از کشت بذر کینوا، دو برابر کشت برخی غلات از جمله گندم می باشد.

آموزش کشت بذر کینوا در ایران

بذر کینوا دوره رشد کوتاه مدتی دارد که حدود 100 روز زمان می برد تا به مرحله تولید دانه و برداشت برسد. کشت بهاره و پاییزه برای بذر کینوا، متداول است که بسته به نوع اقلیم متفاوت است. البته در مناطق مستعد، امکان کشت تابستانه برای بذر کینوا وجود دارد.

همچنین کشت بذر کینوا در ایران به صورت دیم، در برخی از مناطق انجام می شود. انتخاب تاریخ کشت مناسب، تاثیر مهمی بر عملکرد محصول زراعی دارد که بسته به اقلیم و منطقه زراعی متفاوت است. برای اطلاع از تاریخ دقیق کشت و مناطق مختلف آن، می توانید با ما در تماس باشید.

در ادامه، آموزش کشت بذر کینوا در ایران، به طور خلاصه بیان گردیده است. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه کاشت، داشت و برداشت بذر کینوا در هر منطقه ای که هستید، می توانید با ما در ارتباط باشید.

کینوا

تهیه زمین

تهیه زمین شامل شخم، دو نوبت دیسک و کودپاشی می باشد. کشت بذر کینوا به روش های سنتی و مکانیزه انجام می شود. البته کشت مکانیزه بازدهی بهتر و سودآوری بیشتری به همراه دارد.

کشت مکانیزه بذر کینوا در ایران

دستگاه خطی کار غلات، جهت کشت مکانیزه بذرکینوا کاربرد دارد. برای این منظور، عمق کاشت 2-1 سانتی متر، فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر و فاصله دو بذر در هر ردیف 10-7 سانتی متر معین می گردد.

میزان بذر برای کشت بذر کینوا ایران

جهت کشت بذر کینوا، به 10-8 کیلوگرم بذر کینوا برای هر هکتار لازم است. که در اینصورت حداقل عملکرد 2 تن و در صورت فراهم کردن شرایط مطلوب حداکثر 5/5 تن در هکتار خواهد بود.

بذر کینوا

آبیاری بذر کینوا

بذر کینوا برای کشت در ایران برای رشد مطلوب به 7-5 نوبت آبیاری با فاصله 15-10 روز نیاز دارد. البته در اکثر موارد 5 نوبت آبیاری برای تولید محصول باکیفیت کفایت می کند. در مناطق معتدل ایران، کشاورزان عزیز می توانند از بارش های زمستان جهت آبیاری بذر کینوا، استفاده نمایند و نوبت آبیاری را کاهش دهند.

کودهی بذر کینوا در ایران

برای کشت بذر کینوا در ایران استفاده از کودهای دامی و شیمیایی مانند NPK و کود سوپرفسفات تریپل و پتاس باعث افزایش عملکرد محصول کینوا خواهد شد. استفاده از کود NPK به مقدار 150 کیلوگرم بر عملکرد تاثیرگذار خواهد بود. یا می توان از 150 یلوگرم کود سوپرفسفات تریپل به همراه 100 کیلوگرم پتاس استفاده نمود.

بذر کینوا

علف های هرز بذر کینوا

برای مبارزه با علف های هرز می توان حدود یک تا دو ماه قبل از کاشت بذر کینوا، زمین را آبیاری نمود. و پس از سبز شدن علف های هرز با استفاده از سموم رانداپ و ترفلان با آن ها مبارزه کرد.

آموزش کشت و برداشت بذر کینوا در ایران

برداشت محصول نهایی بذر کینوا ، به روش دستی و یا مکانیزه با استفاده از کمباین برداشت کلزا با تغییردادن هدِ برداشت انجام می پذیرد. پس از خشک شدن ساقه و گل ها با استفاده از خرمن کوب دانه های کینوا، جداسازی می شوند.

بذر کینوا

خرید و فروش تضمینی و کشت بذر کینوا در ایران

مجموعه ما با هدف ترویج کشت بذر کینوا در ایران و با وزارت جهاد کشاورزی، همکاری می کند. این مجموعه با همکاری کشاورزان عزیز در مناطق کشور، توانسته است تجارب مفیدی در زمینه کشت بذر کینوا در ایران به دست آورد. این تجارب به صورت مشاوره کاملاً رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

همچنین این مجموعه با هدف بومی سازی بذر کینوا در ایران، بذرهای اصل و شناسنامه دار کینوا را توزیع می نماید. و پس از عقد قرارداد، خرید و فروش محصولات کینوا را به صورت تضمینی انجام می دهد.جهت اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *