آموزش کشت بذر کینوا با عملکرد بالا

بذر کینوا برای کاشت

برای اطلاع از نحوه کشت صحیح بذر کینوا و تولید محصولی با عملکرد بالا می توانید با بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان در این زمینه بهره مند شوید.

معرفی بذر کینوا

بذر کینوا تولید گیاهی به همین نام می نماید که این گیاه پس از مرحله رسیدگی، دانه کینوا را تولید می نماید. دانه کینوا به علت ارزش غذایی بالا به خاویار سبز معروف است. به همین دلیل کاشت کینوا در سال های اخیر و با حمایت سازمان فائو در اغلب نقاط جهان، افزایش یافته است.

بذر کینوا به خشکی و شوری و یخ زدگی مقاوم است و در شرایط اقلیمی و آب و هوای مختلف رشد می نماید. بذر کینوا به خانواده تاج خروس و زیرخانواده اسفناج تعلق دارد. و با وزن هزاردانه بین 2 تا 3 گرم جزو گیاهان بذر ریز دسته بندی می شود.

همانطور که بیان شد، بذر کینوا پس از رشد تولید گیاه کینوا را می نماید که از نظر ظاهری مشابه گیاه سلمه تره است. به عبارت دیگر گیاه کینوا نوع زراعی و سلمه تره نوع وحشی آن می باشد.

بذر کینوا در دو نوبت کشت بهاره و پاییزه، و در برخی مناطق مساعد در نوبت تابستانه کشت می شود. بذر کینوا دوره رشدی کوتاه مدتی دارد و در حدود 100 روز رشد خود را کامل کرده و تولید دانه می کند. سودآوری حاصل از این گیاه نسبت به برخی از غلات از جمله گندم دوبرابر می باشد.

کشت بذر کینوا

آموزش کشت بذر کینوا با عملکرد بالا

بذر کینوا و گیاه کینوا جزو گیاهان کمتر شناخته شده است و در بسیاری از مناطق افراد با روش کشت آن آشنایی چندانی ندارند. در حالیکه کشت بذر کینوا می تواند سودآوری خوبی برای کشاورزان عزیز داشته باشد. بعلاوه در اغلب نقاط ایران محصول کینوای تولید شده بسیار مرغوب و باعملکرد بالا می باشد.

همانطور که بیان شد، بذر کینوا بسیار ریز است. همچنین برای کشت کینوا می توان به انواع روش های سنتی و مکانیزه عمل نمود. و با انواع روش های آبیاری، می توان بذر کینوا را در مراحل رشدی مختلف آبیاری کرد

تهیه زمین برای کشت

جهت آماده سازی زمین با هدف کشت کینوا، نیاز به شخم، ماخار و دو نوبت دیسک سنگین و سبک است. همچنین کودپاشی قبل از کشت نیز برای عملکرد بالای محصول کینوا توصیه می گردد.

کشت مکانیزه بذر کینوا

در صورتی که با استفاده از ماشین آلات کشاوزری و به صورت مکانیزه بذر کینوا کشت شود، شرایط زیر باید رعایت شود. برای این منظور می توان از دستگاه خطی کار غلات استفاده کرد. عمق کاشت 2-1 سانتی متر، فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر و فاصله دو بذر در هر ردیف 10-7 سانتی متر می باشد.

آبیاری و میزان بذر مورد نیاز

برای کشت کینوا، در هر هکتار 10-8 کیلوگرم بذر مورد نیاز می باشد. بذر کینوا برای رشد مطلوب به 7-5 نوبت آبیاری با فاصله 15-10 روز نیاز دارد. البته در اکثر موارد 5 نوبت آبیاری برای تولید محصول کینوا با عملکرد بالا و مطلوب کفایت می نماید.

زمان کشت کینوا

با توجه به اقلیم های مختلف کشور، تاریخ کاشت بذر کینوا در این مناطق متفاوت است. اما به طور کلی بذر کینوا در دو نوبت بهاره و پاییزه کشت می شود.

برای اطلاع از زمان کشت مناسب براساس منطقه زراعی خود می توانید با مجموعه ما تماس گرفته و از نظر متخصصان ما بهره مند شوید

کودهی بذر کینوا در هنگام کشت

استفاده از کودهای دامی و شیمیایی مانند NPK و کود سوپرفسفات تریپل و پتاس باعث افزایش عملکرد محصول کینوا خواهد شد. عملکرد بذر کینوا، حداقل 2 تن در هکتار و در صورت فراهم کردن شرایط مطلوب زراعی، حداکثر 5/5 تن در هکتار می باشد.

علف های هرز

برای مبارزه با علف های هرز می توان حدود یک تا دو ماه قبل از کشت بذر کینوا، زمین زراعی مورد نظر را آبیاری نمود. و پس از سبز شدن علف های هرز با استفاده از سموم رانداپ و ترفلان آن ها را از بین برد. برای مبارزه با علف های هرز موجود در زمین زراعی خود، می توانید از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

کشت بذر کینوا

برداشت بذر کینوا

برداشت گیاه و دانه کینوا به روش دستی و یا مکانیزه با استفاده از کمباین برداشت کلزا امکان پذیر است. البته برای این منظور لازم است به تغییردادن هدِ برداشت می باشد. پس از خشک شدن ساقه و گل ها، با استفاده از خرمن کوب بذرها جداسازی می شود.

تهیه بذر کینوا اصل و مرغوب

تولید محصول زراعی با عملکرد بالا نیاز به فراهم کردن شرایط زراعی مطلوب و مدیریت مناسب است. تهیه بذر مرغوب، اولین گام برای تولید محصولی با عملکرد زراعی قابل قبول می باشد. بعلاوه فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و استفاده مشاوره افراد متخصص در این زمینه نیز کمک شایانی می نماید.

مجموعه ما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ترویج کشت بذر کینوا و بومی سازی تولید بذر کینوا در ایران فعالیت می نماید.. به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران شناخته شده است.

همکاری در کشت بذر کینوا

این مجموعه بذر های اصل و شناسنامه دار کینوا را در اختیار کشاورزان عزیز قرار می دهد. همچنین پس از عقد قرارداد، خرید و فروش بذر کینوا و محصول تولید شده کشاورزان عزیز را به صورت کاملاً تضمینی انجام می دهد.

این مجموعه با همکاری کشاورزان عزیز در استان های مختلف، توانسته است بذر کینوا را در شرایط آب و هوایی مختلف کشور کشت نماید. و تجارب مفیدی در زمینه کشت بذر کینوا در اقلیم های مختلف ایران کسب نماید.

تمام این تجارب کسب شده در استان های مختلف کشور به صورت مشاوره رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. برای اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه که به صورت تخصصی در زمینه بذر و دانه کینوا فعالیت می نماید، می توانید با ما در ارتباط باشید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *