انواع برداشت کینوا در ایران

خرید بذر کینوا شیراز

انواع روش‌های برداشت کینوا در ایران کدامند؟ زمان مناسب برداشت کینوا چه موقع است؟ کدام مجموعه اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه به ما می‌دهد؟

زمان برداشت کینوا

زمان برداشت کینوا در ایران به طور کلی با توجه به یک سری از عوامل مانند ژنوتیپ، منطقه کشت و تاریخ کشت تعیین می‌شود. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم عوامل دیگری هم دخیل هستند مانند زرد شدن سنبله‌ها، خشک شدن برگ‌ها و ریختن آن‌ها، رسیدن رطوبت دانه به حدود 15 تا 20 درصد، گنجشک خوردگی در ژنوتیپ‌هایی مانند ساجاما و سانتاماریا که ساپونین کمتری دارند. برای تشخیص زمان برداشت اگر بخواهیم روشی کاربردی‌تر را ذکر کنیم زرد شدن 50 درصد سنبله‌ها و یا گنجشک خوردگی می‌باشد.

برداشت سنتی کینوا: در روش برداشت سنتی باید ساقه‌های گلدار را از محل گل آذین برداشت کرد و بعد از آن در محل سایه آفتاب پهن و خشک کرد و طی چند روز بعد ساقه‌ها کوبیده و بذرها جداسازی شود. جداسازی بذرها از سنبله با استفاده از روش‌های سنتی یا خرمن کوب صورت می‌گیرد.

برداشت مکانیزه کینوا: برای برداشت مکانیزه از دستگاه کمباین کلزا و نیز کمباین غلات با تغییراتی در هدهای برداشت، کوبنده و سایر اجزاء این دستگاه می‌تواند انجام گیرد.

برداشت کینوا ایران

عملکرد دانه و عوامل تاثیرگذار در آن

میزان عملکرد دانه کینوا به طور کلی به عواملی مانند ژنوتیپ و شرایط رشد بستگی دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در طی کشت کینوا میزان عملکرد آن از حدود 4/0 تن در هکتار تا بیشتر از 4 تن در هکتار متفاوت می‌باشد. به طور مثال در طی کشت ژنوتیپ‌های Titicac، Gizal، Red Carina، Q29 ، Q25 و Sajama عملکرد‌ها به ترتیب 1100، 1680، 1790، 2020، 2230 و 370 کیلوگرم در هکتار در کشت بهاره استان شهرکرد بودند.

این درحالی است که در شهرستان ایرانشهر کشت همین ژنوتیپ‌ها عملکرد‌های متفاوتی به این صورت 2430، 3090، 2190، 3960، 3800 و 1030 کیلوگرم در هکتار عملکرد دانه داشتند.

در استان خوزستان بعد از کشت رقم ساجاما به عملکردی در حدود 4/2 تن در هکتار رسیدند. در مورد ژنوتیپ‌های Red Carina  و Gizal با انجام کشت در زمان مناسب عملکردی در حدود 2 تن در هکتار داشتند. در شهرستان‌های خرامه و سروستان استان فارس در مزارع و فصول کشت‌های مختلف میزان عملکرد 3200، 4500 و 5200 کیلوگرم در هکتار می‌باشد.

مقایسه سه روش برداشت کینوا در ایران

برداشت کینوا می‌تواند از طریق سه روش سنتی، نیمه مکانیزه و مکانیزه صورت گیرد.

روش برداشت سنتی کینوا در ایران با جزئیات

در این نوع برداشت جمع آوری با دست به وسیله داس صورت می‌گیرد. مرحله خشک کردن طی 7 تا 15روز به طریق کپه‌ای می‌باشد. ذخیره‌سازی گیاه در انبار و خرمن کوبی و تمیز کردن دستی انجام می‌شود. خشک کردن آن به صورت طبیعی در طی 3 روز به طول می‌انجامد و ذخیره دانه در جای خشک باید باشد. برای حذف ساپونین کینوا آن از روش تمیز کردن دستی استفاده می‌گردد.

برداشت کینوا ایران

برداشت نیمه مکانیزه چگونه صورت می‌گیرد؟

در برداشت نیمه مکانیزه کینوا در ایران جمع آوری دانه‌ها به طریق دستی یا مکانیکی صورت می‌گیرد. در مرحله خشک کردن از روش کپه‌ای استفاده می‌گردد. ذخیره سازی گیاه در سیلو باید باشد. خرمن کوبی با استفاده از وسایل نقلیه موتوری و خرمن کوب ثابت انجام می‌گیرد. تمیز کردن به وسیله ماشین بوجاری یا دستی قابل انجام است. خشک کردن بصورت مصنوعی یا طبیعی باید باشد. ذخیره سازی دانه کینوا بصورت فله‌ای و در انبار باید باشد. حذف ساپونین مکانیکی انجام می‌گیرد.

روش برداشت مکانیزه کینوا در ایران و محاسن آن

در این روش جمع آوری و خرمن کوبی با استفاده از کمباین انجام می‌گیرد. در مرحله تمیز کردن از ماشین بوجاری می‌توان استفاده کرد. خشک کردن دانه از روش مصنوعی امکان پذیر است. ذخیره سازی دانه در درون کیسه و در داخل سیلو می‌باشد. حذف ساپونین دانه از روش مکانیکی صورت می‌گیرد.

این روش برداشت برای زمان‌هایی مناسب است که حداقل سه هکتار زمین وجود داشته باشد، محاسن آن این است که نیاز به نیروی انسانی و هزینه‌های آن کاهش می‌یابد و هم‌چنین برداشت محصول یکنواخت و منظم می‌باشد.

برداشت کینوا ایران

فرآوری دانه کینوا

اکثر ارقام کینوا بعد از برداشت باید وارد مرحله فرآوری شوند تا ساپونین موجود در پوسته دانه که یک ترکیب گلیکوزیدی و تلخ مزه است از بین برود و هم‌چنین یک سری از ناخالصی‌ها هم حذف گردد تا برای مصرف خوراکی آماده گردد.

همکاری جهت خرید تضمینی کینوا

این مجموعه آماده همکاری با کشاورزان عزیز از اقصا نقاط کشور در جهت خرید تضمینی کینوا می‌باشد. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات کشاورزان بصورت رایگان در زمینه کشت و انواع روش‌های برداشت کینوا هستند.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *