کدام روش آبیاری برای کینوا مناسب است؟

تراکم کاشت بذر کینوا

کدام روش آبیاری برای کینوا مناسب است؟ کدام مجموعه اطلاعات کامل و جامعی در زمینه آبیاری کینوا در نقاط مختلف کشور در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد؟

آبیاری کینوا و روش های آن

کینوا یک گیاه مقاوم به کم آبی است اما این موضوع در تمام ژنوتیپ‌های آن خلاصه نمی‌گردد. آبیاری به موقع و به میزان کافی یکی از فاکتورهای مهم در رسیدن به عملکرد و کیفیت مناسب محصول می‌باشد.

در آبیاری کینوا از روش‌های مختلفی از جمله غرقابی یا کرتی و نوارهای تیپ که شامل قطره‌ای و بارانی هستند می‌توان استفاده کرد.

آبیاری کینوا

روش آبیاری غرقابی یا کرتی کینوا

روش آبیاری غرقابی یا کرتی روشی است که از سال‌ها پیش کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی از آن استفاده می‌کردند. در این روش نیاز به کرت بندی زمین قبل از کاشت محصول کینوا است.

نکته مهم در آبیاری غرقابی تسطیح اساسی و صحیح زمین می‌باشد. این روش آبیاری دارای معایبی است از جمله هدر رفتن آب، مصرف آب زیاد، مواد مغذی خاک را کاهش می‌دهد، ایجاد سله در بعضی خاک‌ها، ایجاد مشکلاتی برای رفت و آمد ماشین‌های کشاورزی و…. .

روش آبیاری قطره ای کینوا

آبیاری قطره‌ای روشی است که آب با فشار کم در لوله‌ها جریان می‌یابد. این روش مزایا و معایبی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای آبیاری قطره‌ای چیست؟

مزایای آن عبارتند از 1- کاهش مصرف آب و هزینه‌های کاشت که در این روش آب کمتری نیاز است و افرادی که با کمبود آب و یا قیمت زیاد آن مواجه هستند استفاده از آبیاری قطره‌ای باعث کاهش این هزینه‌ها می‌گردد. هم‌چنین در این نوع آبیاری هزینه مربوط به کارگر هم کاهش می‌یابد.

2- در این روش بخاطر آبیاری منظم امکان رشد علفهای هرز کینوا کم می‌شود و می‌توان با استفاده از آن کودهای مورد نیاز گیاه را هم وارد خاک کرد، که در اینصورت عملیات زراعی راحت‌تر و کم هزینه‌تر می‌گردد.

3- آبیاری قطره‌ای قابلیت استفاده از آب شور را هم دارد که یک مزیت بسیار مهم در آن می‌باشد. 

روش آبیاری قطره ای کینوا

معایب آبیاری قطره‌ای کینوا چیست؟

  1. گرفتگی: به دلیل ریزبودن خروجی قطره چکان‌ها امکان گرفتگی مواد در لوله‌های آبیاری وجود دارد که باید بررسی شود.
  2. تجمع نمک: برای جلوگیری از تجمع نمک در اطراف قطره چکان‌ها باید حرکات آبیاری از محدوده قطره چکان فاصله داشته باشد تا دچار صدمات ناشی از نمک نشود.
  3. نوع خاک: نوع خاک هم در این نوع آبیاری تاثیر گذار است به طور مثال خاک‌های با بافت ریز نمی‌تواند گزینه مناسبی برای این روش باشد.

روش آبیاری بارانی کینوا

در این روش قطره‌های آب مانند باران با استفاده از تجهیزات مخصوص و با فشار زیاد روی گیاه پاشیده می‌شود. این روش آبیاری هم مانند دیگر روشهای آن مزایا و معایبی دارد.

روش آبیاری بارانی کینوا

آبیاری بارانی چه مزایایی دارد؟

با توجه کمبود آب در برخی مناطق کشور استفاده از روش‌های نوین برای آبیاری مانند آبیاری بارانی بسیار توصیه می‌شود. در این روش سم و کود به آسانی در مزرعه پخش می‌گردد و چون آفات کم می‌شود محصول نهایی کینوا افزایش پیدا می‌کند.

معایب روش آبیاری بارانی کینوا چیست؟

از مهم‌ترین معایب این روش هزینه‌بر بودن آن است، هم‌چنین امکان زیاد شدن بیماری‌های قارچی به دلیل ایجاد رطوبت در هوا بالاست. در مناطقی که بادخیز است بهتر از این روش استفاده نشود.

روش آبیاری بارانی کینوا

بررسی چهار منطقه کشور از لحاظ آبیاری

برای آبیاری کینوا به طور کلی تعداد دور آبیاری 5 تا 7 نوبت به فواصل 10 تا 15 روز توصیه می‌گردد، البته با توجه به بارندگی‌هایی که در طی سال در مناطق مختلف کشور رخ می‌دهد از تعداد دور آبیاری هم می‌توان کم کرد. از تمام روش‌های آبیاری شامل غرقابی، قطره‌ای و بارانی با توجه به امکانات موجود در هر منطقه استفاده می‌شود.

مناطق شمال کشور (استان گلستان)

استان گلستان که در شمال کشور قرار دارد بارش‌های مناسبی در طی سال دارد که باعث کاهش تعداد دور آبیاری می‌گردد. تمامی روش‌های آبیاری کینوا (غرقابی، قطره‌ای و بارانی) هم در استان گلستان قابل استفاده می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای آبیاری در این منطقه و سایر نقاط کشور می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

مناطق جنوب کشور

مناطق جنوبی کشور شامل استان فارس، یاسوج، هرمزگان و بوشهر هستند. بارندگی‌های مناسب در طی سال  میزان آبیاری را کاهش می‌دهد. اگر میزان بارش مناسب باشد امکان کشت دیم هم در برخی استان‌ها مانند استان فارس وجود خواهد داشت.

بذر کینوا

مناطق غرب ایران

استان‌های غربی کشور (کردستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و….) دارای میزان بارندگی مناسبی در طی سال هستند که این یک مزیت محسوب می‌شود. و باید از روش مناسب آبیاری برای کینوا استفاده کرد. در این مناطق امکان کشت دیم کینوا هم وجود دارد. با توجه به میزان بارندگی سالیانه می‌توان از تعداد دور آبیاری کم کرد.

مناطق شرق و نوار مرکزی  

نواحی شرق کشور شامل استان خراسان بزرگ (رضوی، شمالی و جنوبی) و زاهدان می‌باشد و نواحی مرکزی آن استانهای اصفهان، یزد، قزوین، قم و… هستند. به طور مثال در استان خراسان شمالی به دلیل بارش‌های مناسبی که در طول سال دارند می‌توان 4 دور آبیاری را برای این منطقه در نظر گرفت.

در سایر استان‌های شرقی و مرکزی کشور هم با داشتن بارش‌های بهاره و پاییزه باعث کاهش تعداد دور آبیاری می‌گردد. کارشناسان این مرکز آماده پاسخگویی به سوالات کشاورزان عزیز در این زمینه از هر نقطه از کشور می‌باشند.

روش آبیاری کینوا

نکات مهم در روش آبیاری کینوا

گیاه کینوا باید در طی مرحله جوانه زنی و سبز شدن آن به میزان کافی رطوبت داشته باشد. بنابراین بعد آبیاری اول با توجه به منطقه‌ای که کینوا کشت شده و نوع خاک باید آبیاری دوم بعد از 3 تا 5 روز انجام شود، تا دچار گیاه کم آبی نگردد. اما بعد از اتمام دوره جوانه زنی و سبز شدن می‌توان تعداد دورآبیاری را کمتر کرد، یعنی یک هفته تا ده روز تا رسیدن به مرحله پرشدن دانه این آبیاری صورت می‌گیرد. البته این هم بستگی به منطقه مورد نظر دارد.  

همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پیشروترین شرکت کشت و فراوری کینوا در کشور می باشد. این مجموعه بر روی گیاهان فراسودمند فعالیت می کند. محصولات کینوا،جو دوسر، چاودار و… در سطح 2000 هکتار کشت در همه ی استان های کشور توسط این مجموعه کشت می شود.

محصولات بعد از فراوری به صورت تناژ قابل عرضه به کارخانه جات صنایع تبدیلی و بیمارستان ها می باشد. فروشگاه ها و شرکت های پخش نیز می توانند این محصولات را به صورت بسته بندی و خرده فروشی سفارش دهند.

 هم‌چنین آماده همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا با کشاورزان عزیز در سایر نقاط کشورمی‌باشد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *