نحوه کشت بذر کینوا برای کاشت

خرید و فروش گیاه کینوا

اولین مرکز تولید و عرضه کینوا در کشور، نحوه‌ی کشت بذر کینوا برای کاشت در کل مناطق کشور را در اختیار کشاورزان و علاقمندان قرار می‌دهد و کشاورزان و علاقمندان تنها با یک تماس می‌توانند از مشاوره‌ی رایگان این مجموعه بهره‌مند گردند.

کشت کینوا چگونه انجام می‌شود؟

کینوا گیاهی کم توقع است که اولین بار در منطقه‌ی آندز در آمریکای جنوبی کشت شد. کینوا به خاک‌های خشک و شور مقاوم است و در زمین‌های شور و حتی مزراع فقیر هم رشد می‌کند.

کینوا در دو نوبت کاشت بهاره و پاییزه کشت می‌شود. در یک سری از مناطق در صورت امکان در نوبت تابستانه هم کشت انجام می‌شود. کشت بذر کینوا هم به روش سنتی و هم مکانیزه امکان‌پذیر است.

بذر کینوا برای کاشت

آماده سازی زمین قبل از کاشت بذر کینوا

برای آماده سازی خاک قبل کاشت باید ابتدا شخم و سپس ماخار، دیسک سنگین و سبک و کودپاشی انجام گیرد. بذر های کینوا بسیار ریز هستند و کشت آن باید به صورت سطحی انجام شود.

برای کاشت مکانیزه دستگاه ردیف کار غلات مناسب می‌باشد. در کشت مکانیزه عمق کاشت 1 تا 2 سانتی‌متر، فاصله‌ی بین ردیف‌ها 50 سانتی‌متر و فاصله‌ی بذر‌ها در هر ردیف 7 تا 10 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.

آبیاری و کوددهی بذر کینوا

آبیاری کینوا را می‌توان به تمام روش‌ها انجام داد. روش‌های آبیاری شامل قطره‌ای، بارانی، غرقابی و نوار تیپ می‌باشد که با توجه به ویژگی‌های منطقه از این روش‌های آبیاری استفاده می‌شود.

کوددهی کینوا برای افزایش عملکرد آن مفید می‌باشد. استفاده از کودهای شیمیایی و آلی مانند NPK ،

سوپر فسفات تریپل و پتاس با توجه به نوع نیاز خاک منطقه‌ی مورد نظر سودمند است. در ضمن نباید از کود ازته به مقدار زیاد در کشت کینوا استفاده کرد به دلیل اینکه امکان ورس و کاهش عملکرد را باعث می‌شود.

آبیاری بذر کینوا بعد کاشت

کنترل علف‌های هرز در کاشت بذر کینوا

کاشت بذر کینوا بسیار عملکرد خوبی دارد حتی میتوان گفت که دوبرابر گندم سودآوری دارد، اگر در طی مسیر رشد آن مدیریت زراعی خوبی داشته باشیم. کنترل علف‌های هرز از مراحل مهم در مدیریت زراعی کینوا می‌باشد. به دلیل اینکه بذور علف هرز کینوا هم اندازه  و هم شکل بذور کینوا هستند، اگر با هم مخلوط شوند عملکرد نهایی محصول ممکن است حتی به صفر برسد، پس مسئله‌ی کنترل علف هرز کینوا خیلی مهم می‌باشد و باید به شدت در این مورد دقت کرد.

برای کنترل علف‌های هرز کینوا می‌توان این مراحل را طی کرد:

  1. اصلی‌ترین و اولین مرحله تهیه بذور اصل، گواهی شده و شناسنامه‌دار می‌باشد به دلیل اینکه یک سری از افراد در جامعه بدون داشتن هیچ مجوز و تخصصی، اقدام به فروش بذور کینوا تقلبی که دارای بذور علف هرز هستند می‌کنند.
  • اگر یک تا دو هفته زمان برای کاشت بذر کینوا وجود داشته باشد، باید کشت بذر کینوا انجام گیرد و بعد از اینکه علف‌های هرز رشد کردند با توجه به نوع علف هرز که باریک برگ یا پهن برگ است با آن‌ها مبارزه شود. برای علف هرز پهن برگ وجین انجام شود و برای علف هرز باریک برگ از علف کش گالانت سوپر استفاده شود.
  • اگر به مدت یک ماه زمان باقی مانده باشد. باید آبیاری انجام شود و تا قبل گلدهی علف‌های هرز، آن‌ها را با شخم در داخل خاک دفن کنند.
  • اگر به مدت چند ماه تا زمان کاشت بذر زمان باقی مانده باشد. باید آبیاری انجام شده و بعد از رشد علف‌های هرز، از سم ترفلان که پیش‌کشت است، استفاده شود تا دوره‌ی کارنس سم در این مدت طی شود.
کنترل علف هرز بعد از کاشت بذر کینوا

کنترل آفات و بیماریها

آفات و بیماریها در مناطق با رطوبت بالا مشاهده می‌گردد. بیماری سفیدک داخلی از مهم‌ترین بیماری‌های گیاه کینوا است که از طریق بذر منتقل می‌شود. کنترل این بیماری از طریق استفاده از بذور کینوا اصل و شناسنامه‌دار، عاری از بیماری، ضدعفونی کردن بذر با سموم قارچ‌کش، کشت زود هنگام و با تراکم پایین و تغذیه مناسب امکان‌پذیر است.

آفتی که در گیاه کینوا بیشتر دیده می‌شود لارو برگخوار کارادرینا است که از طریق سم‌پاشی در ابتدای مراحل رشد بذر و گیاه کینوا می‌توان آن را کنترل کرد.

با توجه به جدید بودن کاشت بذر کینوا در ایران، ممکن است اکثر مردم و کشاورزان از طریقه‌ی کشت آن اطلاعات کاملی به صورت تخصصی نداشته باشند. بنابراین حتما باید برای داشتن یک کشت موفق با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشند. در ضمن بذور کینوا اصل، گواهی‌شده و شناسنامه‌دار هم در این مرکز موجود می‌باشد و کشاورزان و علاقمندان از هر نقطه‌ی کشور می‌توانند میزان بذر مورد نظر خود را سفارش دهند.  

نحوه کشت بذر کینوا برای کاشت

برای اطلاع از نحوه‌ی کشت بذر کینوا برای کاشت در هر استان و شهری از کشور عزیزمان هستید می‌توانید به سایت این مجموعه سر زده و یا با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید و هر سوالی در زمینه کشت بذر کینوا به صورت جامع و تخصصی بپرسید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *