کاشت داشت برداشت کینوا در ایران

خرید بذر کینوا

نکات کاشت ، داشت و برداشت کینوا در ایران چیست؟ کدام مجموعه بصورت تخصصی اطلاعات جامع و کاملی در زمینه کاشت، داشت و برداشت کینوا در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد؟

کاشت و برداشت کینوا در ایران

کینوا یک گیاه دولپه و متعلق به خانواده تاج خروس می‌باشد. این گیاه بومی کوه‌های منطقه آند در آمریکای جنوبی است و قدمتی 5000 ساله دارد. در چند سال اخیر عده‌ای از مهندسان ایرانی بذور کینوا را وارد ایران کرده و در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج اقداماتی در جهت سازگار کردن آن انجام دادند.

این تحقیقات خوشبختانه نتایج مثبتی در پی داشت و بذر کینوا در نقاط مختلف کشور با اقلیم‌های مختلف کشت شد و سود آوری مناسبی ایجاد کرد.

کاشت کینوا در ایران

زمان کاشت و برداشت کینوا در ایران

زمان کاشت کینوا در ایران تحت تاثیر عوامل مختلفی است از جمله: تنوع آب و هوایی موجود در کشور، منطقه مورد نظر و انواع مختلفی از ژنوتیپ کینوا که (حساس یا غیر حساس اند به طول روز، متوسط رس یا دیر رس و…) هستند.

موارد مذکور همه در تعیین زمان دقیق کاشت بذر کینوا در نقاط مختلف ایران تاثیر گذارند. اما به طور کلی می‌توان دو فصل مختلف بهار و پاییز را برای کاشت بذر کینوا در نظر گرفت.

مناطق مناسب برای کاشت بهاره کینوا کدامند؟

اکثر مناطقی از کشور که دارای آب و هوای معتدل و معتدل سرد می‌باشند می‌توانند برای کاشت بهاره کینوا مناسب باشند. البته تاریخ دقیق کشت در این مناطق هم بستگی به منطقه مورد نظر دارد که از ماه بهمن تا ماه خرداد متغیر است.

مناطق دارای اقلیم سرد مانند همدان، شهرکرد و ارومیه از اردیبهشت تا خرداد، در مناطق معتدل سرد مانند کرج، تبریز و اصفهان فروردین تا اردیبهشت می‌باشد. مناطقی هم که دارای آب و هوای معتدل گرم هستند، مانند ورامین، سمنان و قم کشت بذر کینوا تا فروردین ماه و مناطق گرم مثل یزد و شهرستان خرامه در استان فارس در ماهای بهمن تا اسفند می‌توان بذر کینوا را کشت کرد.

کاشت کینوا در ایران

مناطق مناسب برای کاشت پاییزه کینوا کدامند؟

برای کاشت پاییزه کینوا در مناطق گرمسیری که اکثرا جزء خطه جنوب کشور هستند، مانند خوزستان، بوشهر، ایرانشهر، جیرفت و مناطق مشابه آ‌ن‌ها از شهریور ماه تا اواخر آبان ماه انجام می‌گیرد. در شهرستان جیرفت کشت در نیمه دوم شهریور، مناطق اهواز و بوشهر مهرماه و ایرانشهر و هرمزگان در نیمه دوم ماه مهر تا نیمه اول آبان صورت می‌گیرد. این مجموعه نکات لازم در زمینه کاشت و برداشت کینوا در ایران را ارائه می دهد.

زمان کشت تابستانه کینوا در ایران

علاوه بر فصول بهار و پاییز می‌توان کینوا را در بعضی مناطق کشور در تابستان هم کشت کرد. یعنی در مناطق معتدل و معتدل گرم کشور در ماه مرداد کینوا را به عنوان کشت دوم می‌کارند. استان‌هایی که شامل کشت تابستانه هم می‌گردند مانند فارس، سمنان، قم، اصفهان و نیز البرز می‌باشند.

تقسیم بندی هایی که برای کشت بهاره، پاییزه و تابستانه کینوا ذکر شد، برای درک بهتر این موضوع بود. اما در کل با توجه به درجه حرارت‌های زمان کاشت و برداشت و بسته به اقلیم منطقه مورد نظر تاریخ دقیق کشت کینوا مشخص می‌گردد.

کاشت کینوا در ایران

عوامل تعیین کننده تاریخ کشت کینوا

  • درجه حرارت: مراحل گرده افشانی و پرشدن دانه اگر با دماهای بالا مواجه گردد اثرات جبران ناپذیری بر عملکرد و قوه نامیه بذر می‌گذارد، بنابراین حتما باید زمان کشت طوری تعیین گردد که در این مراحل با دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد برخورد نکند.
  • درجه روز رشد (GDD) بر حسب درجه سانتی گراد: درجه روز رشد در طی مراحل مختلف رشد تا گلدهی و سفت شدن دانه و رسیدگی، هر کدام باید در دمای معینی قرار بگیرند.
  • حساسیت یا عدم حساسیت به طول روز در ژنوتیپ مورد نظر: این مورد مربوط به روز کوتاه یا روز بلند بودن کینوا می‌باشد. ژنوتیپ‌هایی مانند Sajama و Santamaria روز کوتاه هستند، یعنی امکان کشت بهاره ندارند و باید در پاییز و تابستان کشت شوند تا رشد زایشی داشته و تولید دانه بکنند.
  • اما ژنوتیپ‌های دیگر مانند Titicaca، Gizal و Red Carina نسبت به طول روز بی تفاوت هستند، یعنی امکان کشت آن‌ها در تمام فصول بهار، تابستان و پاییز وجود دارد. خبر خوب این است که بیشتر ژنوتیپ‌هایی که در کشور ما ایران وجود دارند از این دسته هستند.
  • مدت زمان رسیدگی در ژنوتیپ مورد نظر: مدت زمان لازم برای رسیدن در ژنوتیپ‌های مختلف تفاوت دارد. یعنی بعضی ژنوتیپ‌ها زودرس، برخی متوسط رس و سری دیگر دیررس هستند. عوامل موثر در زمان رسیدن شامل ژنوتیپ، منطقه کشت و تاریخ کاشت می‌باشد. با کاشت کینوا در زمان مناسب در ایران ، عملکرد بالایی در برداشت حاصل می شود.
کاشت کینوا در ایران

انتخاب زمین مناسب برای کاشت کینوا

کینوا یک گیاه مقاوم و سازگار به اقلیم‌های مختلف می‌باشد. این گیاه قابلیت کشت در انواع مختلف خاک را با PH (5/8-5/4) را داراست. کینوا هرچند که در خاک‌های با ساختمان و بافت نامناسب هم رشد می‌کند، اما نوع خاک مناسب آن شنی-لومی تا لومی-شنی می‌باشد.

آماده سازی زمین قبل از کاشت کینوا

با توجه به فصل مورد نظر کشت بذر کینوا، آماده سازی زمین هم در زمان‌های مختلف صورت می‌گیرد، اگر کشت بهاره کینوا مورد نظر ما باشد باید خاک ورزی اولیه زمین در فصل پاییز و زمانی باشد که خاک از لحاظ رطوبت در شرایط گاورو باشد.

اگر خاک خیس یا خشک باشد باعث ایجاد خسارت می‌گردد و هم چنین منجر به ایجاد کلوخ‌های درشت در مزرعه می‌شود. این وضعیت نامناسب بخصوص برای کشت محصولات دانه ریزی مانند کینوا سبب بدسبزی مزرعه خواهد شد.

برای کشت تابستانه و پاییزه هم این عملیات بهتر است سریع انجام گیرد. به طور کلی آماده سازی زمین برای کاشت شامل ماخار، شخم، دیسک سنگین، سبک، ماله و کود پاشی است.

کاشت کینوا در ایران

کشت بذر کینوا با قوه نامیه بالا

بذر مناسب برای کشت بذری است که کیفیت مطلوبی داشته باشد و هم چنین خلوص ژنتیکی و فیزیکی آن بالا باشد. از طرفی بذر کینوا از جمله بذوری است که زودتر قوه نامیه خود را از دست می‌دهد بخصوص اینکه در شرایط مناسب انبار نگردد. زیرا پایین بودن قوه نامیه بذر باعث بدسبزی، تنک بودن وکانوپی ضعیف می‌گردد.

بنابراین حتما باید قبل از کشت بذر کینوا این بذور از لحاظ قوه نامیه بررسی گردد. این مجموعه با داشتن تمام مجوزهای لازم اقدام به عرضه بذور کینوا با قوه نامیه بالا نموده است. جهت ثبت سفارش خود می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید

عوامل موثر در تراکم کشت بذر کینوا

تراکم کشت بذر کینوا تنوع زیادی دارد و به میزان 25 تا 200 بوته در متر مربع گزارش شده است. اما میزان تراکم کاشت به عواملی مانند آماده سازی بستر کشت، روش کشت و نوع ماشین کشت بستگی دارد. به طور مثال کشت کرتی بذر بیشتری نیاز دارد. کشت در شرایط نرمال (غیر شور) بذر کمتری می‌خواهد و بالعکس.

ماشین کشت ریزدانه کار ردیفی مخصوص و دستگاه کمبینات هر کدام به میزان مختلفی بذر نیاز دارد. قوه نامیه بذر هم در میزان بذر مصرف تاثیر گذار است. به طوری که قوه نامیه پایین بذر باعث مصرف بذر بیشتر می‌گردد. عملیات خاک ورزی نامناسب زمین بذر بیشتری برای کشت می‌خواهد. نوع روش آبیاری هم در میزان بذر مورد استفاده تاثیر گذار است.

تراکم کاشت بذر کینوا

نکات کاشت و برداشت بذر کینوا

روش‌های مختلف کاشت بذر کینوا شامل روش‌های ردیفی، مخلوط، دست پاش، کپه‌ای و حتی نشاءکاری می‌باشد. بذور کینوا را در ردیف‌های به فواصل 50-25 سانتی متری می‌توان کشت کرد. کینوا هم به طریق دستی و هم مکانیزه کشت می‌گردد.

ماشین‌های مختلف کشت بذر کینوا شامل: بذر کار غلات مجهز به ریز دانه کار (همانند کارنده همدانی)، کارنده پیاز، کارنده سبزیجات، بذر کار چغندر قند، کومبینات، کف کار (برای خاک‌های شور) هستند. البته اکثر ادواتی که برای کشت محصولات دانه ریز مانند کلزا استفاده می‌گردد برای کشت کینوا هم مناسب است.

به طور مثال در خوزستان کشت به روش جوی و پشته‌ای، فاصله خطوط کاشت 50-25 سانتی متر، فاصله بوته‌ها 10-5 سانتی متر است. کاشت مکانیزه با استفاده از ماشین‌های خطی کار گندم و پنوماتیک بذر ریزکار انجام می‌گیرد. عمق کشت بذر کینوا 2-1 سانتی متر باید باشد. رعایت عمق کاشت بسیار مهم است و نباید بیشتر از 2 سانتی متر باشد و عدم رعایت این نکته باعث بدسبزی گیاه می‌شود.

نیاز آبی کینوا

همانطور که گفتیم کینوا یک گیاه سازگار به شرایط محیطی مختلف است، این سازگار بودن شامل نیاز آبی آن هم می‌گردد. یعنی کینوا به کم آبی مقاوم است اما در برخی از ژنوتیپ‌های آن ممکن است این طور نباشد. نکته مهم این است که طبیعتا زمانی که مدیریت زراعی صحیحی وجود داشته باشد از جمله آبیاری کافی در تولید محصول با عملکرد بالا و محصول با کیفیت تاثیر زیادی دارد.

کاشت کینوا در ایران

نکات مهم آبیاری کینوا

در مورد آبیاری کینوا این گیاه در مرحله جوانه زنی و سبز شدن آن نسبت به رطوبت حساس است و حتما باید در رطوبت مناسب قرار بگیرد. بنابراین توصیه می‌شود بعد از کشت و آبیاری اول آن، آبیاری مرحله دوم با توجه به منطقه و خاک مورد نظر به فاصله 3 تا 5 روز انجام گیرد. بعد از مرحله جوانه زنی و سبز شدن آبیاری باید یک هفته تا ده روز تا مرحله پرشدن دانه توصیه می‌گردد، البته به منطقه و خاک مزرعه بستگی دارد.

روش‌های مختلف آبیاری کینوا

روش‌های مختلف آبیاری کینوا شامل غرقابی یا کرتی، قطره‌ای و بارانی است. بسته به امکانات منطقه مورد نظر می‌توان از هرکدام از این روش‌ها استفاده کرد. تعداد دور آبیاری آن 5 تا 7 مرتبه به فواصل 10 تا 15 روز می‌باشد، که بارندگی‌های بهاره و پاییزه می‌تواند از تعداد دور آبیاری در مناطق مختلف کم کند.

آبیاری کینوا در ایران

راه‌های افزایش عملکرد کینوا در ایران با کاشت و برداشت به موقع

عوامل مختلفی باعث افزایش عملکرد کینوا می‌گردند از جمله کشت بذور کینوا اصل، شناسنامه‌دار و گواهی شده، آبیاری کافی و به موقع، کوددهی مناسب، مبارزه با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و…. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

کودهای مورد نیاز کینوا

کوددهی کینوا می‌تواند به وسیله هر دو کود دامی و شیمیایی صورت گیرد که هر کدام از این کودها تاثیر بسیار مناسبی برای رشد بهتر کینوا می‌گذارند. خاک‌های ایران از نظر مواد آلی و هم چنین ساختمانی در وضعیت مطلوبی نیستند و این وضعیت هر روز در حال افزایش می‌باشد.

پس برای بهبود فیزیک خاک‌ها استفاده از کود دامی بسیار مفید می‌باشد. از لحاظ کود دامی، می‌توان به میزان 30 تن در هکتار و هر 3 تا 4 سال یکبار از آن برای بهبود فیزیک خاک‌های ایران استفاده کرد و برای بهبود رشد کینوا هم استفاده از این نوع کود پیشنهاد می‌شود.

کاشت کینوا در ایران

برنامه مصرف کودهای شیمیایی

استفاده از کودهای شیمیایی هم تاثیر بسیار مناسبی بر عملکرد و کیفیت محصول مناسب می‌گذارد. برای استفاده از این نوع کودها باید با توجه هر منطقه آزمون خاک انجام شود و بعد میزان، نوع و نحوه مصرف آن‌ها تعیین می‌گردد. به دلیل اینکه اغلب آزمون خاک صورت نمی‌گیرد یک برنامه کلی برای کودهای شیمیایی پیشنهاد می‌شود که عبارتند از:

کود پایه: مصرف کود مرکب NPK به میزان 150 تا 200 کیلوگرم در هکتار قبل از کشت پیشنهاد می‌گردد. اگر کود مرکب NPK در دسترس نبود می توان از 100 کیلوگرم کود فسفاته، 100 کیلوگرم کود پتاسه و 50 کیلوگرم کود ازته برای هر هکتار استفاده کرد.

کود سرک: مصرف کود سرک ازت به مقدار 100 کیلوگرم در هکتار در دو مرحله ظهور سنبله و گلدهی به میزان 50 کیلوگرم در هکتار می‌باشد که بین دو مرحله تقسیم می‌شود. بدون شک نوع و میزان کود مصرفی در مزراع و ژنوتیپ‌های مختلف متفاوت است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که از مصرف کود ازت سرک به مقدار زیاد خودداری کرد زیرا باعث ورس و در نهایت کاهش عملکرد محصول می‌گردد.

علف‌های هرز کینوا

کینوا به دلیل اینکه در ابتدای مرحله رشدی خود سرعت کمی دارد، به همین دلیل ممکن است نتواند با علف‌های هرز مقابله کند. بنابراین باید در این مرحله از رشد کینوا مراقبت‌های ویژه‌ای انجام داد. اما تا کنون علف‌کش اختصاصی برای مبارزه با علف‌های هرز آن توصیه نشده است.

علف هرز‌های مهم کینوا عبارتند از: سلمک Chenopodium album)) و تاج خروس ایستادهAmaranthus) retroflexus). البته یک سری علف هرزهای دیگر به نام علف جاور Kochia scoparia))، تاجریزی سیاه (Solanum nigrum)، خرفه ( (Portulaca oleracea، قیاق، اویار سلام، سوروف، پنیرک، کنجد وحشی و.. هم وجود دارند.

کاشت کینوا در ایران

کنترل علف‌های هرز کینوا

علف‌های هرز کینوا ممکن است باریک برگ یا پهن برگ باشند، که برای هرکدام روش‌های مقابله وجود دارد. کنترل علف‌های هرز باریک برگ با استفاده از علف کش‌های مخصوص این نوع علف هرز‌ها مانند ستوکسیدیم (نابواس)، تارگا (کوئیزاولوفپ پی‌اتیل)، سوپرگالانت (هالوکسی فوب آرمتیل)، فوزیلید (فلوآزیفوپ پی‌بوتیل) و فوکوس (سیکلوکسیدم) انجام می‌گیرد.

کنترل علف‌های هرز پهن برگ قبل از کاشت و برداشت کینوا در ایران

با توجه به تحقیقات انجام شده بهترین روش کنترل این نوع علف هرز، استفاده از روش‌های زراعی، مکانیکی و تلفیقی است. برای مبارزه با علف‌های هرز روش‌های دستی و یا استفاده از کولتیوارهای ردیفی یا دوار زمانی که گیاه کوچک و یا در مرحله استقرار است پیشنهاد می‌گردد.

یکی از روش‌های افزایش عملکرد کینوا کنترل علف‌های هرز آن است. به طوری که در کلرادو با کنترل فقط علف‌های هرز باریک برگ عملکرد به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

کاشت کینوا در ایران

آفات مهم کینوا کدامند؟

  1. کرم‌های برگخوار
  2. انواع شته‌ها و زنجرک‌ها
  3. مگس‌های مینوز
  4. کرم ساقه خوار
  5. کرم طوقه بر

لاورهای برگ خوار کارادرینا و پرودینا

لاورهای برگ خوار کارادرینا (Spodoptera exigua) و پرودینا (Spodoptera litorallis) از اصلی ترین، خطرناک ترین و مهم ترین آفاتی است که در مزراع کینوا وجود دارد. این آفت در مرحله 2 تا 4 برگی و در مراحل مختلف رشدی به مزرعه کینوا حمله می‌کند و می‌تواند کل مزرعه را از بین ببرد. از لحاظ ظاهری این لارو معمولا سبز اما گاهی به رنگ قهوه‌ای و حتی سیاه دیده می‌شود، هم چنین یک نوار باریک سیاه، نارنجی و سفید رنگ در دو طرف بدن آن وجود دارد.

کاشت کینوا در ایران

روش مبارزه با لاورهای کارادرینا و پرودینا قبل از کاشت و برداشت کینوا در ایران

زمان تخم ریزی آفت و نیز وقتی مقداری از تخم‌ها باز شده باشند بهترین زمان مبارزه علیه این لاورهاست. به طور کلی به محض مشاهده تخم و یا لاورهای کوچک باید سمپاشی انجام شود. برای مبارزه شیمیایی با لارو کارادرینا از سمومی مانند لوفنورون، آوانت طلائی (ایندوکساکارپ)، آبامکتین، دیازینون و نیز دیگر سموم آفت کش استفاده می‌شود و سمپاشی باید بعد از 10 روز تکرار شود.

بیماری‌های مهم کینوا:

  1. سفیدک داخلی
  2. لکه برگی
  3. پوسیدگی قهوه‌ای ساقه
  4. پوسیدگی ریشه و مرگ گیاهچه
کاشت کینوا در ایرانر

بیماری سفیدک داخلی کینوا

سفیدک داخلی در واقع مهم ترین بیماری است که در مزراع کینوا مشاهده شده است. این بیماری در آب آزاد و رطوبت نسبی 85 درصد می‌تواند جوانه بزند و دمای مناسب برای اسپورزایی آن بین 10 تا 20 درجه است. علایم آن لکه‌های کلروتیک زرد و بی رنگ در سطح برگ است و زیر برگ این لکه‌ها رنگ خاکستری دارند که محل اسپورزایی هستند.

 کنترل بیماری سفیدک داخلی

رعایت تراکم کاشت- خودداری از آبیاری زیاد، استفاده از ارقامی زراعی که دیررس هستند و نیز استفاده از ارقام مقاوم، سم پاشی با قارچکش‌هایی مثل ریدومیل ام زد، اینفینیتو، مانکوزب، متالاکسیل، زینب و مانب است. باید سم پاشی به فواصل 5 تا 6 روز و حداقل 3 بار تکرار گردد.

کاشت کینوا در ایران

زمان مناسب برای کاشت و برداشت کینوا در ایران

عوامل مختلفی در تعیین زمان مناسب برداشت کینوا تاثیر گذار است مانند ژنوتیپ، منطقه کشت و تاریخ کشت. در زمان رسیدن کینوا سنبله‌ها کاملا زرد می‌شوند. از دیگر فاکتورهایی که نشان دهنده زمان رسیدن کینوا می‌باشد، خشک شدن گیاه و ریختن برگ‌های آن است. هم چنین رطوبت دانه در زمان رسیدن در حدود 20-15 درصد می‌باشد.

در یک سری از ژنوتیپ‌ها به دلیل تلخی (ساپونین) کمتر خطر گنجشک خوردگی در زمان رسیدن دانه‌ها وجود دارد مانند رقم ساجاما و سانتاماریا. به طور کلی با مشاهده اولین علائم رسیدگی (زمانی که 50 درصد سنبله‌ها زرد شوند) و یا گنجشک خوردگی، می‌تواند زمان برداشت مناسبی باشد.

روش برداشت کینوا چگونه است؟

برداشت هم می‌تواند دستی و هم مکانیزه صورت گیرد. در روش برداشت سنتی ساقه‌های گلدار از قسمت گل آذین جدا می‌شوند، در مکانی که دارای سایه آفتاب است پهن می‌گردند تا به طور کامل خشک شوند. بعد از چند روز کوبیده شده و بذور را جدا می‌کنند . برای جداسازی بذور از روش سنتی یا مکانیزه استفاده می‌شود. برداشت مکانیزه با استفاده از دستگاه کمباین کلزا و هم چنین کمباین غلات با تنظیم کردن هدهای برداشت و کوبنده و دیگر اجزای آن امکان پذیر است.

برداشت کینوا در ایران

عملکرد دانه کینوا در ایران با کاشت و برداشت در زمان مناسب

عملکرد دانه کینوا به عواملی مانند ژنوتیپ و شرایط رشدی بستگی زیادی دارد. در کشت‌های تحقیقاتی در نقاط مختلف کشور عملکرد‌ها از 4/0 تن در هکتار تا بیشتر از 4 تن در هکتار گزارش شده است.

به طور مثال زنوتیپ‌های Titicac، Gizal، Red Carina، Q29 ، Q25 و Sajama عملکردهایی به ترتیب 1100، 1680، 1790، 2020، 2230 و 370 کیلوگرم در هکتار در شهرکرد داشتند. در حالی که کشت همین ژنوتیپ‌ها در کشت پاییزه ایرانشهر به ترتیب 2430، 3090، 2190، 3960، 3800 و 1030 کیلوگرم در هکتار، عملکرد دانه گزارش شد.

کاشت و برداشت سنتی کینوا در ایران

سه روش برداشت کینوا برداشت سنتی، برداشته نیمه مکانیزه و برداشت مکانیزه است. در روش برداشت سنتی جمع آوری دستی با استفاده از داس انجام می‌گیرد. خشک کردن به روش کپه‌ای طی 7 تا 15 روز طول می‌کشد.

ذخیره سازی گیاه در انبار و خرمن کوبی دستی (مالش خوشه) صورت می‌گیرد. تمیزکردن دستی و با جریان هواست. خشک کردن بصورت طبیعی طی 3 روز انجام می‌شود. دانه‌ها در جای خشک، در انبار ذخیره می‌شوند. برای حذف ساپونین از روش تمیز کردن دستی استفاده می‌گردد.

برداشت کینوا ایران

کاشت و برداشت نیمه مکانیزه و مکانیزه کینوا در ایران

در روش برداشت نیمه مکانیزه کینوا جمع آوری دستی و مکانیکی انجام می‌شود. خشک کردن بصورت کپه‌ای است. ذخیره سازی گیاه در سیلو صورت می‌گیرد. خرمن کوبی با وسایل نقلیه موتوری و خرمن کوب ثابت انجام می‌شود. از ماشین بوجاری یا دستی برای تمیزکردن استفاده می‌شود.

خشک کردن بصورت مصنوعی یا طبیعی است. دانه‌ها را بصورت فله‌ای در انبار ذخیره می‌کنند. برای حذف ساپونین از روش مکانیکی می‌توان استفاده کرد. برای برداشت مکانیزه هم از کمباین استفاده می‌گردد. خرمن کوبی با کمباین و تمیز کردن با ماشین بوجاری انجام می‌شود. خشک کردن مصنوعی و ذخیره دانه در سیلو داخل کیسه صورت می‌گیرد. برای حذف ساپونین هم از روش مکانیکی می‌توان استفاده کرد.

فرآوری کینوا بعد از برداشت

دانه‌های کینوا به علت وجود ساپونین موجود در پوسته‌ی آن‌ها باید بعد از برداشت برای مصرف خوارکی انسان حتما فرآروی شوند تا عاری از هر گونه ساپونین و تلخی گردند، علاوه بر ساپونین ناخالصی‌های دیگری هم همراه دانه وجود دارد که باید به طور کامل از دانه‌های کینوا حذف شود.

این مجموعه به طور کامل و طی مراحل مختلف دانه‌های کینوا را ساپونین زدائی کرده و تمام ناخالصی‌های موجود در آن‌ها را از بین می‌برد. برای تهیه دانه کینوا با بهترین کیفیت و طعم مطلوب می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

کاشت کینوا در ایران

همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا و نکات لازم در زمینه کاشت و برداشت کینوا در ایران

این مجموعه با دارا بودن کادری مجرب و متخصص در تمام مراحل کاشت، داشت، برداشت و فرآوری کینوا خدمات با ارزشی در این زمینه برای هموطنان عزیز در هر کجای ایران ارئه می‌دهد.

جهت سفارش دانه کینوا و مشاوره کشت کینوا بصورت رایگان در تمام نقاط کشور می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید. هم چنین این مرکز آماده همکاری با کشاورزان گرامی در جهت خرید تضمینی کینوا می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *