بذر و دانه کینوا چیست؟

بذر و دانه کینوا

کینوا یک شبه غله می باشد که از هزاران سال پیش در منطقه آند کشت می شده است. در این مطلب به معرفی بذر و دانه کینوا پرداخته ایم.


معرفی گیاه کینوا

بذر کینوا گیاهی یکساله و پهن برگ با ساقه راست است که می تواند تا ارتفاع ۳۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا کشت شود. به دلیل کیفیت پروتئینی آن به عنوان یک غذای کامل شناخته شده است. دانه کینوا غنی از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین، مواد معدنی، ویتامین ها و امگا۶ است. کینوا دارای ارزش غذایی بالایی می باشد و اخیرا به دلیل داشتن تمامی این خواص ، به عنوان یک غذای عملگرا و فراسودمند جدید به کار می رود.

انواع بذر و دانه کینوا


آنچه برای کشت کینوا مورد استفاده قرار میگیرد بذر کینوا است. بذر کینوا ریز می باشد و لازم است قبل از کشت شخم مناسب انجام شود. دانه و بذر کینوا به رنگ های متنوع سفید، کرم، قرمز و سیاه دیده می شوند. پوسته بذر کینوا دارای ساپونین می باشد و جهت مصرف غذایی باید حذف گردد.

جهت کشت بذر کینوا از بذرکار غلات استفاده میشود که به صورت ردیفی یا جوی و پشته می توان کشت کرد. زمان کاشت بسته به رقم و منطقه متفاوت است. برای اطلاع از زمان دقیق کشت منطقه خود با ما ارتباط بگیرید.

بذر و دانه کینوا

بعد از برداشت، آنچه بدست آمده است دانه کینوا می باشد. بعد از بوجاری، پوست گیری و ساپونین زدایی در کارخانه شرکت کیان تجارت، آماده مصرف خوراکی می باشد. دانه کینوا قابلیت کشت ندارد و در صورت کشت سبز نمی شود. دانه کینوا سرشار از مواد مغذی است و در انواع غذاها و برای تمام سنین مورد استفاده قرار میگیرد.

بذر و دانه کینوا

طرز کشت و آفات و بیماری های کینوا

دوره رشدی بذر گیاه کینوا حدود ۱۰۰ روز می باشد. آبیاری یکی از عملیات مهم مرحله داشت دانه کینوا می باشد و آبیاری پس از کاشت ضروری است. استفاده از کودهای ازته به ویژه در خاک های شنی در زمان کاشت و در مرحله ساقه دهی باعث افزایش عملکرد محصول می گردد. مبارزه یا علف های هرز نیز بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از علف کش های پیش کاشت و کشت زودهنگام بهترین راه مبارزه با علف های هرز است. از بیماری های بذر گیاه کینوا میتوان به سفیدک داخلی، بوته میری، پوسیدگی قهوه ای ساقه، لکه برگی، کپک خاکستری، لکه باکتریایی، نماتدها و انواع ویروس ها اشاره نمود. کرم طوقه بر، کرم برگخوار، مینوز، سن و آفات مکنده مانند شته و تریپس از جمله آفات کینوا هستند.

ارتباط با کینوا

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *