اهمیت دانه کینوا و ارزش غذایی آن در جهان

کینوا

برای اطلاع از اهمیت دانه کینوا و ارزش غذایی آن در جهان می توانید از جامع ترین مرکز اطلاع رسانی کینوا در سطح کشور خدمات دریافت کنید.

کینوا (Chenopodium quinoa ) گیاهی بومی کوه های آند در بولیوی ،پرو، شیلی می باشد که برای دانه کشت می شود ولی از برگ های جوان آن نیز به عنوان سبزی به صورت پخته و یا خام استفاده می شود. کینوا قابلیت استفاده در تغذیه انسان را دارد و منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد غذایی مفید است.

اهمیت دانه کینوا در مورد مهمترین مشکلی که امنیت غذایی کشور و جهان را تهدید می کند ، کمبود منابع آب می باشد. در حال حاضر کشاورزی عمده ترین مصرف کننده منابع آب است که آسیب پذیر ترین بخش ناشی از بحران کم آبی نیز هست. شوری آب های سطحی و زیر زمینی تاثیر خصوصیات اقلیمی ،جغرافیایی و فعالیت های انسان است . منابع آب شور و لب شور در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارد .

کینوا

اهمیت دانه کینوا در جهان

تلاش در راستای خود کفایی در تولید فشار مضاعفی بر منابع آب وارد کرده است. از راهکار های مقابله با این بحران استفاد از منابع آب غیر متعارف مانند آب های شور و لب شور ، مدریت آبیاری ، تغییر الگوی کشت و طبقه بندی اقلیمی کشاورزی است و گیاهان مناسب با این شرایط آبی باید در الگوی کشت قرار گیرند.

در خاور میانه جایگزینی با گیاهان شور زیست برای کشت شروع شده البته در برخی کشور ها که متاثر از تنش شوری نیستند نیز گیاهان شور زیست مانند کینوا به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد.کینوا یک گیاه شور زیست اختیاری ست و تا شوری نزدیک به شوری آب دریا را نیز می تواند تحمل کند.

کینوا

ناسا برای تامین مواد غذایی مورد نیاز فضانوردان و محققان خود کینوا را در اصلی ترین رژیم های غذایی این کمپانی قرارداده است.

کینوا

لازم به ذکر است تولید این محصول در داخل کشور بسیار صرفه اقتصادی نسبت به واردات آن داشته و تا بیش از50 درصد در تولید داخل صرفه جویی هزینه ها و کاهش قیمت نیز خواهد داشت.
سازمان فائو اهمیت دانه کینوا و ارزش غذایی کینوا را با شیر خشک مقایسه کرده و بیان کرده این گیاه می تواند سو تغذیه را در جهان ریشه کن کند. نام دیگر کینوا خاویار گیاهی و یا مادر غلات می باشد و در انواع غذا ها ، سوپ ها و سالاد ها ، نان و برنج به صورت تک غذا و یا مکمل غذایی استفاده می گردد.

کینوا

خواص کینوا

سازمان فائو ارزش غذایی و اهمیت دانه کینوا را با شیر خشک مقایسه کرده و بیان کرده این گیاه می تواند سو تغذیه را در جهان ریشه کن کند.

منبع غنی از ویتامین های : E, B5,B3,B2 ,  فولات ، تیامین و نیاسین می باشد. سرشار از املاح معدنی : آهن، کلسیم ، منیزیم، پتاسیم، فسفر ، مس، روی، منگنز می باشد.

کینوا بدون گلوتن بوده و برای افراد مبتلا به سلیاک ( اختلال خود ایمنی روده باریک) غذای بسیار مناسبی می باشد. دانه کینوا به دلیل کم بودن شاخص گلیسمیک از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند

بیوپپتید های موجود در کینوا و همچنین میزان روغن غیر اشباع آن از بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
فیبر موجود در کینوا بسیار بالا بوده و در کارکرد طبعی روده ها نقش بسیار موثری دارد و باکتری های مفید روده را نیز تقویت می کند. همچنین در جذب اسید های صفراوری نیز موثر می باشد.

نشاسته کینوا دارای گرانول های ریز تری به نسبت برنج می باشد که اثرات چاق کنندگی ندارد.
دانه های کینوا منبع غنی از پروتئین هستند و میزان پروتئین آن 13 تا 21 درصد می باشد و به گفته ی فائو تنها گیاهی است که می تواند کل آمینو اسید های ضروری بدن را تامین کند. تعادل آمینو اسید های کینوا بهتر از گندم و جو و سویا می باشد. سرشار از امگا 3 و ویتامی E است.

مواد معدنی پروتئین کینوا از گندم و جو و ذرت بالا تر استو این یکی از اهمیت های دانه کینوا می باش. میزان آهن و اسیدفولیک آن برای افرادی که دسترسی کمی به منابع پروتئین حیوانی دارند استفاده می شود.
کینوا غنی از لیزین و اسید آمینه های سولفوردار می باشد در صورتی که غلات از لحاظ این اسید آمینه ها کمبود دارد.

کینوا

موارد دیگر مصرف این محصول :

  • چیپس
  • پنکیک
  • نان
  • ماکارونی
  • کلوچه بیسکوئیت
  • نوشابه مالت
  • مکمل پروتئینی
  • لوازم آرایشی بهداشتی

کشت کینوا می تواند گام موثری در جهت تامین امنیت غذایی و بهبود وضع تغذیه و کاهش آسیب های ناشی از کمبود عناصر غذایی مورد نیاز در جیره غذایی مردم باشد. همچنین علوفه ی کینوا یکی از بهترین علوفه های استفاده شده در جهان می باشد.

کینوا

اهمیت کشت دانه کینوا در ایران :

کینوا برای اولین بار در کشور به حمایت سازمان فائو در سال 88 در مرکز اصلاح بذر و نهال کرج کشت شد و در سال های بعد نیز به صورت پایلوت در سایر استان های کشور کشت آن توسعه یافت. به جز 2 استان گیلان و مازندران که رطوبت عامل محدود کننده می باشد در سایر استان ها کشت کینوا عملکرد های بسیار خوبی را به ثبت رسانده است .نکته ی قابل توجه برای عملکرد قابل قبول تعیین دقیق فصل کشت و کشت اصولی در کشور می باشد.

در بسیاری از کشور های آمریکایی و اروپایی کینوا به عنوان نوعی برنج استفاده می شود و در سال های اخیر نیز در بسیاری از کشور های خاورمیانه کینوا به صورت جایگزین برنج و یا هم ردیف برنج مورد استفاده قرار گرفته است.
ناسا برای تامین مواد غذایی مورد نیاز فضانوردان و محققان خود کینوا را در اصلی ترین رژیم های غذایی این کمپانی قرارداده است.

کینوا

ماسک صورت کینوا


فقط ¼ فنجان کینوا را در شیر سویا بپزید و آن را سرد کنید. مخلوط کینوا آب پز را با 3 قاشق چای خوری از ماست، 2 زرده تخم مرغ و 2 قطره روغن گیاهی . آن را به صورت و گردن خود اعمال کنید و آن را برای مدت 20 دقیقه بماند روی پوست سپس با آب آشامیدنی را بشویید. پوست شما تبدیل به پوستی صاف و شفاف خواهد شد.
کینوا حاوی خواص پروتئینی طبیعی و ضد پیری است، در حالیکه شیر سویا تغذیه می کند و پوست آسیب دیده پوست را با افزایش کشش آن ترمیم می کند. این ماسک چهره همچنین پوست را صاف و کشسانی می کند.

از دیگر اهمیت های دانه کینوا فیبر ماده غذایی آنمی باشد که باعث می شود که غذای عالی برای کاهش وزن و درمان سایر مسائل مربوط به گوارشی مثل یبوست باشد. فیبر ماده غذایی کینوا از بیماری هایی مانند سرطان جلوگیری می کند. آنتی اکسیدانهای برنج کینوا به طور جادویی بر سلامتی پوست و مو تاثیر می گذارد.


ماده غذایی کینوا یکی از گیاهان بسیار خاص است که در بحث تغذیه ی جوامع مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. لذا متخصصان تغذیه در بسیاری از کشور های مختلف مردم را به مصرف کینوا دعوت کرده و به عنوان وعده ی غذایی بسیار کامل و جامع برای همه ی گروه های سنی از ان یاد می کنند.

کینوا

اهمیت دانه کینوا در طعم


برنج کینوا طعم نا آشنایی برای ایرانیها ندارد مخصوصا کینوا سفید و با ذائقه ایرانی همخوانی دارد.چون شبیه طعمی مشابه برنج و غلات دارد و در همه ی غذا های ایرانی و فرنگی استفاده می شود.
کینوا و بارداری :
وقتی باردار هستید به دنبال غذاهایی هستید تا شما و فرزندتان بتوانید سالم باشید غذای فوق العاده فوق العاده اینجاست!

یک مطالعه لهستانی نیز در مورد چگونگی نجات یافتن با کینوا در طول سرطان صحبت می کند. عصاره برگ کینوا میتواند اثرات ضد سرطانی را در بدن اعمال می کند.
گزارش دیگری از مرکز سرطان توصیه می کند که برای مبارزه با سرطان کینوا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برنج کینوا فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان ها است – ترکیبات بسیار که می توانند با رادیکال های آزاد و سایر مواد مضر که موجب سرطان می شوند، مبارزه کنند.

کینوا

انواع رنگ های کینوا

انواع دانه کینوا در سه رنگ سفید ، قرمز و سیاه وجود دارد . خرید و فروش انواع دانه کینوا در ایران به دلیل نوسانات ارزی در بسیار ی صنف ها محدود شده و کینوا وارداتی با توجه به قیمت های بالایی که دارد نمی تواند به طور روزانه مورد استفاده مردم قرار بگیرد و جنبه دارویی پیدا می کند. این مجموعه زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعال بوده و اقدام به ترویج کشت کینوا ایرانی در کشور کرده است.

این مجموعه تنها واحد صنعتی فراوری کینوا در سطح کشور می باشد که قابلیت تامین بار به انواع کارخانه جات صنایع غذایی و هتل ها و رستوران ها را داشته و کینوا ایرانی را در حجم های مختلف خرید و فروش می نماید. کینوا ایرانی کیفیت قابل رقابت با کینوا وارداتی داشته و به دلیل تولید داخل قیمت بسیار مناسب تری را نیز دارا می باشد. خرید و فروش کینوا ایرانی و انواع دانه کینوا را باکیفیت بسیار بالا می توانید در این مجموعه انجام دهید.

برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان در تماس باشید.
تلفن: 09156993847
ایمیل: quinoa@eliatrade.com
ایتا: 09156993847
آدرس: مشهد، پارک علم و فناوری

54 دیدگاه

  1. Justin

    Greetings! This is my ۱st comment here so I just wanted to give a quick
    shout out and say I truly enjoy reading through your blog posts.
    Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics?
    Thanks!

    P.S. If you have a minute, would love your feedback on my new website
    re-design. You can find it by searching for “royal cbd”
    – no sweat if you can’t.

    Keep up the good work!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *