تاثیر آفات و بیماری ‌ها بر قیمت کینوا

آفات بیماری کینوا

تاثیر آفات و بیماری ‌ها بر قیمت کینوا چیست؟ آفات و بیماری‌های کینوا کدامند؟ چگونه می‌توان با آفات و بیماری‌های کینوا مبارزه کرد و بهترین موقع برای کنترل آن‌ها چه زمانی است؟

آفات مهم کینوا کدامند؟

  1. کرم‌های برگخوار
  2. انواع شته‌ها و زنجرک‌ها
  3. مگس‌های مینوز
  4. کرم ساقه خوار
  5. کرم طوقه بر
آفات بیماری کینوا

اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین آفات کینوا

از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آفات است که ممکن است در مزراع بذر کینوا وجود داشته باشد لاروهای برگ‌خوار کارادرینا (Spodoptera exigua) و پرودینا (Spodoptera litorallis) می‌باشند. این آفت حتی می‌تواند در زمانی که گیاه در مرحله 2 تا 4 برگی باشد تمام مزرعه را نابود کند. واگر همراه با بیماری باشد آسیب آن دو چندان می شود.

خصوصیات لارو کارادرینا و زمان کنترل آن

این لاور معمولا به رنگ سبز اما گاهی به رنگ قهوه‌ای و حتی سیاه می‌تواند باشد، زمانی می‌توانیم به خوبی با این لارو مبارزه کنیم که زمان تخم ریزی آفت باشد و حتی مقداری از تخم‌ها باز شده و لاروهای آن خارج شده باشد. به طور کلی باید در هنگام مشاهده تخم و یا لاروهای کوچک سمپاشی انجام گیرد. استفاده از سموم آفت کش مانند لوفنورون، آوانت طلائی (ایندوکساکارپ)، آبامکتین، دیازینون و دیگر سموم آفت‌کش و هم‌چنین تکرار این سمپاشی‌ها بعد از 10 روز توصیه می‌شود.

تاثیر آفات و بیماری کینوا بر قیمت آن

این آفات همانطور که ذکر شد اگر در زمان مناسب کنترل نشوند می‌توانند همراه با بیماری آسیب‌ جدی به مزارع کینوا وارد کنند و هم‌چنین در عملکرد نهایی آن هم تاثیر زیادی خواهد گذاشت در واقع وقتی این آفات کنترل نگردند محصول به میزان کافی و با کیفیت تولید نخواهد شد و طبیعتا وقتی محصول با کیفیت و به میزان مناسب نباشد یعنی عملکرد آن کاهش یافته و قیمت آن هم نمی‌تواند خوب باشد.

بنابراین باید در طی کشت بذر کینوا مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری و کنترل این آفات انجام دهیم. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما کشاورزان عزیز در این زمینه بصورت رایگان می‌باشند.

آفات بیماری کینوا

بیماری‌های مهم کینوا چیست؟

  1. سفیدک داخلی
  2. لکه برگی
  3. پوسیدگی قهوه‌ای ساقه
  4. پوسیدگی ریشه و مرگ گیاهچه

بیماری سفیدک داخلی در کینوا

این بیماری از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که در مزارع کینوا مشاهده می‌شود و در شرایطی رخ می‌دهد که آب آزاد و رطوبت نسبی 85 درصد و دمای 10 تا 20 درجه وجود داشته باشد. علایم این بیماری لکه‌های کلروتیک زرد و بی‌رنگ در سطح برگ و در زیر برگ لکه‌های کلروتیک به رنگ خاکستری است که محل اسپورزایی این بیماری می‌باشد. علاقه مندان می توانند اطلاعات لازم را در زمینه کنترل این بیماری و آفات کینوا از این مجموعه بدست اورند.

روش‌های کنترل بیماری سفیدک داخلی:

  1. رعایت تراکم کاشت-خودداری از آبیاری زیاد
  2. استفاده از ارقام زراعی دیررس
  3. استفاده از ارقام مقاوم
  4. و سم پاشی با قارچکش‌هایی مانند ریدومیل ام زد، اینفینیتو، مانکوزب، متالاکسیل، زینب و مانب و تکرار سم پاشی به فواصل 5 تا 6 روز و حداقل 3 مرتبه انجام می‌گیرد.
آفات بیماری کینوا

تاثیر آفات و بیماری ‌های کینوا بر قیمت آن

همانند آفات کینوا، بیماری‌های آن هم باید در زمان مناسب کنترل گردند تا محصول مناسب و سالمی از آن تولید گردد زیرا اگر این بیماری‌ها کنترل نشوند در کیفیت محصول نهایی و به طبع قیمت آن تاثیر منفی خواهند گذاشت و محصول نهایی کینوا کیفیت مناسبی نخواهد داشت و قیمت آن‌ نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین باید کنترل بیماری‌های کینوا در زمان درست آن انجام گیرد تا عملکرد محصول هم افزایش یابد. کارشناسان این مجموعه آماده پاسخگویی به سوالات شما کشاورزان عزیز در این زمینه بصورت رایگان می‌باشند.

همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا و کنترل آفات و بیماری های کینوا

این مجموعه همچنین آماده همکاری با کشاورزان عزیز در زمینه خرید تضمینی دانه کینوا می‌باشد و مشاوره و پشتیبانی توسط کارشناسان این مرکز در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت کینوا و همینطور کنترل آفات و بیماری ها انجام می‌گیرد.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *