کود دهی اصولی در کشت کینوا

کوددهی کشت کینوا

کود دهی اصولی در کشت کینوا چگونه است؟ کدام مجموعه اطلاعات جامع و کاملی را بصورت تخصصی در زمینه کود دهی اصولی کشت کینوا در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد؟

اهمیت کود دهی در کشت کینوا

خاک‌های اکثر مناطق ایران از نظر مواد آلی فقیر هستند و هم چنین ساختمان آن‌ها از لحاظ فیزیکی در وضعیت مناسبی نیستند. بنابراین برای کاشت تمام محصولات از جمله محصول مورد نظر ما یعنی گیاه کینوا باید قبل از کاشت خاک‌ها را از نظر مواد آلی غنی کرد و ساختمان آن‌ها را بهبود بخشید. برنامه کودی با استفاده از هم کود دامی و هم شیمیایی مناسب می‌باشد، که در مود میزان این کودها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

کوددهی کشت کینوا

کود دهی در کشت کینوا با استفاده از کود دامی

همانطور که گفتیم باید برای غنی کردن خاک‌های ایران از نظر مواد آلی و ساختمانی از کود دامی که کاملا پوسیده باشد به میزان تقریبا 30 تن در هکتار استفاده کرد. مدت زمان فاصله بین کود دهی با کود دامی هم هر 3 تا 4 سال یکبار توصیه می‌گردد. این برنامه کودی برای اکثر خاک‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و کینوا هم از این قاعده مستثنا نیست.

کود دهی کینوا با استفاده از کودهای شیمیایی

کود دهی در کشت کینوا با استفاده از کودهای شیمیایی تاثیرات بسیار خوبی بر تولید محصول نهایی کینوا خواهد گذاشت، از جمله افزایش عملکرد و کیفیت مناسب آن که از این نظر کاملا ضروری می‌باشد.

برای کوددهی خاک‌های مناطق مختلف با استفاده از کودهای شیمیایی نیاز به آزمون خاک می‌باشد، تا میزان، نوع و نحوه مصرف کودهای شیمیایی به طور دقیق‌تری محاسبه گردد. اما به دلیل انجام نشدن آزمون خاک در اکثر موارد لذا یک برنامه کلی برای این نوع کود دهی توصیه می‌شود.

کوددهی کشت کینوا

برنامه کود دهی در کشت کینوا با استفاده از کودهای شیمیایی

برای کوددهی شیمیایی کینوا برنامه کلی برای اکثر خاک‌های ایران به این صورت است:

  • کود پایه: استفاده از کود مرکب NPK به میزان 150 تا 200 کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت محصول توصیه می‌گردد. اگر کود مرکب NPK در دسترس نبود، این نوع کود دهی پیشنهاد می‌شود: میزان 100 کیلوگرم کود فسفاته، 100 کیلوگرم کود پتاسه و 50 کیلوگرم کود ازته برای هر هکتار زمین مورد نظر.
  • کود سرک: مصرف کود سرک ازت به مقدار 100 کیلوگرم در هکتار در دو زمان ظهور سنبله و گلدهی مناسب است، که برای هر کدام از مراحل ظهور سنبله و گلدهی در واقع میزان کود سرک 50 کیلوگرم در هکتار توصیه می‌گردد. البته این توصیه کودی به صورت کلی گفته شد و می‌تواند در هر مزرعه و ژنوتیپ‌های مختلف کینوا تفاوت‌هایی از این نظر وجود داشته باشد.
کوددهی کشت کینوا

نکته مهم در مورد کود ازته برای کینوا

کود دهی در کشت کینوا با استفاده از کود ازته به میزان زیاد باعث ایجاد ورس و در نهایت کاهش عملکرد محصول می‌گردد. لذا حتما باید از میزان کود ازت مورد استفاده به میزان زیاد خودداری کرد تا محصول نهایی عملکرد مناسبی داشته باشد و از ایجاد ورس جلوگیری شود.

همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا

این مجموعه با داشتن کشاورزان و کارشناسان خبره در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت کینوا می‌تواند به کشاورزان عزیز و افراد علاقمند به کشت کینوا در تمامی نقاط کشور مشاوره رایگان بدهد. هم چنین آماده همکاری در جهت خرید تضمینی کینوا با کشاورزان در اقصا نقاط کشور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با این مجموعه تماس گرفته و سوالات خود را در این مورد مطرح فرمایید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *