طرز کشت بذر کینوا و سودآوری در ایران

بذر کینوا ایران

طرز کشت بذر کینوا و سودآوری در ایران چگونه است ؟ کشت بذر کینوا را در کجا آموزش ببینم ؟ بذر اصل و با کیفیت کینوا را از کجا تهیه کنم ؟

معرفی گیاه کینوا

بذر کینوا گیاهی بومی کوه های آند کشورهای پرو، شیلی و بولیوی است و طی 5000 سال به طور مداوم غذای اصلی مردم این مناطق بوده است. در بین آنها به خاویار سبز معروف است. این گیاه مقاوم به خشکی، شوری و یخ زدگی است.

تغيير آب و هواي ايران به سمت گرم و خشك شدن و شور شدن تدريجي خاك‌هاي زراعي كشور از يك سو و تحمل بالاي گياه كينوا در مقابل شوری و خشکی، بيانگر منطقي براي استفاده از كينوا به عنوان يك گياه مناسب براي رسيدن به كشاورزي پايدار، تغذيه مناسب و توليد صنعتي می باشد.

بذر کینوا در ایران

طرز کشت گیاه کینوا در ایران

در سال های اخیر کشت بذر کینوا به علت عملکرد زراعی مطلوب مورد توجه قرار گرفته است. بذر کینوا گیاهی کم توقع بوده که به گفته فائو امکان کشت آن در مزارع زراعی فقیر و حتی لم یزرع وجود دارد.

آماده سازی زمین بذر کینوا در ایران

بسته به اقلیم و نوع رقم در کشت گیاه کینوا در دو نوبت بهاره و پاییزه و برای رقم تیتیکاکا کشت تابستان نیز امکان پذیر است. برای آماده سازی زمین مشابه گیاهان بذر ریز مانند شبدر و کلزا عمل می شود که مراحلی شامل ماخار، شخم، دیسک سنگین و سبک، کودپاشی و استفاده از علف کش ترفلان برای مبارزه با علف های هرز را در برمی گیرد.

بذر کینوا

میزان بذر کینوا و عملکرد زراعی در ایران

میزان بذر کینوا مورد نیاز برای هر هکتار بسته به نوع روش متفاوت است. در روش مکانیزه میران 10 کیلوگرم و در روش دست پاش 12کیلوگرم مورد نیاز است که در صورت فراهم کرن شرایط مطلوب 6-5 تن در هکتار عملکر زراعی به همراه دارد. برای ضدعفونی بذر از سمومی مانند دیفنوکونازول یا کاربوکسین ترام به میزان 2 در هزار می توان استفاده کرد.

کود شیمیایی بذر کینوا در ایران

در هنگام تهیه زمین 150 کیلوگرم کود اوره به عنوان کود پایه و کود فسفاته به میزان 100 کیلوگرم در هکتار استفاده می شود. برای کود سرک میزان 150 کیلوگرم اوره در دو نوبت 4-6 برگی و شروع گلدهی توصیه شده است.

کود کینوا

طرز کشت بذر کینوا در ایران

کشت به صورت جوی و پشته با فاصله خطوط 50 سانتی متر و فاصله بوته ها در ردیف 10-7 سانتی متر و با استفاده از خطی کار غلات و پنوماتیک بذرکار ریز در نظر گرفته می شود. عمق کاشت بسته به نوع خاک 2-1 سانتی متر است که پس از 19-13 روز پس از کاشت به مرحله سه برگی می رسد.

علف های هرز بذر کینوا

بذر کینوا در ایران در دو هفته اول پس از سبز شدن، سرعت رشد کمی دارد و قدرت رقابت با علف های هرز را ندارد. پس در این مرحله نیاز به مراقبت دارد. برای مبارزه با علف های هرز باریک برگ از علف کش فوزیلات (3 لیتر در هکتار)، گالان سوپر(1 لیتر در هکتار)، نابو اس (1 لیتر در هکتار) و فوکوس (5/1 لیتر در هکتار) در مرحله 5-4 برگی علف های هرز استفاده کرد. از جمله علف هرز کینوا می توان به خرفه، کنجد وحشی، سوروف، سلمه و پنیرک اشاره کرد.

بذر کینوا در ایران

بیماری های بذر گیاه کینوا در ایران

در سالهای زراعی پرباران بیماری سفید و بوته میری مشاهده شده است اما در سال های کم باران هیچکدام دیده نشده است. ارزان ترین و ساده ترین روش برای ارزیابی بیماری سفیدک در مرحله سه برگی گیاه کینوا ذکر شده است که از سموم ریدومیل-ام-زد (متالاکسیل) جهت مبارزه می توان استفاده کرد.

برداشت بذر کینوا

در زمان رسیدگی کامل سنبله ها زرد می شود. برداشت به صورت دستی یا مکانیزه با استفاده از کمباین کلزا با تنظیم هد برداشت و کوبنده امکان پذیر است.

بذر کینوا در ایران

سودآوری بذر کینوا در ایران

به علت مقاومت بالای گیاه کینوا به شوری و خشکی امکان کشت آن در اکثر نقاط ایران وجود دارد. این گیاه، کم توقع و نیازمند میزان آبیاری کمی نسبت به سایر غلات می باشد. همچنین دوره رشد آن کوتاه مدت بوده که همه این عوامل سودآوری دوبرابری برای آن نسبت به گندم و برخی غلات را به همراه دارد.

جهت مشاوره کشت گیاه کینوا و تهیه بذرهای اصل و شناسنامه دار از آن با ما تماس بگیرید. در این مجموعه با مجوز وزارت جهاد کشاورزی، علاوه بر توزیع بذرهای مرغوب کینوا، خرید و فروش بذر کینوا به صورت کاملاً تضمینی انجام می شود.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *