بیماری های گیاه کینوا در ایران چیست ؟

کنترل علف هرز و قیمت کینوا

از جمله بیماری های مربوط به گیاه کینوا در ایران می توان به بیماری سفیدک ، مرگ گیاهچه ، بلایت ، موزاییک و …  اشاره کرد.

1- بیماری سفیدک از بیماری های گیاه کینوا

یکی از مهم ترین بیماری های گیاه کینوا در دنیا بیماری سفیدک  است .اسپورهای عاملاین بیماری می تواند از طریق بذر و یا کاه و کلش باقی مانده در مزرعه ، منتقل شوند .با توجه به اینکه بیماری از طریق بذر انتقال می یابد ، خرید بذر شناسنامه دار اهمیت زیادی دارد .

میزان خسارت ناشی از بیماری سفیدک به مرحله رشدی و رطوبت نسبی هوا بستگی دارد .در صورتی که در مراحل اولیه رشدگیاه کینوا ، این بیماری مشاهده شود باعث20  تا 40 درصد خسارت می شود.

 بیماری سفیدک موجب کاهش سطح فتوسنتز کننده ، با نکروز و کلروز شدن برگ ها و ریزش برگ ها و در نهایت موجب کوچک شدن اندازه پانیکول و عملکرد دانه کینوا می گردد.

شرایط مناسب برای ایجاد بیماری سفیدک بر روی گیاه کینوا ، رطوبت نسبی بالای 80 درصد و دمای بین 18 و 22 درجه سانتی گراد می باشد .در شرایط بدون بارندگی ، پوشش سطح برگ با شبنم صبح ، نیز برای شروع فعالیت این بیماری کفایت می کند .

الف) علائم بیماری

نشانه های بیماری سفیدک بر روی برگکینوا ، به صورت رنگ های کلروز ، زرد ، صورتی ، قرمز و پرتقالی است و در پشت برگ اسپورهای خاکستری رنگ قابل مشاهده می باشد .پیشرفت بیماری ، موجب ریزش برگ های گیاه کینوا می گردد .

ظهور بیماری در مراحل ابتدایی رشدگیاه کینوا ،  با ریزش برگ و رشد مجدد گیاه قابل جبران است .ولی شیوع بیماری در مرحله پرشدن دانه  ، بشدت بر عملکردنهایی محصول کینوا تأثیر منفی می گذارد .همچنین بیماری سفیدک ،  بر روی پوسته خارجی بذر کینوا نیز مستقر و موجب آلوده شدن بذورنیز می گردد.

ب) روش کنترل بیماری سفیدک

مهم ترین روش های کنترل آن استفاده از ارقام متحمل به سفیدک ، مدیریت زراعی مناسب یعنی خودداري از آبیاري زیاد و کاهش رطوبت نسبی است .زیرا آبیاری و تراکم بیش از حد موجب شیوع بیماری می گردد .همچنین استفاده از قارچ کش مناسب ، نیز لازم است.

2- پوسیدگی قهوه اي ساقه از بیماری های گیاه کینوا

 از بیماری های گیاه کینوا پوسیدگی قهوه اي ساقه یک بیماري بذر زاد است که در شرایط محیطی با  رطوبت بالا و دماي کم تشدید می شود .علائم اولیه این بیماری شامل لکه هاي کوچک و آبکی در قسمت فوقانی ساقه گیاه کینوا می باشد.

 پس از گسترش ، تمام قسمتهاي ساقه را پوشانده و پیکنیدهاي قارچ عامل بیماري روي آن مشاهده می شود .پاتوژن در ساقه و خوشه مستقر شده و قسمت هاي آسیب دیده به رنگ قهوه اي تیره با لبه هاي مسطح قابل رویت است.

این لکه ها با پیشرفت بیماري ، به هم پیوسته و اغلب قسمت هاي ساقه را می پوشاند .در نهایت با گسترش بیماري ساقهگیاه کینوا خم شده و می شکند.

روش کنترل:

استفاده از قارچ کش های مناسب

3- لگه برگی

لکه برگی نیز یک بیماری بذر زاد است که علائم اولیه آن ، ایجاد لکه های گرد روشن با حاشیه قهوه ای روشن می باشد .با پیشرفت این بیماری ، برگ ها نکروز شده و پکنیدهای سیاه عامل بیماری ، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

در نهایت برگ های گیاه کینوا ، خشک شده و زودتر از موعد مقرر می ریزند .رطوبت بالای 80 ردصد و دمای بالا ، باعث پیشرفت بیماری لکه برگی در گیاه کینوا می گردد.

روش کنترل

مهمترین روش کنترل این بیماری استفاده زا بذور شناسنامه دار و گواهی شده ، عاری از بیماری برای کشت می باشد.

4- مرگ گیاهچه

از بیماری های گیاه کینوا بیماری مرگ گیاهچه از جمله بیماریهاي گیاه کینوا است ، که بعد از بیماری سفیدک داخلی ، در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

هعامل بیماری مرگ گیاهچه یک پاتوژن خاکزي است به نام  Rhizoctonia solani که طیف وسیعی از گیاهان را آلوده میکند .آلودگی ابتدا در بذر گیاه کینوا ایجاد می شود .و سپس به سایر قسمتهاي گیاه انتشار می یابد .گیاهچه کینوا در مراحل اولیهرشد ، مستعد ابتلا به بیماري است.

این بیماري در خاکهاي نسبتاً مرطوب و دامنه ي دمایی 18- 15 درجه سانتیگراد شدت می یابد.

روشهاي کنترل:

از بین بردن کامل پاتوژن امکان پذیر نیست ولی می توان رشد و گسترش بیماري را محدود کرد .از جمله روش های کنترل بیماری مرگ گیاهچه در گیاه کینوا می توان به ، تناوب کشت با گیاهان غیرحساس ، از بین بردن بقایای گیاهی ، شخم عمیق ، جلوگیري از تنش کم آبی در مرحله داشت اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *