نحوه کشت بذر کینوا در شاهرود

بذر کینوا در اصفهان

کدام مرکز در کشور نحوه کشت بذر کینوا در شاهرود را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد؟ بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، شرایط کشت کینوا در شاهرود و سایر شهرستان های استان سمنان را به شما کشاورز محترم آموزش داده و همینطور با توزیع بذر کینوا اصل و شناسنامه دار، کشاورزان عزیز را در تولید محصولی باکیفیت همراهی می نماید.

معرفی بذر کینوا

کینوا یک شبه غله بومی آمریکای جنوبی است. بذر کینوا از خانواده تاج خروس است و پس از رشد، از نظر ظاهری مشابه علف هرز سلمه تره می‌باشد. بذر این گیاه از حدود ۵۰۰۰ سال پیش در کشورهای پرو، بولیوی، اکوادور و شیلی کشت شده است و اکنون در نقاط مختلف کشور ما نیز کشت می‌شود.

دانه‌ کینوا به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا و هم چنین مقاوم بودن این بذر به شرایط خشکی و شوری و کارایی بالای استفاده از منابع باعث شده که امروزه کشت آن در نقاط مختلف دنیا و هم چنین در ایران به ویژه شاهرود رواج پیدا کند. از طرفی به علت تنوع ژنتیکی بالایی که دارد، به تغییرات اقلیمی سازگار است.گیاه کینوا بذور بسیار ریزی دارد و وزن هزاردانه آن بین 2 تا 3 گرم است..

ارزش غذایی دانه کینوا به قدری بالاست که به خاویار گیاهی معروف می باشد. دانه کینوا حاوی ۹ اسیدآمینه ضروری برای بدن انسان و سرشار از پروتئین، ویتامین، آنتی اکسیدان و املاح معدنی می باشد.

نحوه کشت بذر کینوا در شاهرود

شاهرود از جمله مناطقی است که برای کاشت بذر کینوا مناسب است و محصول تولیدی در این شهرستان کیفیت بالایی خواهد داشت. شهرستان شاهرود در منطقه‌ تقریبا خشکی قرار دارد. با توجه به میزان آب موجود در این شهرستان،  کشت بذر کینوا در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می شود، همچنین امکان کشت بذر کینوا به صورت دیم نیز وجود دارد.

برای کشت این محصول توصیه می شود که بذر کینوا در جوی کاشته شود و به دلیل ریز بودن بذور، ضروری است که آبیاری به صورت ملایم و با زمان طولانی انجام شود، تا بذرها شسته نشوند. هچنین می توانید جهت اطلاع کامل از شرایط کشت بذر کینوا در شاهرود از مشاوره رایگان این مجموعه استفاده نمایید.

در زمان برداشت محصول، نباید دمای هوا بالاتر از  ۳۵ درجه باشد زیرا کیفیت دانه کاهش پیدا می‌کند. یکی از عوامل مهم در عملکرد دانه کینوا در شاهرود، انتخاب دقیق تاریخ کشت است.

کشت بذر کینوا مانند سایر غلات به روش های دست پاش و مکانیزه انجام می شود. البته در کشت مکانیزه بازدهی بهتر و سودآوری بیشتری را شاهد خواهیم بود. یکی از دستگاه های مناسب برای کشت مکانیزه بذر کینوا، ردیف کار پنوماتیک غلات است.

برای کشت این محصول ۱۰-۸ کیلوگرم بذر کینوا در هکتار لازم است. نحوه کشت بذر کینوا در شاهرود به این صورت است که عمق کاشت ۲-۱ سانتی متر، فاصله بین ردیف ها ۵۰ سانتی متر و فاصله دو بذر در هر ردیف ۱۰-۷ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

برای برداشت مکانیزه بذر کینوا، از کمباین برداشت کلزا استفاده می‌شود که و با تغییر هدِ، برداشت امکان پذیر است. حداقل عملکرد بذر کینوا، ۲ تن در هکتار است. البته با اعمال مدیریت زراعی مطلوب و استفاده از تجربیات این مجموعه، می‌تواند عملکردی حدود ۵/۵ تن در هکتار را شاهد باشید.

کشت بذر کینوا شاهرود

آبیاری کشت کینوا در شاهرود

برای کشت این محصول در شاهرود باید بین 5 تا 7 دور آبیاری  برای عملکرد مناسب محصول را در نظر گرفت. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که در زمان برداشت محصول حتما باید رطوبت کم باشد، چون رطوبت بالا باعث تیره شدن دانه‌ها می‌شود و در نتیجه باعث کاهش کیفیت دانه‌ تولید شده و بازار پسندی آن می‌شود. برای آبیاری بذور کینوا میتوان از روش‌های آبیاری غرقابی، قطره‌ای، بارانی و نوار تیپ استفاده کرد.

کشت بذر کینوا شاهرود

کود دهی و کنترل علف ها هرز در کشت کینوا

همانطور که می‌دانید استفاده از کودهای دامی و شیمیایی باعث افزایش عملکرد محصولات کشاورزی از جمله بذر کینوا می گردد. استفاده از کود NPK ، سوپر فسفات تریپل و کود پتاس بر عملکرد نهایی و کیفیت محصول تاثیر مثبتی می‌گذارد.توصیه می‌شود، کود سرک در دو نوبت، مرحله 4 تا 6 برگی و شروع گلدهی به گیاه داده شود.

در کشت بذر کینوا در شاهرود و دیگر نقاط کشور، کنترل علف های هرز  اهمیت زیادی دارد. بدین منظور چند ماه قبل از کشت بذر کینوا زمین زراعی مورد نظر را آبیاری نموده و پس از رشد علف های هرز، می توان از سم ترفلان برای کنترل آن استفاده نمود.

در مراحل رشدی گیاه کینوا، در صورت مشاهده علف های هرز پهن برگ، عملیات وجین گزینه مناسبی است و برای حذف علف های باریک برگ، از علف کش گلانت سوپر استفاده کنید.

کنترل علف های هرز بذر کینوا

کشت بذر کینوا شاهرود

در حال حاضر بذر کینوا در استان های مختلف کشور از جمله استان سمنان و شهرستان شاهرود مورد استقبال مردم و کشت و کار قرار گرفته است. عملکرد محصول تولید شده در اکثر مناطق ایران بالا است و در برخی از مناطق برداشت محصول کینوا بیش از حد مورد انتظار می‌باشد.

جهت آموزش نحوه کشت بذر کینوا در شاهرود و سایر شهرستان های استان سمنان می‌توانید با ارتباط کارشناسان این مجموعه، اطلاعات جامعی در زمینه‌ی کاشت بذر کینوا به دست آورید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *