اهمیت بذر و تراکم کاشت در کشت کینوا

تراکم کاشت بذر کینوا

اهمیت بذر و تراکم کاشت در کشت کینوا چیست؟ کدام مجموعه اطلاعات جامعی در زمینه کشت بذر کینوا در اختیار علاقمندان و کشاورزان عزیز قرار می‌دهد؟ تهیه بذر کینوا اصل و شناسنامه‌دار از کدام مرکز امکان پذیر است؟

نکاتی در مورد بذر کینوا و کشت آن

بذر کینوا قبل از کاشت آن از نظر کیفیت باید بررسی گردد، هم چنین از لحاظ خلوص فیزیکی و ژنتیکی مناسب باشد. بذور کینوا در قیاس با بذور محصولات زراعی دیگر قوه نامیه خود را زودتر از دست می‌دهد، بخصوص اگر در شرایط مناسبی از لحاظ انبارداری نباشد. بنابراین حتما باید قبل از کشت آن از نظر قوه نامیه بررسی شود. پایین بودن قوه نامیه باعث بد سبزی، تنک بودن مزرعه و در نهایت کانوپی ضعیف می‌گردد.

تراکم کاشت بذر کینوا

اهمیت تهیه بذر کینوا از مراکز معتبر

بذور کینوا در بازار ممکن است دارای کیفیت‌های متفاوتی باشد. از آنجایی که کشت بذر کینوا با قوه نامیه بالا از عوامل بسیار مهم در عملکرد مناسب محصول می‌باشد. از این رو باید حتما در هنگام خرید بذر کینوا آن را از مراکز معتبر تهیه نماییم، زیرا افراد سودجو اقدام به فروش بذور کینوا تقلبی و با قوه نامیه و درصد خلوص پایین می‌کنند که هیچ مجوزی هم در این زمینه ندارند.

اما این مجموعه با داشتن تمام مجوزهای لازم به عنوان اولین مرکز پخش بذر کینوا اصل، شناسنامه‌دار و با قوه نامیه بالا قدم بزرگی در تولید کینوا با عملکرد بالا برداشته است.

تراکم کاشت در کشت بذر کینوا

میزان تراکم کاشت بذر کینوا در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد و دارای تنوع بسیار بالایی است، اما به طور کلی به میزان 25 تا 200 بوته در متر مربع گزارش شده است. تراکم کاشت به طور مستقیم وابسته به عواملی مانند آماده سازی بستر کشت، روش کشت و نوع ماشین کاشت دارد. برای اطلاعات بیشتر به موارد زیر اشاره می‌کنیم.

تراکم کاشت بذر کینوا

عوامل موثر در میزان تراکم کاشت بذر کینوا

 در روش‌های مختلف کشت، روش کرتی یا غرقابی بیشتر از سایر روش‌ها نیاز به بذر دارد. کشت در شرایط غیر شور به میزان کمتری بذر نیاز دارد. دستگاه‌های مختلف کاشت مانند ریزدانه کار ردیفی مخصوص و کمبینات هر کدام برای کشت به میزان متفاوتی بذر نیاز دارند، به طور مثال ریز دانه کار به حدود 3 کیلوگرم در هکتار و کمبینات به 10 کیلوگرم بذر در هکتار نیاز دارد.

اگر زمین‌های کشت مشکل شوری داشته باشند هم میزان بذر مصرفی افزایش می‌یابد. اما خوشبختانه کینوا قابلیت جبران پذیری بالایی در مقابل تراکم دارد. تراکم بذر در شرایط نرمال (غیرشور) بهتر است 60-40 بوته در متر مربع در نظر گرفته شود. اگر قوه نامیه بذر پایین بود باید بذر مصرفی را افزایش دهیم.

خاک ورزی زمین قبل از کاشت بذر کینوا می‌تواند باعث کاهش میزان بذر مصرفی گردد. اما اگر به درستی انجام نگیرد و خاک مزرعه کلوخی و یا مستعد سله بستن باشد بذر به میزان بیشتری نیاز است. هم چنین نوع روش آبیاری باعث می‌شود که بذر بیشتری برای کشت لازم باشد.

تراکم کاشت بذر کینوا

میزان بذر مصرفی کینوا در مناطق مختلف

میزان بذر مصرفی در مناطق مختلف هم با هم تفاوت دارد. به طور مثال در ایالات متحده یک تا یک و نیم میلیون بوته در هکتار لازم دارد. در بولیوی 6-4 کیلوگرم در هکتار، در پرو 23-5 کیلوگرم در هکتار و در اکوادور 14-8 کیلوگرم در هکتار بذر مورد نیاز است. نوع روش کشت هم در تراکم بذر تاثیر زیادی دارد، مثلا در پرو برای کشت مکانیزه میزان بذر مورد نیاز 12 کیلوگرم در هکتار توصیه شده است.

کشت بذر کینوا و رعایت فواصل کاشت و تراکم مناسب

بذر کینوا را به روش‌های مختلفی می‌توان کشت کرد، که این روش‌ها عبارتند از: ردیفی، مخلوط، دست پاش، کپه‌ای و نیز نشاءکاری. فواصل ردیف‌های کشت را باید 50-25 سانتی متر در نظر گرفت. بذور کینوا مانند کلزا بسیار ریز هستند و باید عمق کشت آن 1 تا 2 سانتی متر باشد.

به هیچ عنوان نباید عمق کشت آن بیشتر از 2 سانتی متر باشد زیرا باعث بد سبزی بذور کینوا می‌گردد. فاصله بذرها در داخل هر ردیف 7 تا 10 سانتی متر می‌تواند باشد. کشت بذور کینوا هم به طریق دستی و هم مکانیزه امکان پذیر است.

کشت بذر کینوا

کشت بذر کینوا به طریق مکانیزه و رعایت تراکم کاشت

برای کشت مکانیزه کینوا نیاز به ماشین‌های کشت مختلف می‌باشد که عبارتند از: بذر کار غلات مجهز به ریز دانه کار (همانند کارنده همدانی)، کارنده پیاز، کارنده سبزیجات، بذر کار چغندر قند، کومبینات، کف کار (برای خاک‌های شور).

البته استفاده از تمام ادواتی که برای کاشت محصولات دانه ریز مانند کلزا استفاده می‌گردند برای کاشت بذور کینوا هم مناسب می‌باشد.

کنترل علف‌های هرز و بذر کینوا

بذور کینوا به دلیل این که از لحاظ شکل، اندازه و وزن مشابه بذور علف‌های هرز آن می‌باشد، اگر با آنها مخلوط شود، جداسازی شان از یکدیگر کاری بس دشوار است و به شدت باعث کاهش عملکرد محصول نهایی می‌گردد. از نکات مهم دیگر در هنگام تهیه بذر کینوا خلوص بالای آن می‌باشد که این مجموعه بذور کینوا را به صورت کاملا تخصصی و صد در صد از بذور علف‌های هرز پاکسازی کرده و بعد از آن اقدام به فروش آن‌ها می‌کند. برای تهیه بذر کینوا با درصد خلوص بالا می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

کنترل علف های هرز بذر کینوا

شرایط مناسب جوانه زنی بذور کینوا

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر کینوا 7 تا 10 درجه می‌باشد. بذور کینوا در شرایط مناسب که رطوبت هم تامین شود به مدت 24 ساعت می‌تواند جوانه بزند. مدت زمان ظهور جوانه‌ها معمولا 3 تا 5 روز می‌باشد، اما ممکن است بسته به منطقه مورد نظر یک هفته تا بیشتر زمان ببرد. به طور مثال در خوزستان 8-4 روز بعد از کاشت با تراکم مناسب و آبیاری بذور کینوا جوانه می‌زند و بین 19-13 روز بعد از کاشت آن‌ها به مرحله سه برگی می‌رسند.

همکاری در جهت خرید تضمینی دانه کینوا

برای تهیه بذر کینوا اصل و شناسنامه‌دار می‌توانید با کارشناسان این مرکز در تماس باشید. کارشناسان این مرکز می‌توانند به کشاورزان عزیز در هر کجای این کشور که هستند مشاوره رایگان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت بذر کینوا بدهند. جهت اطمینان خاطر کشاورزان عزیز در زمینه فروش محصول خود، این مجموعه آماده همکاری با آنها در زمینه خرید تضمینی دانه کینوا می‌باشد.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *