آفات گیاه کینوا درایران چیست ؟

آفات بیماری کینوا

آفات گیاه کینوا درایران چیست ؟ آفات زیادی همچون کرم برگ خوار ،  کناکنا ،  لوپر ،  کرم طوقه بر و  .  .  .  به کینوا حمله می کنند و موجب 40  درصد خسارت می شوند .  البته آفات معمولاً در مناطق با رطوبت زیاد مشاهده می شوند .  کنترل آفات گیاه کینوا با هدف کاهش خسارت و افزایش عملکرد باید مورد توجه قرار بگیرد .  

در ادامه به آفات گیاه کینوا اشاره شده و روش های مبارزه با آن به طور مختصر بیان می گردد .  

1- لارو کارادرینا از آفات گیاه کینوا

از آفات گیاه کینوا درایران لارو کارادرینا که آفت گیاهانی همچون چغندرقند ،  پنبه ،  کنجد ،  سیب زمینی نیز است ،  در مزارع مربوط به کشت بذر کینوا نیز مشاهده می شود .  شیوع این آفت در استان های فارس ،  كرمان ،  خراسان ،  مازندران ،  گيلان ،  گلستان ،  آذربايجان ،  كرمانشاه ،  بروجرد ،  لرستان و خوزستان بیشتر می باشد .

نوع خسارت لارو کارادرینا

این لاروها از شاخه ،  برگ و میوه میزبان تغذیه می کنند .  لاروهاي جوان به صورت دسته جمعی از سطح زیرین برگ گیاه میزبان ،  مانند برگ های کینوا ،  تغذیه می کنند .  در اثر تغذیه برگ های کینوا توسط این لارو ،  فقط رگبرگ ها باقی می ماند و برگ ها حالت مشبک پیدا می کنند .  در نتیجه ،  برگ های گیاه کینوا ،  به شکل توري در می آیند .  البته این نوع لارو از همه قسمت های سبز گیاه تغذیه می کند .

زمان  و روش مبارزه

براي پایش آفت لارو کارادرینا در مزرعه کینوا ،  استفاده از تله هاي فرمونی به تعداد 2 تله در هر هکتار به ارتفاع حداکثر یک متر از سطح زمین ،  می توان استفاده کرد .  

بهترين زمان مبارزه عليه لارو كارادرينا زمان تخم ریزی این آفت و زمانی که تعدادی از تخم ها باز و لاروهای کوچک از آن خارج شده است ،  می باشد .  در این زمان می توان از ترکیب سموم آوانت و دورسبان و یا  ترکیب سموم آوانت با سایپرمترین استفاده کرد .  سمپاشي مرتبه دوم حتماً 10 روز بعد تكرار می شود ،  زيرا تخم ريزي پروانه ها و همچنين خروج لاروها به صورت تدریجی انجام می پذیرد .

شخم عمیق پس از برداشت محصول براي کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد ، کشت به موقع و زود هنگام ، کنترل علف هاي هرز اطراف و داخل مزارع که پناهگاه آفت هستند ،  یخ آب زمستانه براي از بین بردن شفیره ها و لاروهاي موجود در داخل خاك جهت کنترل این لارو ،  پیشنهاد می گردد .

2- سنک بذرخوار از آفات گیاه کینوا

از آفات گیاه کینوا درایران این سن بر روی کلزا ،  یونجه ،  پنبه ،  شبدر ،  بادام و سیب نیز فعالیت می کند . پس از برداشت کلزا ،  به مزارع و باغات مجاور ،  حمله می کند . این آفت در طول دوره پرشدن دانه کینوا وگیاهان مذکور ،  ظاهر می شود .  این سن از دانه گیاهان میزبان تغذیه می کند ،  البته از بافت آوندی نیز تغذیه می کند .  

زمان و روش مبارزه

از آن جایی که سنک بذرخوار ،  در خاک تخم گذاری می کند ،  شخم بعد از برداشت محصول ،  موجب از بین رفتن این آفت می گردد . برداشت به موقع ، شخم زدن زمین ،  خارج کردن بقایای گیاهی از مزرعه ،  از بین بردن منابع غذایی و انسداد منافذ و معابر پوره ها ،  توصیه می شود .  همچنین می توان از سم دیازینون ،  استفاده کرد .

3- کک چغندرقند از آفات گیاه کینوا

از آفات گیاه کینوا درایران این آفت به صورت حشره های کامل بر روي بقایاي گیاهی یا درون شکاف هاي خاك زمستان گذرانی می کند .  در فصل بهار و با مساعد شدن شرایط محیطی ،  شروع به فعالیت کرده و از برگهاي بوته هاي جوان گیاه کینوا تغذیه می کنند .

بیشترین خسارت این آفت در ابتداي رشد به گیاه کینوا ،  وارد می گردد .  این حشرات عمدتاً از برگهاي جوان تغذیه کرده و سوراخ هاي گرد و نامنظم با لبه هاي خشکیده و قهوه اي رنگ روي برگ های کینوا ،  ایجاد می کنند .  در صورت حمله  کک چغندر به بوته هاي جوان گیاه کینوا ،  رشد گیاه مختل و تا 90 درصد خسارت وارد می شود .

روش های مبارزه

بیشترین خسارت این آفات در ابتداي رشد بوته ها و حداکثر تا مرحله هشت برگی است .  استفاده از تله هاي فرمونی براي شکار حشرات کامل ،  علاوه بر پایش جمعیت در کاهش خسارت نیز می تواند می تواند مفید واقع شود .  

همچنین ،  شخم عمیق پس از برداشت محصول براي کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد نیز موثر است .  کشت زود هنگام ،  باعث سپري شدن مراحل حساس رشد بوته ها وکاهش خسارت در زمان اوج این آفت می گردد .  همچنین کنترل علف هاي هرز اطراف و داخل مزارع که پناهگاه آفت هستند و یخ آب زمستانه براي از بین بردن شفیره ها و لارو هاي داخل خاک نیز توصیه می شود .

4- کر م های طوقه بر

از جمله آفات مهم گیاه کینوا در ایران است که معمولاً در ابتداي فصل ،  خسارت شدید به بوته هاي جوان وارد میکند .  لاروهاي طوقه بر ،  از قاعده دمبرگ ها و طوقه گیاه کینوا تغذیه می کند .  در نتیجه باعث قطع ارتباط ریشه با اندام هوایی شده و باعث خشک شدن ،  بوته های جوان می گردد .

روش های کنترل

کشت زود هنگام و به موقع می تواند بوته ها را از حمله نسل ا ول که نسل خطر ساز است حفظ نماید .  آیش زمین ،  شخم قبل از کاشت براي خارج شدن لاروها و شفیره ها از خاك و یخ آب زمستانه جهت از بین بردن شفیره هاي زمستان گذران ،  جهت کنترل این آفت توصیه می شود .

5- خرطوم بلند چغندرقند از آفات گیاه کینوا

از آفات گیاه کینوا درایران خرطوم بلند چغندرقند ،  به صورت حشرات کامل در زیر کلوخه ها و بقایاي گیاهی و گاهی در عمق کم خاک ،  زمستان گذرانی می کند  . حشرات کامل پس از سبز شدن بوته هاي کینوا ،  از دمبرگ ها تغذیه می کند .  و با ایجاد سوراخ هاي بزرگ در آنها ،  تخم هاي خود را درون بافت دمبرگ قرار می دهند .

خسارت اصلی توسط لاروهاي نسل دوم که از مغز دمبرگ گیاه کینوا ،  تغذیه می کنند ،  ایجاد می شود .  این لاروها در درون دمبرگ ،  دالانی ایجاد کرده و باعث زردي و پژمردگی بوتهکینوا ،  می گردند .  در نتیجه درصد سبز گیاه کاهش یافته و عملکرد نیز افت می کند .

روش هاي کنترل

جهت کنترل این آفت پیشنهاد می شود ،  از کشت محصول در اراضی نامناسب مثل زمین هاي شنی ،  که زهکشی مناسبی ندارند ،  خودداری شود .  همچنین کشت زود هنگام ،  شخم عمیق بعد از برداشت محصول کینوا ،  وجین و از بین بردن علف های هرز و آبیاری منظم باعث کاهش جمعیت این آفت می گردد .

6- خسارت پرندگان

از آفات گیاه کینوا درایران معمولا خسارت پرندگان در ابتدای فصل رشد ،  باعث کاهش تعداد بوته در مترمربع می شود .  پرندگان در طول دوره پرشدن دانه کینوا ،  بویژه مرحله خمیری تا رسیدگی ،  از دانه ها تغذیه می کنند .  در نتیجه باعث شکستن بوته ها ،  پانیکول و با خوابیدن بوته می شوند و این امر نیز باعث ایجاد مشکلاتی در برداشت مکانیزه محصول کینوا ،  می گردند .

میزان خسارت پرندگان بسته به فصل رشد ،  نوع پرنده مهاجم ،  میزان ساپونین بذر ،  شکل پانیکول ،  نزدیک بودن درخت به مزرعه و مدت زمانی که گیاه کینوا در منطقه کشت می شود ،  بین 12 تا 60 درصد گزارش شده است .  البته این نوع رقم کینوا که در کشور کشت می شود ،  به علت داشتن ساپونین و مزه تلخ ،   بسیار کم مورد حمله پرندگان قرار می گیرد .

روش های کنترل

برای کنترل خسارت پرندگان پیشنهاد می شود که ارقام با ساپونین بالا ،  کشت شود .  همچنین کشت بذر کینوا در دوره زمانی انجام شود که ،  با رسیدگی سایر محصولات زراعی همزمان باشد . در این صورت منابع غذایی زیادی در منطقه برای پرندگان موجود باشد .

بعلاوه استفاده از امواج ماورای صوت و استفاده از وسایلی که موجب انعکاس نور می شوند و یا با وزش باد صدا ایجاد می کنند ،  نیز موثر می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *