بازار خرید بذر کینوا در کشور

کینوا

بازار خرید بذر کینوا در کشور ،  چه وضعیتی دارد؟ آیا کشت بذر کینوا در مناطق مختلف کشور ،  عملکرد خوبی دارد؟ سودآوری حاصل از کشت بذر کینوا چگونه است؟

تاریخ کشت بذر کینوا در کشور

تعییـن تاریـخ کاشـت مناسـب از مهمتریـن عملیـات زراعـی به منظـور بهبود درصد سـبز و دسـتیابی بـه حداکثر عملکـرد بذر و گیاه کینوا می باشد . تاریـخ کشـت مناسـب بذرکینـوا در کشور ،  بسـتگی زیـادی بـه دو عامل اقلیم و رقـم دارد.

با توجـه بـه الگـوی کشـت و اقلیـم ،  مناطق مـورد نظر برای کشـت بذر کینوا در کشـور را می تـوان در چهار دسته قرار داد:

1- در فـلات مرکـزی ایـران (اسـتانهای یـزد ،  قـم ، خراسـان جنوبـی ،  کرمـان ،  خراسـان رضـوی و قسـمتهای
جنوبـی خراسـان شـمالی ،  قسـمتهایی از اسـتان فـارس و اصفهـان) بـا توجـه بـه اقلیـم و طـول مراحـل فنولوژیـک رقـم انتخابـی (زودرس یـا دیـررس بـودن) بذر کینوا از خـرداد تا اواسـط شـهریور کشـت و در اواسـط تا اواخر پاییز برداشـت می شـود .

بذر کینوا

-2 در مناطــق دیــم ســرد بــا توجــه بــه دمــای زیــرصفــر ،  در اغلــب مناطــق کاشــت زود هنــگام بهــاره همزمــان بــا حبوبــات دیــم (اســفند و اوایــل فروردیــن مــاه) توصیه می گردد .

3- در حاشـیه نـوار سـاحلی جنـوب (ایرانشـهر ،  بندرعبـاس ، خوزسـتان و بوشـهر) بذر کینوا در نوبت پاییزه (از مهر تا آذر ماه) کشـت می گردد و در اسـفند و یـا فروردیـن برداشـت می شـود.

-4 در مناطـق دیـم معتـدل بـا میانگیـن حداقـل دمایبیشتـر از -4درجـه سـانتیگراد در طول زمسـتان ،  امکان کشـت ارقـام مناسـب کینـوا در پاییـز وجـود دارد .

در ایـن مناطـق تاریـخ کاشـت باید طوری تنظیم شـود کـه در زمان وقـوع حداکثـر سـرما ،  گیـاه در مرحله  8 تا 12 برگی باشد . و به مرحله غنچه دهی وارد نشـده ،  تا درصورت بروز خسـارت سـرما گیاه قدرت برگشـت داشـته باشد . برای تولید بذر کینوا با کیفیت در کشور باید از مراجع معتبر بذر خرید شود تا عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.

بنابرایـن بـا توجه به اقلیـم و رقم امکان کشـت بهاره ، پاییزه و تابسـتانه بذر کینوا در مناطق مختلف کشـور وجود دارد.

کشت بذر کینوا در کشور

همانطور که بیان گردید ،  در مناطق مختلف کشور امکان کشت بذر کینوا در نوبت های بهاره و پاییزه و تابستانه وجود دارد . همچنین در برخی از مناطق مستعد امکان کشت بذر کینوا به صورت دیم نیز وجود دارد . انتخاب تاریخ کشت مناسب تاثیر زیادی بر عملکرد نهایی محصول و میزان سودآوری دارد.

بذر کینوا

انتخاب تاریخ کشت

جهت اطلاع از تاریخ دقیق کشت بذر کینوا در استان های مختلف کشور ،  می توانید با ما در ارتباط باشید . کارشناسان مجموعه ما با همکاری کشاورزان عزیز در مناطق مختلف کشور ،  تجربه کشت بذر کینوا را دارند . این افراد از زمان کاشت تا زمان برداشت محصول کینوا ،  به صورت کاملاً رایگان کشاورزان عزیز را همراهی می نمایند. برای خرید و کاشت بذر کینوا در کشور لازم است تاریخ کاشت دقیق منطقه مشخص شود و بعد اقدام به کشت شود تا محصول اسیب نبیند.

آماده سازی زمین و میزان بذر

آماده سازی زمین زراعی برای کشت بذر کینوا در کشور ،  مشابه گیاهانی همچون کلزا ،  شبدر و کنجد است . به علت ریز بودن بذر کینوا عمق کاشت آن بین 1 تا 2 سانتی متر باید رعایت شود . کشت بذر کینوا در کشور به صورت مکانیزه با ماشین آلات ریزکار غلات یا به صورت دست پاش انجام می شود.

بذر کینوا

آبیاری

دوره رشد بذر کینوا حدود 100 روز است و در این مدت به 5 تا 7 نوبت آبیاری به فاصله 10 تا 15 روز نیاز دارد . البته بارش های پاییزه و بهار این دفعات را کاهش می دهد.

 از انواع روش های آبیاری مانند آبیاری غرقابی ، بارانی ، قطره ای ، نوار تیپ و … می توان برای رشد این گیاه استفاده نمود . جهت افزایش عملکرد بذر کینوا می توان از کودهای دامی یا شیمیایی استفاده نمود. خرید بذر کینوا در کشور به راحتی توسط این مجموعه انجام می شود.

بذر کینوا

کوددهی

مصرف 150 کیلوگرم کود NPK و دو مرحله کودپاشی با کود اوره به صورت سرک ،  تاثیر خوبی بر عملکرد بذر کینوا دارد . همچنین در صورت در دسترس نبودن این کود می توان از 150 کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپیل به همراه 100 کیلوگرم کود پتاس و دو نوبت کود سرک استفاده نمود.

البته از مصرف بالای کود ازته باید پرهیز کرد ،  زیرا ورس و کاهش عملکرد را به دنبال دارد .

اهمیت کنترل علف های هرز و خرید بذر کینوا در کشور

مبارزه با علف های هرز از جمله نکات بسیار مهم در زمینه کشت بذر کینوا است . زیرا بذر علف های هرز و دانه کینوا از نظر اندازه ،  وزن و شکل مشابه هم می باشند . و در صورت مخلوط شدن این بذور با دانه کینوا ،  ارزش اقتصادی آن به شدت کاهش می یابد.

کنترل علف های هرز قبل و بعد از کشت بذر کینوا انجام می شود . برای این منظور می توانید از مشاوره رایگان مجموعه ما استفاده نمایید .

خرید فروش کینوا کرمان

بیماری ها

اگرچه در مسئله کشت بذر کینوا ، به طور کلی آفات زیادی مشاهده نمی شود ، اما با توجه به تاثیر آفات و بیماری بر کاهش عملکرد بذر کینوا در برخی از مناطق ، به صطور مختصر به این موضوع اشاره می شود. از بیماری های مربوط به گیاه کینوا می توان به سفیدک ، بوته میری ، پوسیدگی قهوه ای ساقه و لکه برگی اشاره کرد . رعایت نکات کارشناسانه تاثیر بسیار مطلوبی بر روی تولید عالی بذر کینوا در کشور دارد و قیمت خرید محصول از کشاورز بالا می رود.

 بیماری سفیدک داخلی ، مهم ترین بیماری گیاه کینوا است که گزارش شده است . این بیماری در مناطقی که رطوبت نسبی بالا و درجه حرارت بین 18 تا 22 درجه باشد مشاهده می گردد. تهیه بذر کینوا شناسنامه دار و عاری از بیماری ، کشت زود هنگام ، تراکم پایین و ضدعفونی کردن بذر با سموم قارچ کش از جمله موارد لازم برای کنترل این بیماری می باشند.

افت کینوا

آفات

کرم برگ خوار ، کرم طوقه بر ، سن و آفات مکنده مانند شته از جمله آفات مربوط به گیاه کینوا می باشند . برای کنترل آفاتی همچون شته ، کرم برگ خوار و طوقه بر می توان از سم دیازینون یا سموم مخصوص این آفات استفاده نمود.

هدف اصلی از کنترل افات ، بیماری ها و علف های هرز ، افزایش عملکرد بذر کینوا می باشد . بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد .

عملکرد و برداشت بذر کینوا در کشور و تاثیر بر خرید آن

حداقل عملکرد بذر کینوا 2 و حداکثر 5.5 تن در هکتار می باشد . البته در برخی از مناطق کشور تا 6 تن در هکتار نیز برداشت می شود . تهیه بذر کینوا شناسنامه دار با قوه نامیه بالا و عاری از بذور علف هرز ،  تاریخ کشت صحیح و مدیریت زراعی مناسب ،  حداکثر عملکرد بذر کینوا را در کشور ،  نتیجه می دهد .

برداشت محصول نهایی بذر کینوا در کشور به صورت دستی و مکانیزه انجام می شود . برای برداشت مکانیزه محصول کینوا ، کمباین برداشت کلزا به کار می رود . که در این صورت لازم است که هدِ برداشت تنظیم گردد . در صورت برداشت مکانیزه بذر کینوا در کشور محصول دارای تخم علف هرز کمتری است و کیفیت بالاتری دارد و این موضوع باعث می شود قیمت خرید بذر از کشاورز افزایش یابد.

در مناطق با رطوبت بالا ،  لازم است که بلافاصله پس از برداشت ،  محصول کینوا ،  کیسه گیری شده و برای شرکت ارسال گردد . زیرا در این مناطق ،  رطوبت بالا باعث کپک زدن و کاهش کیفیت دانه کینوا می گردد.

بذر کینوا

بازار خرید بذر کینوا در کشور

در سال های اخیر ،  با افزایش شناخت نسبت به بذر و گیاه کینوا ،  بازار خرید و فروش بذر کینوا در کشور رونق یافته است . و کشت بذر کینوا در استان های مختلف مورد توجه قرار گرفته است . همزمان با رونق بازار خرید بذر کینوا ،  افراد سودجو نیز بذرهای تقلبی با اختلاط ژنتیکی بالا و قوه نامیه پایین و حاوی بذور علف هرز را عرضه می کنند.

با توجه به جدید بودن بذر کینوا و عدم اطلاع درباره این بذر ،  بهتر است کشاورزان عزیز بذر گواهی شده و شناسنامه دار کینوا را از مراکز معتبر تهیه نمایند . زیرا بذرهای تقلبی باعث خسارت زیاد به کشاورز می گردد.

همکاری با بازار خرید بذر کینوا در کشور

مجموعه ما به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در کشور ،  بذر کینوا اصل و شناسنامه دار را در اختیار کشاورزان عزیز قرار می دهد . این مجموعه با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ترویج کشت بذر کینوا در مناطق مختلف کشور ،  همکاری می نماید .

همچنین در زمینه کشت بذر کینوا ،  به صورت کاملاً رایگان مشاوره کشت به کشاورزان عزیز ارائه می دهد . این مجموعه در زمینه توسعه بازار بذر و دانه کینوا ، صادرات دانه و فروش محصول کینوا ، با کشاورزان عزیز همکاری می نماید .

جهت اطلاع از وضعیت بازار خرید بذر کینوا در کشور و استفاده از کلیه خدمات این مجموعه ،  می توانید با ما تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *