طرز کشت بذر کینوا در استان زنجان

بذر کینوا

طرز کشت بذر کینوا در استان زنجان چگونه است ؟ آیا کشت بذر کینوا صرفه اقتصادی دارد؟ مشاوره کشت کینوا ار کجا دریافت کنم؟

معرفی گیاه کینوا

بذر کینوا، معروف به خاویار گیاهی و شبه غله ای است که دارای خواص حیرت انگیزی است اما کمتر شناخته شده است. کشت بذر کینوا توسط سازمان فائو با هدف تأمین امنیت غذایی و مبارزه با فقر و گرسنگی ترویج یافته است. همچنین در حال حاضر بیش از صد کشور از جمله ایران به کشت آن پرداخته اند.

غله کینوا ایران

روش کشت بذر کینوا

کشت بذر کینوا در سالهای اخیر و با توصیه فائو در اکثر نقاط ایران از جمله استان زنجان توانسته سودآوری قابل توجهی برای کشاورزان عزیز به همراه داشته باشد. این مجموعه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری کشاورزان عزیز زنجانی کشت بذر کینوا را در زنجان و شهرستان های زنجان، ابهر، خرم، سلطانیه، خدابنده، ایج رود، طارم، ماه نشان و… با تولید محصول باکیفیت و سودآور اجراکرده است.

بذر کینوا در استان زنجان در دو نوبت کشت بهاره و پاییزه، می تواند رشد می نماید. دوره رشد این گیاه کوتاه مدت و حدود 100 روز است. تجربه نشان داده است که در استان زنجان انتخاب تاریخ کاشت مناسب اهمیت بالایی دارد که برای اطلاع از زمان کاشت در شهرهای مختلف زنجان می توانید از ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

میزان بذر کینوا در زنجان

میزان بذر مورد نیاز برای کشت بذر کینوا در هر هکتار 10-8 کیلوگرم است که برای ضدعفونی آن از سموم دیفنوکونازول یا کاربوکسین تیرام به میزان 2 در هزار می توان استفاده کرد.

تهیه زمین بذر کینوا در زنجان

برای تهیه بستر کاشت همانند سایر بذور ریز مثل شبدر و کلزا، دیسک و ماله و کودپاشی انجام می شود. در صورت کشت مکانیزه عمق کاشت 1 تا 2 سانتی متر، فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر و فاصله بذرها در هر ردیف 7 تا 10 سانتی متر می باشد.

فروشگاه بذر کینوا

کود شیمیایی مورد نیاز کینوا

150 کیلوگرم اوره در هر هکتار به عنوان کود پایه و 100 کیلوگرم کود فسفاته می تواند محصولی با عملکرد قابل قبول تولید نماید. همچنین 100 کیلوگرم کود پتاسیم برای جلوگیری از ورس بر اساس نوع خاک، می تواند لازم باشد. دو نوبت کود سرک در مرحله 6-4 برگی و شروع گلدهی باعث افزایش محصول خواهد شد.

آبیاری بذر کینوا

بذر کینوا برای رشد به 5 تا 7 نوبت آبیاری با فاصله 15- 10 روز نیاز دارد. در برخی از مناطق استان مشکل شوری و خشکی وجود داشته است. با بهره گیری از تجارب متخصصان مجموعه ما در این زمینه و با انتخاب زمان و نوع روش آبیاری می توانید به تولید محصولی با عملکرد بالا دست یابید.

بذر کینوا ایران

کنترل علف های هرز و بیماریها در زنجان

آبیاری زمین یک یا 2 ماه قبل از کاشت بذر کینوا باعث سبز شدن علف های هرز شده که با استفاده از سم ترفلان و رانداپ می توان آن ها را از بین برد. همچنین بذر کینوا در زنجان در دو هفته اول پس از سبز شدن به علت سرعت رشد پایین نیاز به مراقبت ویژه دارد.

مبارزه با علف های هرز به روش دستی و یا استفاده از کولتیواتور ردیفی یا دوار اهمیت دارد.
در کشت زمستانه امکان ظهور بوته میری و سفیدک مخصوصاً در سال های پرباران وجود دارد. که استفاده از سموم متالاکسیل، زینب، مانکوزب و… می توان مفید باشد.

بذر کینوا در ایران

برداشت بذر کینوا در زنجان

برداشت بذر کینوا در زنجان به صورت دستی و یا با استفاده از کمباین مربوط به برداشت کلزا با تغییر هد امکان پذر است. میزان برداشت محصول کینوا حداقل 2 تن و حداکثر 5/5 تن می باشد.

برای استفاده از مشاوره تخصصی و کاملاً رایگان مجموعه ما در زمینه کشت بذر کینوا با ما در تماس باشید. این مجموعه با همکاری جهاد کشاورزی ترویج کشت بذر کینوا در استان های مختلف ایران را برعهده گرفته و علاوه بر توزیع بذرهای اصل و شناسنامه دار کینوا، خرید و فروش تضمینی بذر را نیز از کشاورزان عزیز انجام می دهد.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *