اهمیت مصرف جو دوسر در غذای روزانه

جو دوسر

جو دوسر یا یولاف، گیاهی از خانواده پوآسه یا غلات (گندمیان) است که سرشار از موادمغذی بوده و خواص بی‌نظیری را برای بدن به همراه دارد. اگر شما به سلامت خود اهمیت می‌دهید، در این مقاله اهمیت مصرف جو دوسر در غذای روزانه را برسی می‌کنیم.

ارزش غذایی جو دوسر و مصرف روزانه آن

جو دوسر سرشار از فسفر، کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌ آ، ویتامین ای، ویتامین‌های گروه ب و سرشار از فیبر و کربوهیدرات و حاوی مقدار کمی مواد‌قندی است. همچنین جو دوسر منبعی غنی از پروتئین، چربی اشباع و غیراشباع و انرژی برای بزرگسالان و مخصوصا کودکان است.

جو دوسر فاقد کلسترول و گلوتن است که این سبب شده جو دوسر ماده‌غذایی فوق‌العاده ای برای افراد دارای بیماری‌های قلبی، افراد دارای سلیاک، افراد دارای رژیم‌‌های غذایی خاص و سالم و نیز مصرف روزانه ورزشکاران باشد.

جو دوسر غذا

صد گرم جو دوسر دارای

68 کالری

2.4 گرم پروتئین

12 گرم کربوهیدرات

1.7 گرم فیبر

1.4 گرم چربی

0.5 گرم قند

33 درصد آهن. که یکی از عوامل مهم در توصیه مصرف روزانه جو دوسر است.

6 درصد منیزیم

8 درصدکلسیم

15 درصد وستامین ب6

8 درصد ویتامین آ

اما همیشه در همه‌جا اعداد و درصد ها تقریبی و نسبی هستند.

مصرف جو دوسر روزانه

خواص جو دوسر و فواید مصرف روزانه آن

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

جو دوسر سرشار از فیبر محلول است که یکی از انواع آن به نام بتاگلوکان سبب کاهش کلسترول بد خون (ال‌دی‌ال) است. آنتی‌اکسیدان های جو دوسر “اوناتراماید‌ها” نامیده می‌شود که کلسترول ال‌دی‌ال را از طریق مهار رادیکال‌های آزاد، کاهش می‌دهد. ویتامین‎‌های موجود در جو دوسر نیز به این فرآیندها کمک می‌کنند. مصرف روزانه آن با کاهش کلسترول ال‌دی‌ال سبب جلوگیری از کاهش یا انسداد عروق قلبی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی است.

کنترل دیابت

جو دوسر در کنترل دیابت نوع 2 موثر است. افراد دارای دیابت همواره در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های کلیوی اند که جو دوسر با کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کلیوی، به کنترل دیابت کمک می‌کند.همچنین جو دوسر دارای ماده‌ای به نام ساپونین است که با اثر بر پانکراس، به تولید انسولین و در نتیجه کنترل دیابت کمک می‌کند. مصرف روزانه آن برای همه توصیه می شود.

جو دوسر و دیابت

پیشگیری از سرطان

جو دوسر با مهار رادیکال‌های آزاد سبب تقویت سیستم ایمنی و کنترل سلول‌های سرطانی است. رادیکال‌های آزاد سبب آسیب به دی‌ان‌ای سلول است که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جو دوسر سبب مهار این رادیکال‌ها و جلوگیری از آسیب دی‌ان‌ای و پیشگیری از سرطان است.

مصرف روزانه جو دوسر در صبحانه

جو دوسر در تمام وعده‌های غذایی ( صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده‌ها) کاربرد دارد.صبحانه مفید‌ترین وعده غذایی در روز است که فواید بسیاری برای بدن دارد زیرا سبب کنترل قند خون، هورمون‌ها و وزن است. یکی از صبحانه‌های محبوب جهان اوتمیل است که در ادامه با طرز تهیه آن آشنا می‌شویم.

مصرف روزانه جو دوسر

مواد لازم برای تهیه اوتمیل

بلغور جو دوسر و یا جو دوسر پرک 50 گرم

شیر 150 گرم

عسل 1 قاشق چایخوری یا بیشتر (به میزان دلخواه)

دارچین به میزان دلخواه

چند برش میوه در صورت تمایل

طرز تهیه اوتمیل شیر را بر حرارت ملایم قرار می‌دهیم و گرم می‌کنیم. وقتی شیر گرم شد به آن جو دوسر را اضافه می‌کنیم و مرتب هم می‌زنیم. سپس پودر دارچین را اضافه کرده و دوباره مخلوط می‌کنیم. وقتی که غلیظ‌تر شد عسل را نیز اضافه می‌کنیم و 2 تا 3 دقیقه هم می‌زنیم تا کاملا غلیظ شود. سپس اوتمیل ما آماده است! در صورت تمایل پس از آماده شدن، میتوان به آن تکه‌های میوه هم اضافه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *