نحوه کشت بذر کینوا سمنان

بذر کینوا

بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، در رابطه با نحوه کشت بذر کینوا در سمنان و سایر استان های کشور، ضمن ارائه مشاوره رایگان، با توزیع بذر کینوا اصل و شناسنامه دار، کشاورزان عزیز را در تولید محصولی باکیفیت همراهی می نماید.

معرفی بذر کینوا

بذر کینوا بذری متعلق به خانواده تاج خروس است که پس از رشد، گیاهی مشابه علف هرز سلمه تره ایجاد می کند. همچنین بذر کینوا به تیره اسفناج تعلق داشته و برگ های تازه گیاه آن نیز مشابه اسفناج مصرف می شود.

بذر کینوا با داشتن وزن هزاردانه بین 2 تا 3 گرم، بسیار ریز است. این بذر که بومی آمریکای جنوبی است، به خشکی و شوری مقاومت بالایی دارد. همچنین به علت تنوع ژنتیکی بالا، به تغییرات اقلیمی سازگار است.

بذر کینوا از هزاران سال قبل تا به امروز، در کشورهای پرو، بولیوی، اکوادور و شیلی در آمریکای جنوبی کشت می شود. مردم این مناطق دانه کینوا را که پس از رسیدگی از گیاه کینوا برداشت می شود، به عنوان غذای اصلی مصرف می نمایند.

دانه کینوا که دارای ارزش غذایی بالایی است، به خاویار سبز معروف می باشد. این دانه حاوی 9 اسیدآمینه ضروری برای انسان و سرشار از پروتئین، ویتامین، آنتی اکسیدان و املاح معدنی می باشد.

سازگاری به اقلیم های مختلف، مقاومت به خشکی و شوری و کارایی بالای استفاده از منابع، باعث شده که بذر کینوا برای کشت در اقلیم گرم و خشک ایران، مناسب باشد. در حال حاضر بذر کینوا در استان های مختلف کشور از جمله سمنان مورد کشت و کار قرار گرفته است. محصول تولید شده در اغلب مناطق ایران دارای عملکرد خوبی می باشد. و در برخی از مناطق بیش از حد مورد انتظار دانه کینوا برداشت می شود.

کینوا

نحوه کشت بذر کینوا در سمنان

استان سمنان از جمله مناطقی است که بذر کینوا در آن کشت می شود. برخی از مناطق این استان فاقد مشکل شوری آب هستند. اما در برخی از مناطق استان سمنان به شدت با مشکل شوری آب مواجه هستند. توصیه می شود برای کشت در این مناطق، کشت بذر کینوا در جوی انجام شود.

در اینصورت لازم است که آبیاری به صورت ملایم و با زمان طولانی انجام شود، تا بذرها شسته نشوند. زیرا بذر کینوا بسیار ریز است. هچنین می توانید از مشاوره رایگان این مجموعه استفاده نمایید.

کینوا

تاریخ کشت بذر کینوا در سمنان

بسته به اقلیم منطقه مورد کشت در استان سمنان، کشت بذر کینوا در سمنان در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می شود. همچنین امکان کشت بذر کینوا در سمنان به صورت دیم نیز وجود دارد. انتخاب تاریخ کشت بذر کینوا در سمنان اهمیت زیادی دارد.

تاریخ کشت باید به گونه ای انتخاب شود که برداشت محصول با دمای بالای 35 درجه برخورد نکند. زیرا کیفیت دانه را تحت تاثیر قرار می دهد. انتخاب تاریخ کشت، تاثیر مهمی بر عملکرد محصول زراعی دارد.

برای اطلاع از تاریخ دقیق کشت بذر کینوا در ایران و مناطق مختلف آن، می توانید با ما در تماس باشید. کارشناسان مجموعه ما که تجربه کشت بذر کینوا را در مناطق مختلف کشور دارند، در این زمینه مشاوره رایگان ارائه می نمایند.

بذر کینوا

روش کشت بذر کینوا در سمنان

کشت بذر کینوا به روش های دست پاش و مکانیزه انجام می شود. البته کشت مکانیزه بازدهی بهتر و سودآوری بیشتری به همراه دارد. در استان سمنان نیز ادوات مکانیزه مناسبی وجود دارد. برای کشت مکانیزه بذر کینوا، ریدفکار پنوماتیک غلات به کار می رود.

برای این منظور، عمق کاشت 2-1 سانتی متر، فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر و فاصله دو بذر در هر ردیف 10-7 سانتی متر معین می گردد. برداشت مکانیزه بذر کینوا با استفاده از کمباین برداشت کلزا و با تغییر هدِ برداشت امکان پذیر است. البته به روش دستی نیز محصول کینوا برداشت می شود.

میزان بذر برای کشت بذر کینوا در سمنان

جهت کشت بذر کینوا، به 10-8 کیلوگرم بذر کینوا برای هر هکتار لازم است. حداقل عملکرد بذر کینوا، 2 تن در هکتار است. اعمال مدیریت زراعی مطلوب، حداکثر عملکرد یعنی 5/5 تن در هکتار را نتیجه می دهد.

بذر کینوا

آبیاری بذر کینوا در سمنان

بذر کینوا برای رشد مطلوب به 7-5 نوبت آبیاری با فاصله 15-10 روز نیاز دارد. البته در اکثر موارد 5 نوبت آبیاری برای تولید محصول باکیفیت کفایت می کند. قطع به موقع آبیاری برای حفظ کیفیت دانه موثر است. در زمان برداشت باید رطوبت گیاه کاهش یافته و سپس بردا شود. زیرا روطوبت روی رنگ دانه تاثیر گذار است.

کوددهی

استفاده از کودهای دامی و شیمیایی باعث افزایش عملکرد محصول بذر کینوا می گردد. استفاده از کود NPK به مقدار 150 کیلوگرم در هکتار بر عملکرد نهایی محصول تاثیر مثبتی دارد. این کودها برای کشت بذر کینوا در سمنان مورد نیاز است.

می توان به صورت جایگزین از 150 کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپل به همراه 100 کیلوگرم پتاس استفاده کرد.دو نوبت کود سرک با استفاده از کود اوره در مرحله 4 تا 6 برگی و شروع گلدهی نیز توصیه می شود.

بذر کینوا

مبارزه با علف های هرز

کنترل علف های هرز در کشت بذر کینوا اهمیت زیادی دارد. چند ماه قبل از کشت بذر کینوا می توان زمین زراعی مورد نظر را آبیاری نمود. پس از رشد علف های هرز، می توان از سم ترفلان برای کنترل آن استفاده نمود. در اینصورت تاز مان کشت بذر کینوا، دوره کارنس علف کش طی می شود.

در صورتی که حدود یک تا دو ماه تا کاشت بذر کینوا، زمان باقی است. زمین مورد نظر آبیاری می شود. پس از رشد علف های هرز و قبل از گلدهی آنها، عملیات شخم اجرا می شود. در صورت مشاهده علف های هرز پهن برگ، پس از رشد گیاه کینوا، عملیات وجین گزینه مناسبی است. در این زمان می توان برای حذف علف های باریک برگ، از علف کش گلانت سوپر استفاده کرد.

بذر کینوا

عرضه بذر کینوا اصل و شناسنامه دار

مجموعه ما با هدف ترویج کشت بذر کینوا در سمنان و سایر استان ها، با وزارت جهاد کشاورزی، همکاری می کند. این مجموعه درباره نحوه کشت بذر کینوا در سمنان و دیگر مناطق کشور مشاوره رایگان ارائه می نماید. همچنین با هدف تولید محصولی با عملکرد بالا، بذرهای اصل و شناسنامه دار کینوا را توزیع می نماید.

این مجموعه پس از عقد قرارداد با کشاورزان عزیز، خرید و فروش محصولات کینوا را به صورت تضمینی انجام می دهد. جهت اطلاع از نحوه کشت بذر کینوا در استانی که هستید و جهت اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *