آموزش کشت بذر کینوا سفید

بذر کینوا

بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، علاوه بر توزیع بذر کینوا سفید و شناسنامه دار در استان های مختلف، در زمینه آموزش کشت بذر کینوا در نقاط مختلف کشور، مشاوره رایگان ارائه می نماید.

معرفی بذر کینوا سفید

بذر کینوا بذری بسیار ریز است که دارای وزن هزار دانه بین ۲ تا ۳ گرم میباشد. این بذر که به خانواده تاج خروس و تیره اسفناج تعلق دارد، بومی آمریکای جنوبی است. سازمان فائو با نامگذاری سال ۲۰۱۳ به نام کینوا، توجه سایر کشورها را به این گیاه جلب نمود.

این سازمان، از سایر کشورها خواست تا بذر کینوا را کشت نموده و دانه آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند. طیف رنگی وسیعی برای بذر کینواف در کشورهای مختلف جهان وجود دارد. اما بذر کینوای سفید به علت تولید دانه هایی با طعم مطلوب تر و بازارپسندی بیشتر، مورد توجه زیادتری قرار گرفته است.

در حال حاضر بیش از 100 کشور دنیا از جمله ایران، بذر کینوا سفید را کشت می‌کنند .و دانه‌های برداشت شده از آن را برای مصارف غذایی و تولید آرد استفاده می نمایند.

بذر کینوا سفید به خشکی و شوری مقاومت بالایی دارد. و طول دوره رشد آن حدود ۱۰۰ روز می باشد. به همین دلیل جزو گیاهان زودرس محسوب می شود. سودآوری حاصل از کشت بذر کینوا سفید دو برابر گندم است و جایگزین مناسبی برای گیاهانی با مصرف آب زیاد می باشد.در ادامه به آموزش کشت بذر کینوا سفید در ایران اشاره می شود.

بذر کینوا

آموزش کشت بذر کینوا سفید

برای کشت بذر کینوا نیاز به ۸ تا۱۰ کیلوگرم بذر کینوا در هر هکتار است. با توجه به ریز بودن بذر کینوا کشت آن مشابه گیاهانی مانند کلزا و شبدر می باشد. عملیات آماده سازی زمین، شامل شخم و دو نوبت دیسک و کود پاشی است.

به طور کلی بذر کینوا سفید در ایران، در دو نوبت بهاره و پاییزه کشت می شود. البته در برخی از مناطق مستعد با انجام کشت تابستانه، امکان دو نوبت کشت بذر کینوا در سال وجود دارد. همچنین این بذر، به صورت دیم نیز در مناطق مناسب کشت می‌شود.

انتخاب تاریخ کشت در اقلیم های مختلف ایران از اهیمت زیادی برخوردار است. این انتخاب باید به گونه ای انجام شود که داشت و برداشت بذر کینوا با سرما و گرمای زیاد مصادف نگردد. جهت اطلاع را تاریخ دقیق کشت بذر کینوا در هر منطقه ای که هستید، می توانید از کارشناسان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

بذر کینوا

آبیاری در بذر کینوا سفید

دوره رشد بذر کینوا حدود ۱۰۰ روز می باشد. در این دوره بذر و گیاه کینوا، بین ۵ تا ۷ نوبت آبیاری با فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز نیاز دارد. البته در مناطق معتدل کشور، می توان از باران های پاییزه و بهاره، برای کاهش دفعات آبیاری استفاده نمود.

کود دهی و عملکرد در کشت بذر کینوا سفید

کاربرد کودهای آلی و شیمیایی باعث افزایش عملکرد محصول بذر کینوا می شوند. کود NPKیا کود سوپر فسفات تریپل، به همراه پتاس، کودهای مناسبی، برای افزایش عملکرد این گیاه می باشند. حداقل عملکرد بذر کینوای سفید 2 تن در هکتار و حداکثر عملکرد آن 5/5 تن در هکتار است.

کنترل علف های هرز در ایران، مسئله مهمی برای کشت بذر کینوا می باشد. مصرف بذر کینوا سفید، شناسنامه دار و اصل، اولین گام برای کنترل علفهای هرز است. همچنین پیشنهاد می شود، در صورتی که چند ماه به کشت بذر کینوا زمان دارید. زمین مورد نظر آبیاری شده و پس از رشد علفهای هرز از علف کش ترفلان استفاده شود. در این صورت دوره کارنس این علف کش پیش کشت تا زمان کشت بذر کینوا، سپری خواهد شد.

اما اگر یک یا دو ماه، برای کشت بذر کینوا زمان باقی است. پس از آبیاری و رشد علف های هرز، زمین مورد نظر باید شخم زده شود. با انجام عملیات شخم، علف های هرز به داخل خاک بر گردانده می شوند.

اما پس از کشت گیاه کینوا، در صورت مشاهده علف های هرز باریک برگ، می توان از سم گالانت سوپر، استفاده نمود. و برای حذف علف های هرز پهن برگ، نیز می توان عملیات وجین را انجام داد.

بذر کینوا

کشت و فروش تضمینی بذر کینوا سفید

مجموعه ما با همکاری جهاد کشاورزی در جهت ترویج کشت بذر کینوا سفید، در استان های مختلف کشور، فعالیت می کند. این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، بذرهای اصل و شناسنامه دار کینوا سفید را در اختیار کشاورزان عزیز قرار می دهد.

مهمترین ویژگی این مجموعه این است که پس از عقد قرارداد خرید و فروش محصول بذر کینوا سفید، توسط مجموعه ما به صورت کاملاً تضمینی انجام می شود. همچنین در این مجموعه مشاوره کشت بذر کینوا سفید در کلیه استان ها، به صورت کاملاً رایگان ارائه می شود.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *