نحوه کشت بذر کینوا در اهواز

بذر کینوا هرمزگان

اولین و بزرگترین مرکز فروش بذر کینوا در کشور، نحوه‌ی کشت بذر کینوا در اهواز و دیگر استان‌ها را به علاقمندان و کشاورزان عزیز در سراسر کشور آموزش می‌دهد.

کشت بذر کینوا در اهواز

اهواز هم از استان‌هایی است که کشت بذر کینوا در آن نتایج خوبی داده است. نکته‌ی مهم در کشت بذر کینوا انتخاب تاریخ مناسب با توجه به منطقه مورد کشت است. برای تعیین تاریخ مناسب کاشت در اهواز می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید. کینوا را معمولا در بعضی مناطق مستعد دوبار در سال می‌توان کشت کرد، کشت بهاره و کشت پاییزه.

در اهواز با توجه به دمای بالای هوا در بهار کشت انجام نمی‌شود. تنها کشت آن در پاییز می‌باشد که برای کشت پاییزه در اواخر شهریور تا اواخر مهرماه انجام می‌شود و زمان برداشت کینوا هم در دی ماه می‌باشد، البته این تاریخ در استان‌های دیگر تفاوت دارد با توجه به اینکه در اهواز هوا در زمستان معتدل می‌باشد برداشت در دی ماه می تواند صورت می‌گیرد.

بذر کینوا اهواز

روش‌های کشت بذر کینوا

بذر کینوا مشابه بذور کلزا و شبدر بسیار ریز می‌باشد و جزء بذور ریز دسته بندی می‌شود. کینوا گیاهی مقاوم به خشکی و کم آبی و همچنین شوری است و به همین دلیل جزء گیاهان شور زیست طبقه بندی می‌شود.

کشت بذر کینوا در اهواز هم بصورت دستی و هم مکانیزه به وسیله دستگاه ردیف کار غلات قابل انجام است. روش‌های کشت این بذر شامل جوی و پشته‌ای، نواری، ردیفی به جز روش کرتی به دلیل داشتن شاخ و برگ در کینوا می‌باشد.

بذور کینوا را به دلیل ریز بودن صورت سطحی می‌کارند و عمق کاشت 1 تا 2 سانتی‌متر باید باشد. فاصله‌ی بین ردیف‌ها 50 سانتی‌متر و فاصله‌ی بذر‌ها داخل هر ردیف را 7 تا 10 سانتی متر در نظر می‌گیرند.

آبیاری و کوددهی کینوا

برای افزایش عملکرد محصول نهایی بعد از کشت بذر کینوا در اهواز میتوان از کودهای شیمیایی و آلی استفاده کرد. این کودها شامل NPK به میزان 150 کیلوگرم، سوپرفسفات تریپل هم 150 کیلوگرم، کود پتاس 100 کیلوگرم و کود سرک در دومرحله هستند.

کینوا مقاوم به کم آبی است، 5 تا 7 نوبت آبیاری به فاصله ی 10 تا 15 روز برای کینوا کافی است. با توجه به بارش‌هایی که در طی پاییز و زمستان می‌بارد می‌توان از تعداد دور آبیاری کم کرد.

آبیاری بذر کینوا اهواز

کنترل علف‌های هرز

علف‌های هرز را می‌توان توسط چهار روش کنترل کرد: 1- در هنگام تهیه بذور کینوا برای کاشت باید از مراکز معتبری که دارای مجوز و استاندارد‌های لازم هستند، آن ها را بخریم.

2- در صورتی که دو هفته تا زمان کشت بذر کینوا در اهواز زمان باقی مانده باشد، بذور کینوا در زمین کشت می‌شود و بعد از اینکه علف‌های هرز رشد کرد میتوان آن‌ها را از بین برد. اگر علف‌های هرز پهن برگ باشند از طریق وجین کردن تسط دستگاه کولتیوار و اگر علف‌های هرز باریک برگ باشند از علف کش گالانت سوپر استفاده می‌شود.

3- اگر تا زمان کشت بذر کینوا یک ماه زمان باقی مانده باشد، باید زمین آبیاری شود و بعد رشد علف‌های هرز و  قبل از رسیدن آن‌ها به گلدهی، از طریق شخم علف‌های هرز در داخل خاک دفن شوند.

4- و اگر چند ماه تا زمان کاشت کینوا زمان باقی مانده باشد، زمین آبیاری شده و بعد رشد علف‌های هرز از سم ترفلان برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده می‌شود.

برداشت کینوا در اهواز

جهت برداشت کینوا می‌توان هم بصورت دستی برداشت کرد و هم با توجه به امکانات در منطقه از دستگاه کمباین کلزا جهت برداشت محصول استفاده نمود. جهت استفاده از کمباین کلزا برای برداشت کینوا باید هد برداشت دستگاه را تغییر داد.

برداشت بذر کینوا اهواز

همکاری در نحوه کشت بذر کینوا در اهواز

جهت کشت بذر کینوا در اهواز و سایر استان‌ها، کارشناسان این مرکز در طی مراحل کاشت کشاورزان عزیز را در اهواز و سایر مناطق کشور پشتیبانی می‌نمایند. علاوه بر آموزش کشت بذر کینوا در اهواز توسط کارشناسان این مجموعه بصورت رایگان، این مرکز در زمینه‌ی خرید و فروش بذر و دانه کینوا با کشاورزان گرامی همکاری می‌نماید. علاوه بر این، این مجموعه با بستن قرارداد خرید تضمینی با کشاورزان اقدام به خرید بذر از آن ها می نماید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *