بازار بذر کینوا در ایران

فروش دانه آرد کینوا

وضعیت بازار بذر کینوا در ایران چگونه است؟ آیا کشت بذر کینوا در ایران سودآوری دارد؟ کدام مرکز در زمینه فروش محصول کینوا با کشاورز، همکاری می نماید؟

بذر کینوا- مقاوم به خشکی و شوری

بذر کینوا بذری متعلق به خانواده تاج خروس و تیره اسفناج است که پس از رشد گیاهی مشابه علف هرز سلمه تره تولید می نماید. این بذر که بومی آمریکای جنوبی است، در سال های اخیر، کشت آن در بیش از 100 کشور جهان از جمله ایران، مورد توجه قرار گرفته است.

بذر کینوا بذر مقاوم به شوری و خشکی است. تحقیقات انجام گرفته، نشان می دهد که قابلیت تحمل شوری بذر کینوا نسبت به جو و گندم نیز بیشتر است. یکی از راهکارهای جالب این گیاه، وجود کیسه های نمکی در سطح و زیر برگ و برروی پانیکول است که موجب دفع نمک اضافی جذب شده می گردد.

همچنین بذر کینوا به تغییرات اقلیمی سازگار بوده و در مناطق مختلف ایران با آب و هوای مختلف، قابلیت رشد و تولید محصول را دارد. محصول اصلی بذر و گیاه کینوا، دانه کینوا می باشد که برای مصارف غذایی، صنعتی، تولید آرد و فرآورده های آردی با ارزش غذایی بالا به کار می رود. بازار بذر کینوا در ایران به شد درحال توسعه و رونق می باشد.

بذر کینوا

بازار فروش و کشت بذر کینوا در ایران

همانطور که بیان گردید، درسال های اخیر، کشت بذر کینوا در ایران مورد توجه قرار گرفته است. مقاومت بالا به خشکی و شوری، سازگاری به تغییرات اقلیمی ، افزایش تقاضا برای مصرف دانه کینوا در جهان و سودآوری دوبرابری نسبت کشت گندم، باعث افزایش توجه به کشت بذر کینوا در ایران شده است.

آماده سازی زمین

کشت بذر کینوا در ایران، مشابه گیاهان بذر ریزی همچون کلزا، شبدر و کنجد انجام می شود. برای آماده سازی زمین جهت کشت بذر کینوا، نیاز به شخم، ماخار و دو نوبت دیسک سنگین و سبک می باشد. کودپاشی در این مرحله توسط کود های دامی یا شیمیایی باعث افزایش عملکرد بذر کینوا می گردد.

کینوا

کشت مکانیزه بذر کینوا

کشت بذر کینوا به صورت دست پاش و یا مکانیزه انجام می شود. جهت کشت مکانیزه دستگاه پنوماتیک غلات به کار می رود. در این صورت فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر، فاصله بین بوته ها در هر ردیف 7 تا 10 سانتی متر و عمق کاشت 1 تا 2 سانتی متر می باشد. بازار بذر کینوا در ایران بهترین بذر های کشور را با بالاترین کیفیت عرضه می کند.

میزان بذر و دفعات آبیاری

برای کشت بذر کینوا در هر هکتار به 8 تا 10 کیلوگرم بذر نیاز است. بذر کینوا 24 ساعت پس از کاشت جوانه می زند و حدود 3 تا 5 روز بعد گیاهچه ظاهر می شود. به طور کلی بذر و گیاه کینوا تا زمان برداشت به 5 تا 7 نوبت آبیاری نیاز دارد. فاصله بین دفعات 10 تا 15 روز می باشد.

برای آبیاری بذر و گیاه کینوا، می توان انواع روش های آبیاری غرقابی، بارانی، قطره ای و نوار تیپ را به کار برد. وجود باران های های پاییزه و بهاره در منطقه کشت، تعداد نوبت های آبیاری را کاهش می دهد.

بذر کینوا

کوددهی

همانطور که اطلاع دارید، استفاده از کود های دامی و شیمیایی باعث افزایش عملکرد محصول می گردد. برای گیاه کینوا نیز در ابتدای کاشت 150 کیلوگرم کود سوپر فسفات تریپل و 100 کیلوگرم کود پتاس برای هر هکتار مصرف می شود.

در صورت در دسترس نبودن کود های مذکور می توان از 150 کیلوگرم کود NPK برای هر هکتار استفاده نمود. همچنین لازم است که در طول رشد گیاه کینوا، دو نوبت کود سرک توسط کود اوره در مرحله 4 تا 6 برگی و شروع گلدهی به گیاه داده شود.

مبارزه با آفات و بیماری ها

تجربه کشت بذر کینوا در استان های مختلف نشان داده است که خسارت  آفات و بیماری های معمولاً قابل توجه نیست. البته در برخی از استان ها که رطوبت بالا است، احتمال وجود بیماری و آفات افزایش می یابد. مبارزه با آفات و بیماری ها باعث افزایش عملکرد و در نهایت افزایش سودآوری بذر کینوا می گردد.

برخی از آفات گیاه کینوا شامل شته، کرم طوقه بر و کرم برگخوار است که برای مبارزه با آن ها می توان از سم دیازینون یا سموم مخصوص استفاده نمود.

بیماری های سفیدک، بوته میری، لکه برگی و پوسیدگی ساقه نیز از جمله بیماری هایی است که در این گیاه مشاهده می شود. جهت کنترل بیماری سفیدک که از طریق بذر منتقل می شود، گام نخست تهیه بذر کینوا شناسنامه دار و عاری از بیماری است. همچنین ضدعفونی کردن بذرها با سموم قارچ کش، تراکم مناسب و تغذیه مناسب برای مبارزه با بیماری های مذکور پیشنهاد می شود.

بذر کینوا

کنترل علف های هرز

مهمترین مسئله در مرحله داشت گیاه کینوا، بحث کنترل علف های هرز است که باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا مخلوط بودن بذور علف هرز با دانه های برداشت شده کینوا، باعث افزایش هزینه بوجاری و کاهش ارزش اقتصادی آن محصول می گردد.

تهیه بذر شناسنامه دار کینوا که عاری از بذور علف هرز است، قدم اول برای کنترل آن می باشد. همچنین آبیاری زمین زراعی مورد نظر، قبل از کاشت، باعث رشد علف های هرز می شود. در این صورت، اگر چند ماه تا کشت بذر کینوا، زمان باقی است، از علف کش ترفلان برای حذف علف های هرز استفاده می شود.

در صورتی که یک یا دو ماه تا کشت بذر کینوا باقی است و زمان کافی برای سپری شدن دوره کارنس این علف کش در دست نیست، شخم زدن پیشنهاد می شود. با شخم زدن علف های هرز، علاوه بر دفن آنها، مواد آلی خاک افزایش می یابد.

پس از رشد گیاه کینوا و مشاهده علف های هرز، می توان برای حذف علف های هرز پهن برگ از وجین کردن و برای علف های هرز باریک برگ از سم سوپر گالانت استفاده نمود.

عملکرد و برداشت بذر کینوا و بازار آن در ایران

حداقل عملکرد بذر کینوا 2 تن و حداکثر 5.5 تن در هکتار می باشد. تهیه بذر کینوا اصل و شناسنامه دار با درصد خلوص و قوه نامیه بالا، تاریخ کشت مناسب، کنترل آفات و بیماری ها و… باعث تولید محصولی با عملکرد بالا و کیفیت مناسب می گردد.

برداشت محصول نهایی بذر کینوا به صورت دستی، و یا با کمباین برداشت کلزا انجام می شود. برای این نظور لازم است که تغییراتی جزئی جهت تنظیم شدن هدِ برداشتِ کمباین اعمال شود. در مناطق مرطوب کشور، لازم است که پس از برداشتف محصول نهایی کیسه گیری شده و بلافاصله برای مجموعه ما ارسال گردد. زیرا رطوبت باعث کاهش کیفیت دانه کینوا می گردد.

بذر کینوا

بازار بذر کینوا در ایران

همانطور که بیان گردید در سال های اخیر، کشت بذر کینوا در ایران مورد توجه قرار گرفته است. به دنبال آن، بازار خرید و فروش بذر کینوا نیز رونق یافته و پیش بینی می شود در سال های آینده نیز این روند افزایش یابد.

جهت اطلاع از وضعیت بازار بذر کینوا در ایران، می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید. این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در کشور، فعالیت می نماید. مجموعه ما بذر کینوا اصل و شناسنامه دار با درصد جوانه زنی و درصد خلوص بالا و عاری از بیماری و بذور علف هرز، را عرضه می نماید.

بذر کینوا

همکاری با بازار بذر کینوا در ایران

کارشناسان این مجموعه در زمینه کشت بذر کینوا و تولید محصولی با عملکرد زراعی بالا، به کشاورزان عزیز مشاوره رایگان ارائه می نماید. همچنین این مجموعه در زمینه توسعه بازار بذر و دانه کینوا، صادرات دانه کینوا و فروش محصول کینوا با کشاورزان عزیز، مشارکت می نماید.

جهت اطلاع از وضعیت بازار بذر کینوا در ایران و اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه، می توانید با ما در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *