نحوه کشت بذر کینوا در یاسوج

کینوا

جهت اطلاع از نحوه کشت بذر کینوا در یاسوج ، می توانید از مشاوره رایگان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، بهره مند شوید و محصول خود را به صورت تضمینی به فروش برسانید.

معرفی بذر کینوا

بذر کینوا شبه غله ای متعلق به خانواده اسفناجیان و گیاهی دولپه می باشد. بذر کینوا با قدمتی بیش از 5000 سال، غذای اصلی مردم جنوب آمریکا را تأمین می کند. بذر کینوا پس از رشد، گیاهی به همین نام تولید می نماید. گیاه کینوا نیز پس از کامل شدن رشد و رسیدگی، دانه کینوا را تولید می کند.

دانه کینوا غذایی کامل و سرشار از پروتئین است و به خاویار سبز معروف می باشد. همچنین به عنوان تنها منبع گیاهی که دارای همه اسیدآمینه های ضروری برای انسان می باشد، شناخته شده است. با معرفی دانه کینوا از سوی سازمان فائو و قرار گرفتن آن در سبد غذایی خانواده ها،کشورهای زیادی به کشت بذر کینوا روی آوردند.

دانه کینوا

کینوا در جهان

در حال حاضر بیش از 100 کشور در جهان بذر کینوا را کشت می کنند. بذر کینوا علاوه بر تولید دانه های مغذی، دارای ویژگی های رشدی ویژه ای می باشد.از جمله اینکه، بذر کینوا به شوری و یخ زدگی و همینطور خشکی، مقاومت بالایی دارد. و در زمینها زراعی لم یزرع نیز رشد می کند. بذر کینوا در شرایط بسیار شور رشد می کند و جزو گیاهان متحمل به تنش شوری، دسته بندی می شود.

بعلاوه بذر کینوا قابلیت رشد و دانه دهی در اقلیم های مختلف را دارد. یعنی به تغییرات اقلیمی سازگار است. کشت بذر کینوا در مناطق گرمسیر و سردسیر ایران، تاییدی بر این مطلب می باشد.تولید دانه کینوا علاوه بر مصرف داخلی، در بازارهای بین المللی نیز سود آور است و امکان صادرات آن نیز وجود دارد. سودآوری حاصل از کشت بذر کینوا نسبت به برخی از غلات مثل گندم، حتی به دوبرابر نیز می رسد.

کینوا

نحوه کشت بذر کینوا در یاسوج

در سال های اخیر کشت بذر کینوا به علت تولید دانه های مغذی و عملکرد زراعی مطلوب مورد توجه قرار گرفته است. همانطور که بیان شد، بذر کینوا کم توقع است، که به گفته سازمان فائو امکان کشت آن در مزارع زراعی فقیر و حتی لم یزرع وجود دارد.

کشت بذر کینوا در یاسوج و شهرهای دیگر استان، در سال های اخیر با استقبال روبه رو شده است. این مناطق مشکل شوری و خشکی ندارند و عملکرد مناسبی از کشت بذر کینوا، به دست می آید. کشت بذر کینوا، به طور خلاصه بیان می شود، برای اطلاع استفاده از مشاوره رایگان در زمینه کشت بذر کینوا در یاسوج و مناطق مختلف، می توانید با مجموه ما در ارتباط باشید.

بذر کینوا

انتخاب تاریخ کشت بذر کینوا در یاسوج

بسته به اقلیم و نوع رقم کشت بذر کینوا در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می شود. همانطور که اطلاع دارید، تاریخ کشت تاثیر بسیار مهمی بر عملکرد محصول می گذارد. کشت بذر کینوا در یاسوج معمولاً در اواخر شهریور تا اوایل مهر انجام می شود. برای اطلاع از تاریخ دقیق کشت بذر کینوا، می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید. این مجموعه تجربه کشت بذر کینوا در یاسوج و مناطق مختلف کشور را دارد.

آماده سازی زمین

آماده سازی زمین برای کشت بذر کینوا در یاسوج ، مشابه گیاهان بذر ریز مانند شبدر و کلزا می باشد. برای این منظور عملیات زراعی شامل؛ شخم، دیسک سنگین و سبک، کودپاشی و استفاده از علف کش ترفلان برای مبارزه با علف های هرز است.به منظور کشت مکانیزه بذر کینوا از دستگاه خطی کار غلات می توان استفاده کرد. در این صورت عمق کاشت، 1 تا 2 سانتی متر، فاصله بین ردیف ها 50 سانتی متر و فاصله بذرها در هر ردیف، 7 تا 10 سانتی متر خواهد بود.

بذر کینوا

میزان بذر کینوا در یاسوج

میزان بذر مورد نیاز برای هر هکتار بسته به نوع روش کاشت (دستی یا مکانیزه) متفاوت است. اما به طور کلی و با هدف رسیدن به عملکرد زراعی بالا، برای هر هکتار به 8 تا 10 کیلوگرم بذر کینوا نیاز است.برای ضدعفونی کردن بذر کینوا، از سمومی مانند دیفنوکونازول یا کاربوکسین ترام به میزان 2 در هزار می توان استفاده نمود.

کود دهی بذر کینوا در یاسوج

استفاده از کودهای آلی و یا شیمیایی تاثیر قابل توجهی بر عملکرد بذر کینوا خواهد گذاشت. کود شیمیایی NPK به مقدار 150 کیلوگرم در هکتار، گزینه مناسبی برای افزایش عملکرد بذر کینوا است. یا می توان از 150 کیلوگرم کود سوپرفسفات تریپل به همراه 100 کیلوگرم کود پتاس استفاده کرد.

بذر کینوا

علف های هرز کینوا در یاسوج

بذر کینوا در دو هفته اول پس از سبز شدن، سرعت رشد کمی دارد و قدرت رقابت با علف های هرز را ندارد. بنابراین در این مرحله نیاز به مراقبت بیشتری دارد.همچنین برای از بین بردن علف های هرز، می توان 1 تا 2 ماه قبل از کشت بذر کینوا، زمین زراعی مد نظر را آبیاری نمود. و پس از سبز شدن علف های هرز، با سموم رانداپ و یا ترفلان آن ها را از بین برد.

کشت و برداشت بذر کینوا در یاسوج

در زمان رسیدگی کامل گیاه کینوا، سنبله ها زرد می شود. برداشت محصول نهایی بذر کینوا به صورت دستی یا مکانیزه با استفاده از کمباین کلزا با تنظیم هد برداشت امکان پذیر است.

بذر کینوا

عملکرد کشت بذر کینوا در یاسوج

همانطور که بیان گردید، بذر کینوا، بسیار کم توقع است و قابلیت رشد بسیار خوبی در شرایط زراعی دارد. حداقل عملکرد بذر کینوا، 2 تن در هکتار است. و در صورت فراهم بودن شرایط مطلوب زراعی و مدیریت زراعی مناسب تا 5/5 و حتی 6 تن در هکتار، عملکرد خواهد داشت.

دریافت مشاوره رایگان کشت بذر کینوا در یاسوج

مجموعه ما در جهت همکاری با وزارت جهاد کشاورزی و با هدف ترویج کشت بذر کینوا در ایران فعالیت می نماید. این مجموعه با همکاری کشاورزان عزیز، تجربه کشت بذر کینوا در یاسوج و مناطق مختلف کشور را دارد. و این تجارب را در قالب مشاوره کاملاً رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، بذرهای اصل و شناسنامه دار توزیع می نماید. همچنین، پس از عقد قرارداد، خرید و فروش محصول بذر کینوا را به صورت کاملاً تضمینی انجام می دهد. برای اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *