نحوه کشت بذر کینوا در ارومیه

غله کینوا در تهران

کدام مرکز بذر کینوا اصل و شناسنامه دار عرضه می نماید؟ از کدام مرکز می توان درباره نحوه کشت بذر کینوا در ارومیه مشاوره رایگان دریافت کرد؟ چه مرکزی در زمینه فروش محصول کینوا با کشاورز و مشارکت می کند؟

تاریخ کشت بذر کینوا در ارومیه

استان آذربایجان غربی و ارومیه جزو مناطق سردسیر کشور هستند . کشت بذر کینوا در این منطقه معمولاً در اواخر بهار انجام می شود و محصول تا قبل از ماه مهر باید برداشت گردد .

زیرا زمستان های ارومیه بسیار سرد بوده و یخ زدگی و سرما باعث کاهش کیفیت دانه و کاهش عملکرد می گردد . جهت اطلاع از تاریخ دقیق کشت بذر کینوا در ارومیه می توانید از کارشناسان مجموعه ما مشاوره رایگان دریافت نمایید .

بذر کینوا

روش کشت بذر کینوا

  بذر کینوا بسیار ریز است و کشت آن شبیه کلزا و شبدر به صورت نواری ، ردیفی ، جوی و پشته و انواع روش های مختلف کشت می گردد .

با توجه به اینکه گیاه کینوا منشعب بوده و شاخ و برگ زیادی دارد ، کشت کرتی برای این بذر مناسب نیست . بذر کینوا به صورت دست پاش و یا مکانیزه با استفاده از دستگاه ردیف کار غلات کشت می گردد .

میزان بذر و آبیاری

برای هر هکتار از زمین زراعی به ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بذر کینوا نیاز است . بذر کینوا در طول دوره رشد خود به ۵ تا ۷ نوبت آبیاری به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز نیاز دارد .

انواع روش های آبیاری غرقابی و تحت فشار ، جهت آبیاری گیاه کینوا استفاده می شود . استان آذربایجان غربی و ارومیه فاقد مشکل کم آبی ، خشکی و شوری هستند و کیفیت آب این استان نیز بسیار بالا می باشد . وجود باران های بهاره و پاییزه تعداد دفعات آبیاری را کاهش می دهد .

بذر کینوا

کوددهی

جهت افزایش عملکرد بذر کینوا می توان از کودهای دامی و شیمیایی به خاک اضافه کرد . ۱۵۰ کیلوگرم کود NPK در ابتدای کشت به زمین اضافه می‌شود .

در صورتی که این کود در دسترس نباشد ، می توان از ۱۵۰ کیلوگرم کود سوپر فسفات تریپل به همراه ۱۰۰ کیلوگرم کود پتاس استفاده کرد . همچنین در صورت نیاز ، دو نوبت سرک در مرحله ۲ تا ۴ برگی و شروع گلدهی استفاده می شود .

در مصرف کود ازته باید دقت شود ، زیرا مصرف زیاد آن باعث ورس و کاهش عملکرد محصول می گردد . کشاورزان در ارومیه به علت کشت اسان کینوا به کشت آن در سطح بالا روی اورده اند.

کنترل آفات و بیماری

در مناطقی که رطوبت بالا است معمولاً آفات و برخی آفات و بیماریها مشاهده می گردد . مهمترین بیماری گیاه کینوا بیماری سفیدک داخلی است . استفاده از بذر کینوا شناسنامه‌دار و عاری از بیماری سفیدک ، کشت زودهنگام و با تراکم ، پایین ضدعفونی کردن بذر کینوا با سموم قارچ کش و تغذیه مناسب از روش های مدیریت تلفیقی این بیماری محسوب میشود .

کرم طوقه بر ، کرم های برگخوار ، سنک بذرخوار ، شته ، کک چغندرقند و خروطم بلند چغندرقند ، از جمله آفاتی هستند که ممکن است در مزرعه کینوا ، مشاهده شوند . کشت زود هنگام ، شخم عمیق بعد از برداشت محصول کینوا ، وجین کردن مزرعه و از بین بردن علف های هرز و آبیاری منظم ، یخ آب زمستانه و مبارزه شیمیایی برای کنترل آفات کینوا پیشنهاد می گردد .

افت کینوا

کنترل علف های هرز

جهت کنترل علف های هرز ، پیشنهاد می شود قبل از کشت بذر کینوا زمین زراعی موردنظر آبیاری شود ، تا علف های هرز رشد نمایند . در صورتی که چند ماه تا کشت بذر کینوا زمان باقی است ، می‌توان از علف کش ترفلان برای حذف علفهای هرز استفاده کرد . کشت کینوا در ارومیه به شدت در حال رونق می باشد.

پس از پایان دوره کاری از این علف کش ، بذر کینوا کشت می‌شود . و در صورتی که یک تا دو ماه تا کشت بذر کینوا زمان باقی است  ،می‌توان با شخم زدن علف های هرز باعث دفن آنها در زمین زراعی گردید .

پس از رشد گیاه کینوا ، در صورت مشاهده علفهای هرز پهن برگ ، وجین به صورت دستی یا مکانیزه پیشنهاد می شود . در صورت مشاهده علف های هرز باریک برگ ، می توان از علف کش گالانت سوپر ، استفاده کرد .

بذر کینوا

عملکرد و برداشت

عملکرد بذر کینوا بین 2 تا 5/5 تن در هکتار می باشد . محصول کینوای تولید شده در ارومیه ، دارای عملکرد و کیفیت مناسبی است . برداشت محصول کینوا به صورت دستی یا با کمباین برداشت کلزا انجام می شود . به علت اینکه بذرهای کینوا بسیار ریز است ، برای برداشت با کمباین لازم است که هدِ برداشت آن تنظیم گردد .

نحوه کشت بذر کینوا ارومیه

مجموعه ما با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ترویج کشت بذر کینوا و بومی سازی تولید آن در ایران فعالیت می نماید . و به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در استان های مختلف کشور ، شناخته شده است . این مجموعه با همکاری کشاورزان عزیز در ارومیه استان های مختلف ، توانسته است بذر کینوا را در شرایط آب و هوایی مختلف کشور کشت نماید . و تجارب مفیدی در زمینه کشت بذر کینوا در اقلیم های مختلف ایران کسب نماید .

همکاری در کشت بذر کینوا ارومیه

کارشناسان این مجموعه نحوه کشت بذر کینوا در ارومیه را به صورت مشاوره رایگان ، در اختیار کشاورزان عزیز ، قرار می گیرد . این مجموعه بذر های اصل و شناسنامه دار کینوا را در ارومیه و استان های مختلف کشور عرضه می نماید .

مجموعه ما در زمینه فروش محصول کینوا ، توسعه بازار دانه و بذر کینوا و صادرات دانه کینوا ، با کشاورزان عزیز همکاری می نماید . جهت اطلاع از نحوه کشت بذر کینوا در ارومیه و هر استانی که هستید ، می توانید با ما در ارتباط باشید . کلیه مشاوره های ارائه شده توسط این مجموعه ، رایگان می باشد . و از کلیه خدمات این مجموعه بهره مند شوید .

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *