آیا نان چاودار گلوتن دارد ؟

چاودار

برای بسیاری از مصرف­‌کنندگان نان­‌های مدرن این سؤال پیش می‌آید که” آیا نان چاودار گلوتن دارد “؟ درست است که برخی از مقالات عنوان کرده‌­­اند که دانه چاودار همان گندم سیاه فاقد گلوتن است اما تحقیقات جدید نشان می‌­دهد که درصد کمی گلوتن در دانه چاودار وجود دارد و بهتر است در رژیم­‌های فاقد گلوتن از مصرف نان چاودار صرف‌نظر شود.

نان چاودار چیست؟

نان چاودار نان سنتی کشور آلمان است که در آن کشور به نام نان روگن معروف است. این نان از آرد چاودار پخت می‌­شود و برای تهیه خمیر آن به‌هیچ‌عنوان از جوش شیرین استفاده نمی‌شود؛ بلکه در تهیه خمیر نان چاودار از خمیر ترش استفاده می­‌کنند. این نان نسبت به نان سفید بافتی سفت‌­تر دارد و به‌خوبی برش می‌­خورد، اما ممکن است به دلیل سنگینی این نان برای برخی خوردن آن سخت باشد. طعم نان چاودار شیرین و خوشمزه است و از نظر مواد غذایی ارزش قابل‌توجهی دارد.

برای تهیه نان چاودار به آرد چاودار خالص سبوس­دار نیاز است. برای آماده‌کردن آرد چاودار، دانه­‌های گیاه چاودار را از مزارع مربوطه با کمباین غلات برداشت می­‌کنند. دانه­‌ها را بعد از بوجاری و الک و زدودن مواد ناخالص و آلودگی­‌ها به دستگاه­‌های پوست­گیری می­‌برند. خوشبختانه دانه چاودار سبوس و مواد مغذی خود را در مرحله پوست­گیری حفظ می­‌کند و پس از آسیاب شدن آرد بسیار ارزشمندی به دست می‌­آید.

نان روگن یک میان وعده پرطرف­دار است که توصیه بسیاری از متخصصان تغذیه می­‌باشد. همه افراد جامعه در سنین مختلف و با جنسیت متفاوت می­‌توانند نان چاودار را در رژیم غذایی خود قرار دهند. به کسانی که به مصرف گلوتن حساسیت دارند توصیه می­‌شود که از خوردن نان چاودار پرهیز کنند؛ چرا که برخلاف گزارش برخی مقالات که دانه چاودار را فاقد گلوتن می‌دانند، تحقیقات اخیر ذکر کرده است که حتی در چاودار هم مقدار کمی گلوتن یافت می­‌شود.

چاودار

نان چاودار بهتر است یا نان جو

سبک زندگی در جوامع مدرن و درحال‌توسعه همراه با نشستن­‌های طولانی در پشت میز، موقع رانندگی، تماشای تلویزیون و کار با شبکه‌های اجتماعی است. متأسفانه امروزه اکثریت جامعه فعالیت بدنی کمی دارند و در معرض چاقی و بیماری­‌های قلبی و عروقی قرار گرفته­‌اند. به دنبال این تغییرات در جامعه بشری، اهمیت مصرف غذاهای کم کالری و مغذی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در این میان به­‌تدریج استفاده از نان­های رژیمی باارزش غذایی بالا موردتوجه قشر وسیعی از مردم قرار گرفته است.

نان چاودار و نان جو دو نان رژیمی معروف هستند که برای بسیاری از مردم کشور­های اروپایی و آمریکایی شناخته شده است. در سال­های اخیر در کشور ما ایران نیز بحث استفاده از نان­‌های رژیمی به‌ویژه نان چاودار و نان جو باز شده است؛ چنانچه کارشناسان تغذیه در صدد ترغیب مردم به جایگزینی این نان­‌ها با نان سفید هستند.

آیا نان چاودار گلوتن دارد ؟

در پاسخ به سوال آیا نان چاودار گلوتن دارد ؟ باید گفت، نان چاودار به منبع غنی پروتئین و فیبر معروف است. چنانچه گزارش شده است در یک تکه 32 گرمی از نان روگن، 7/2 گرم پروتئین و 9/1 گرم فیبر وجود دارد. این نان بسیار کم کالری است و مناسب رژیم­‌های لاغری می­‌باشد. از طرفی نان جو سرشار از فیبر، منیزیوم و ویتامین B1 است. همچنین خوردن نان جو در کنترل فشار خون و کاهش چربی بد خون موثر است. اما هر دو نان چاودار و نان جو حاوی گلوتن هستند و برای افرادی که بیماری سیلیاک دارند مناسب نمی­‌باشند. در انتخاب بین نان جو و نان چاودار توصیه می‌­شود با وجود ارزش غذایی بالای هر دو نان، به صورت متناوب اقدام به مصرف هر دو شود.

نان روگن برای لاغری

فیبر از اجزای اصلی دانه چاودار است. در ۱۲۸ گرم از آرد چاودار ۳۱ گرم فیبر وجود دارد. فیبر ماده بسیار مهمی است که در اثر مصرف آن اشتهای فرد کم می­‌شود و ساعات بیشتری سیر می‌ماند. ازاین‌رو با مصرف روزانه نان چاودار می‌­توانید افزایش وزن خود را کنترل کنید و در طولانی‌مدت حتی به کاهش وزن نیز دست یابید.

همان­طور که می­دانیم کالری اضافی در بدن به چربی تبدیل می­‌شود، اما مصرف فیبر در وعده‌­های غذایی سبب بالارفتن میزان سوخت‌وساز بدن شده و به کاهش وزن کمک می­‌کند. با مصرف نان چاودار که منبع غنی فیبر است متابولیسم بدن خود را بالا ببرید و از معجزه کنترل وزن با این غله ارزشمند سود ببرید.

سبوس آرد

نان تست روگن

نان تست نوعی نان است که مصرف آن در وعده غذایی صبحانه بسیار معمول و پرطرف­دار است. نان تست را از آردهای متفاوتی از جمله آرد گندم، آرد جو و آرد روگن تهیه می­‌کنند. نان تست روگن سرشار از مواد مغذی است و جایگزین بسیار مناسبی برای نان تست گندم است. این نان در برش­‌های کوچک و بسته­‌بندی­‌های متفاوت در بازار وجود دارد.

طرز تهیه نان چاودار

برای پخت نان چاودار چندین دستور متفاوت وجود دارد. در ادامه یکی از بهترین دستورهای پخت نان روگن را توضیح می­دهیم.

موادی که برای پخت این نان لازم است عبارت‌اند از:

  • ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر ولرم
  • 1 قاشق غذاخوری شکر
  • 2 قاشق غذاخوری آرد چاودار
  • 5/1 قاشق غذاخوری خمیرمایه
  • 5/1 قاشق چایی­‌خوری نمک
  • 4 تا 6 قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ۱ عدد تخم‌مرغ
  • آرد به اندازه‌ای که خمیر به دست نچسبد

شکر و شیر ولرم را با هم ترکیب می­کنیم و خمیرمایه را روی آن می‌­پاشیم. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر می­‌کنیم. تخم‌مرغ را با روغن به هم می­زنیم و مخلوط خمیرمایه را به آن اضافه می­‌کنیم. آرد چاودار و نمک و آرد را دو بار الک می­‌کنیم. نمک و آرد روگن را به مخلوط اضافه می­‌کنیم و به دنبال آن کم ­کم آرد را اضافه می­‌کنیم و با دست ورز می‌­دهیم. آرد را تا جایی اضافه می­‌کنیم که خمیر به دست نچسبد. خمیر را به اندازه کافی ورز می­‌دهیم.

خمیر را در کاسه‌­ای چرب شده می‌­گذاریم و روی آن را می­‌پوشانیم و در جایی گرم به مدت 5/1 ساعت قرار می­‌دهیم. ابتدا خمیر را با وردنه باز کنید و سپس رول کنید و در قالب لوف چرب شده بگذارید. روی خمیر را مجدداً پارچه نم­­دار بکشید و ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

روی سطح نان را با قلم­ مو شیر و روغن بکشید و کمی کنجد بپاشید. درنهایت روی آن را فویل بکشید و روی فویل با چاقو چند سوراخ ایجاد کنید. فر را در درجه‌ی ۱۸۰ گرم کنید و قالب را داخل فر قرار دهید. زمان پخت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه است.

تولیدی‌های نان چاودار در کشور

شرکت توسعه تجارت ایلیا آمادگی همکاری با تولیدی­‌های نان چاودار در کشور را دارد و مفتخر است که توانایی عرضه جزئی و عمده آرد مرغوب چاودار به تولیدی­‌های نان چاودار را دارد. چنانچه برای تهیه محصول موردنظر خود به راهنمایی بیشتری نیاز دارید می­توانید از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در سایت، با کارشناسان سایت ایلیا ارتباط برقرار نمایید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *