خواص آرد و نان چاودار برای لاغری

چاودار

در سال‌های اخیر خواص آرد و نان چاودار برای لاغری موضوع تحقیق بسیاری از مقالات پژوهشی صنایع غذایی بوده است. پژوهش‌هایی همچون بررسی و مقایسه نان چاودار با نان جو، بررسی خواص و مضرات نان چاودار، تحقیق در مورد تأثیر نان روگن بر لاغری و مواردی ازاین‌دست بوده است. در این مقاله سعی داریم به جمع‌آوری مختصری از نتایج پژوهش‌های مختلف پیرامون خواص آرد و نان چاودار بپردازیم.

منظور از نان چاودار چیست ؟

نان چاودار یک نان رژیمی است که از چند صد سال قبل از میلاد مسیح در کشورهای اروپای شرقی مصرف می‌شده است. این نان سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، فیبر و انواع ویتامین‌ها است. خاستگاه اصلی این نان کشور آلمان است. در گذشته برای تهیه نان چاودار از آرد چاودار خالص استفاده می‌شده است، درصورتی‌که امروزه برای تهیه این نان مقداری آرد گندم نیز به آرد چاودار اضافه می­شود.

نان چاودار بهتر است یا نان جو

همان‌طور که می‌دانیم نان یکی از مواد غذایی اصلی جدانشدنی از سفره‌های مردم یک جامعه است. از دیرباز مصرف نان گندم یا نان آرد سفید در بین جوامع کشورهای مختلف رونق داشته است. ازآنجاکه آرد سفید یا آرد گندم بدون سبوس ارزش غذایی پائینی دارد، به‌تدریج توجه مردم به سمت غلات دیگر همچون جو، چاودار و کینوا برای تهیه آرد و نان جلب شده است. نان تهیه‌شده از آرد­های سبوس­دار نان ارزشمندتری است و ارزش غذایی بالاتری دارد. نان چاودار و نان جو از جمله نان‌های رژیمی و مغذی هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای نان آرد سفید یا نان گندم شوند. چنانچه فردی مبتلا به دیابت است، توصیه می‌شود که به‌جای نان گندم از سایر نان‌های رژیمی ازجمله نان چاودار و نان جو استفاده کند.

در مقایسه نان چاودار با نان جو گفته می‌شود که هر دو نان ارزش‌های غذایی زیادی دارد، اما لازم به ذکر است که نان چاودار از نظر مواد مغذی و ویتامین‌ها نسبت به نان جو برتری دارد. همچنین نان چاودار گزینه بسیار مناسبی برای تغذیه افراد مبتلا به دیابت یا در معرض افزایش قند خون است. از طرفی معمولاً نان جو موجود در بازار حاوی مقداری آرد تصفیه شده و قند اضافی است و ارزش غذایی کمتری دارد.

سبوس

خواص و مضرات نان چاودار

در مقالات مختلف فواید درمانی متفاوتی برای نان چاودار ذکر شده است. ازجمله این فواید می‌توان به خاصیت چاودار در کنترل قند خون، کاهش فشارخون، کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن، تقویت سیستم قلب و عروق و جلوگیری از بروز سنگ کیسه صفرا اشاره کرد. در برخی تحقیقات نیز نان چاودار را یک گزینه مناسب برای تغذیه در دوران بارداری زنان ذکر کرده‌­اند. این نان می‌تواند به کنترل دیابت دوران بارداری و درمان یبوست این دوران کمک کند.

آزمایش‌های اولیه بر روی دانه چاودار نشان داده بود که این دانه فاقد گلوتن است، اما در تحقیقات اخیر گزارش شده است که دانه چاودار و بالطبع آرد چاودار حاوی مقدار کمی گلوتن می‌باشد. درنتیجه افرادی که به مصرف گلوتن حساسیت دارند یا افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید در خوردن دانه چاودار، نان چاودار و دیگر فرآورده‌های آرد چاودار احتیاط لازم را به عمل بیاورند.

نان روگن برای لاغری

از خواص نان چاودار برای لاغری باید گفت، امروزه با کاهش تحرک افراد جامعه و افزایش مصرف غذاهای کم‌ارزش مانند فست‌فودها، ابتلا به چاقی یا قرارگرفتن در معرض چاقی روبه افزایش است. به‌­طوری که حتی امروزه شاهد افزایش چاقی در کودکان و خردسالان نیز هستیم. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی مغذی و فراسودمند روزبه‌روز جایگاه ویژه­‌تری در سبد غذایی مردم پیدا می‌کند.

برای کنترل روند افزایش وزن پیشنهادهای متفاوتی ارائه می‌شود. یکی از توصیه‌های کارشناسان تغذیه استفاده از فیبر فراوان در رژیم غذایی روزانه است. اگر روزانه و به طور مداوم مقدار کافی فیبر مصرف کنید، می‌توانید امیدوار باشید که در مدت‌زمان مناسبی کاهش وزن داشته باشید. نان روگن یا همان نان چاودار یکی از غنی‌ترین منابع فیبر در بین نان غلات می‌باشد. نان تهیه‌شده از دانه چاودار سرشار از فیبر بوده و به‌عنوان میان وعده یا نان قابل‌استفاده در وعده‌ی اصلی به افراد مبتلا به چاقی یا کسانی که در تلاش برای کاهش وزن خود هستند، پیشنهاد می‌شود.

از طرفی کارشناسان تغذیه تلاش می‌کنند در رژیم غذایی افراد مبتلا به چاقی مواد غذایی اضافه کنند که باعث افزایش سوخت‌وساز بدن آن‌ها شود. هرچقدر سوخت‌وساز بدن افزایش یابد، روند کاهش وزن راحت‌تر می‌شود. فیبر موجود در نان چاودار به بدن کمک می‌کند تا متابولیسم خود را افزایش داده و در مدت‌زمان کمتری کاهش وزن چشمگیرتری را شاهد باشیم.

چاودار

طرز تهیه نان چاودار

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که دوست دارید نان یا شیرینی خود را در خانه بپزید و از خواص نان چاودار برای لاغری استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنم دستور پخت نان چاودار را که در ادامه آمده است، مطالعه بفرمایید. این دستور پخت معروف به دستور تهیه نان چاودار دانمارکی است که برای پخت آن به دویست گرم آرد چاودار، دویست گرم آرد سفید، هفت گرم مخمر خشک، یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری زیره نیاز داریم.

برای تهیه خمیر نان چاودار ابتدا تمام مواد خشک را به‌غیر از زیره در یک‌کاسه مخلوط کنید. عسل را در دویست و پنجاه میلی‌لیتر آب گرم حل کنید و آن را به مخلوط مواد خشک خود اضافه کنید تا خمیر به دست آید. اگر خمیر خیلی خشک به نظر می‌رسید آب بیشتری به آن اضافه کنید. برای مدت ده دقیقه خمیر را ورز دهید تا یک­دست و نرم شود.

ظرفی را آغشته به روغن کنید و خمیر را در داخل آن قرار دهید. روی خمیر یک پارچه نخی نم‌دار بکشید و اجازه دهید که در دمای اتاق یک تا دو ساعت استراحت کند. سپس خمیر را از ظرف خارج کرده و با زیره کمی ورز دهید. خمیر را به شکل دلخواه خود درآورده و داخل قالب بگذارید. روی قالب را با یک پارچه نم‌دار نخی بپوشانید و اجازه دهید یک ساعت دیگر در دمای اتاق استراحت کند.

قبل از پخت خمیر، فر را در دمای دویست درجه سانتی‌گراد گرم کنید و قالب را در فر گرم شده قرار دهید. سی دقیقه برای پخت این نان کافی است. قبل از برش زدن نان چاودار حتماً اجازه دهید به مدت بیست دقیقه نان در محیط اتاق خنک شود. سپس نان را به شکل دلخواه برش زده و میل نمایید.

نان چاودار از کجا بخریم

مجموعه‌های تولیدی نان صنعتی، فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی ارگانیک، باشگاه‌های بدن‌سازی و گاهی بعضی از رستوران‌های وگن آماده فروش نان چاودار به مشتریان خود هستند. چنانچه هر مجموعه پخت نان چاودار در سراسر استان‌های کشور، نیازمند تهیه آرد مرغوب چاودار است می‌تواند از طریق بخش فروش سایت ایلیا با مشاوران تخصصی این مجموعه ارتباط برقرار کند و درمورد محصول موردنظر خود اطلاعات لازم را کسب نماید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *