تولید دانه کینووا درجه یک

کینووا

در این مقاله به بررسی تولید دانه کینووا درجه یک در ایران می پردازیم. کینووا گیاهی یکساله و بومی آمریکای لاتین است. زیستگاه اصلی این دانه بولیوی و پرو است. قدمت آن به حدود 7000 سال می شود. ارزش غذایی بالای این دانه و سازگاری آن با شرایط کم آبی و خشکی و شوری زمین مهمترین عوامل برای کشت این دانه در ایران هستند.

اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران زمینه مساعد برای رشد این دانه و اشتغال را فراهم آورده است. این دانه در دسته گیاهان دارویی و گیاهان مناسب برای تغذیه قرار دارد. عدم وجود گلوتن در این گیاه سبب شده بتوان به راحتی و بدون دغدغه این دانه یا حتی آرد و پرک آن را برای بیماران مبتلا به سندروم گوارشی و سلیاک مصرف کرد. 

دلایل اصلی برای تولید کینووا

کینووا منبعی غنی از پروتئین

بررسی های انجام شده نشان داده اند که بدن انسان به 9 آمینو اسید ضروری احتیاج دارد. این آمینو اسیدها عبارتند از: هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین. همانطور که می دانید بدن انسان برای ساخت پروتئین نیازمند اید آمینه است.

پروتئین در پیشگیری از مشکلات ناشی از افت یا کاهش انرژی بدن موثر است. تحقیقات ثابت کرده اند که کینووا در مقایسه با غلات لیزین بسیار بیشتری دارد. و تنها دانه ای است که حاوی تمام اسید آمینه های ضروری می باشد. علاوه بر این، میزان پروتئین موجود در کینووا 25 درصد بیشتر از پروتئین غلات است. این دلایل سبب شده سازمان بهداشت تاکید بیشتری بر کشت و مصرف این دانه به جای غلات داشته باشد. 

اثرات ضد التهابی

بیماری های خود ایمنی مانند ام اس، اسم، لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری های روده و لوله گوارشی در اثر التهاب ایجاد می شوند. تحقیقات نشان داده اند شدت یافتن التهابات در بدن می تواند زمینه ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را در فرد افزایش دهد. تاثیر غلات سبوس دار در کاهش التهاب به اثبات رسیده است. به تازگی نیز، سازمان های تحقیقاتی بر روی بررسی خواص ضد التهابی کینووا متمرکز شده اند.

نتایج بدست آمده نشان دهنده عملکرد و تاثیر مساوی غلات سبوس دار و کینووا در کاهش احتمال ابتلا به التهاب مزمن است. مهمترین مواد ضد التهاب موجود در کینووا عبارتند از: اسید فولیک، ویتامین E، گاما توکوفرول و پلی ساکارید.

کینووا

عدم وجود گلوتن در دانه کینووا تولید شده در ایران

افراد مبتلا به مشکلات روده و لوله گوارش ناچار به مصرف آرد، غلات و نان های فاقد گلوتن هستند. اما بررسی ها نشان داده اند حدود 6.1 میلیون نفر در جهان به منظور پیشگیری از بروز مشکلات وابسته به سیستم گوارش از رژیم های فاقد گلوتن پیروی می کنند. نکته مهم در مورد چنین رژیمی این است که بدن این دسته از افراد قادر به جذب و دریافت ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن نیستند.

موادی مانند آهن، کلسیم، فیبر، نیاسین، و تیامین در بدن افرادی پیروی کننده از رژیم های غذایی عاری از گلوتن افت خواهد کرد. به منظور پیشگیری از این حالت، توصیه می شود این افراد در برنامه غذایی روزانه خود از دانه کینووا استفاده کنند. کینووا فاقد گلوتن است. در عین حال، این دانه منبعی غنی از فیبر، آهن، کلسیم، منیزیم، اسیدهای آمینه، پروتئین و … است. 

افزایش طول عمر با مصرف کینووا

تحقیقات نشان داده اند رابطه ای مستقیم بین مصرف دانه کینووا و افزایش طول عمر وجود دارد. زیرا مصرف فیبر به دلیل تاثیر مستقیم در بهبود عملکرد روده و سیستم گوارش می تواند احتمال مرگ زودرس را کاهش دهد. کینووا نیز منبعی غنی از فیبر است. علاوه بر کینووا، غلات سبوس دار نیز سرشار از فیبر می باشند.

فیبر علاوه بر بهبود عملکرد سیستم گوارش می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی را کاهش خواهد داد. با توجه به اینکه، بیماری های قلبی و عروقی دلیل اصلی مرگ و میر در جهان هستند پس درک خواهید کرد که مصرف کینووا تا چه اندازه می تواند در افزایش سلامت جهانی موثر باشد. 

کینووا

دانه کینوا ایرانی

فواید فوق سبب شده که تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی تمایل برای کشت کینووا داشته باشند. با توجه به کیفیت و شرایط اقلیمی امکان رشد این دانه در یاران فراهم است. اما دسترسی به بذر مناسب کمی دشوار است. این امر در اوایل مسیر سبب می شد کیفیت محصول ایرانی کاهش یابد. در نتیجه طعم آن نیز چندان خوشایند نبود. اما شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا به منظور ارتقای کیفیت کینووا ایرانی، اقدام به جمع آوری بهترین دانه و سپس کشت آن در مرغوبترین خاک و شرایط آب و هوایی نموده است. در نتیجه، بذرهای این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و محصول بدست آمده از آن نیز توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارد. 

تولید دانه کینووا درجه یک

حدود یک دهه قبل، امکان کشت دانه کینووا در ایران فراهم نبود. به همین دلیل، این دانه از کشورهای آمریکای لاتین، کانادا، هند و حتی کشورهای خاورمیانه وارد یاران میشد. این امر هزینه زیادی برای مصرف کننده به همراه داشت. از سوی دیگر، دسترسی آسان برای تمام هموطنان میسر نبود. خواص بیشمار کینووا سبب شد برخی تولیدکنندگان سعی در کشت و بومی سازی این دانه در ایران داشته باشند.

در ابتدا، کیفیت دانه های ایرانی بسیار پایین بود. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا یکی از پیشگامان در ارتقای کیفیت کینووا ایرانی است. این شرکت با بهره گیری از تیم مجرب، بهترین بذرها را جمع آوری و در اختیار مزرعه داران قرار داده است. سپس، این محصولات را از سراسر ایران جمع آوری کرده و با بهترین تجهیزات فرآوری و کیفیت سنجی را انجام می دهد و در بهترین بسته بندی این محصول را به مشتریان عرضه می کند. 

انواع برنج کینووا

برنج کینووا موجود در بازار ایران به دو دسته وارداتی و داخلی تقسیم می شود. تقریبا تفاوت خاصی در ارزش غذایی، طعم و نحوه طبخ نمونه های خارجی با محصول باکیفیت داخلی وجود ندارد. علاوه بر این، دانه کینووا خود در سه رنگ مختلف تولید می شوند. این سه رنگ از نظر ارزش غذایی کاملا برابر هستند. تفاوت آنها در نحوه پخت و مصرف آنها است. دانه سفید را می تواند به عنوان برنج و در انواع سوپ ها و شامی استفاده کرد. اما دانه های قرمز به دلیل ترد بودن بسیار برای تازه خوری و در سالاد مناسب هستند. 

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *