دانه کینوا در تغذیه کودک

کینوا کوک

اهمیت دانه کینوا در تغذیه کودک این است که ، با داشتن ارزش غذایی بالا، تاثیر مثبتی در تأمین پروتئین، ویتامین و املاح معدنی مفید برای بدن، در تغذیه کودک دارد.

نقش دانه کینوا در تغذیه کودک

دانه کینوا که به خاویار گیاهی معروف است، سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه B  و E، آنتی اکسیدان ها و املاح معدنی مفید می‌باشد. به همین دلیل مصرف آن اثرات مفیدی در تغذیه کودک دارد. مصرف دانه کینوا برای گروه های سنی مختلف از جمله گروه سنی کودک، هیچ محدودیتی ندارد.

دانه کینوا در تامین پروتئین و اسیدهای آمینه در تغذیه کودک

دانه کینوا تعادل آمینو اسیدی بسیار خوبی دارد. زیرا در مقایسه با غلات و حبوبات دارای طیف گسترده‌تری از اسیدهای آمینه می‌باشد. دانه کینوا دارای 9 اسید آمینه ضروری برای انسان است.

میزان هیستیدین دانه کینوا از پروتئین‌های جو و گندم بالاتر است. میزان سیستین و متیونین آن برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال کافی است. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی پروتئین های دانه کینوا دارای مقادیر مناسبی از اسید آمینه های آروماتیک، هیستیدین، ایزولوسین، ترئونین، فنیل آلانین، تیروزین و والین برای کودکان ۱۰ سال می باشد.

اگرچه اسید آمینه های لیزین و لوسین موجود در پروتئین دانه کینوا، برای کودکان ۲ تا ۵ سال جز اسید آمینه های محدود کننده محسوب می شوند. اما تمام اسید آمینه های ضروری این دانه، طبق سازمان بهداشت جهانی، برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله کافی است. دانه کینوا ارزش تغذیه بی نظیری در حوزه ی تغذیه تغذیه کودک دارد .

مطالعات نشان داده است که وجود پروفایل اسید آمینه در دانه کینوا، می تواند یک منبع پروتئینی خوب برای تغذیه نوزادان و کودکان باشد. کیفیت پروتئین کینوا برابر با پروتئین کازئین شیر است.

بنابراین غنی سازی دانه غلات توسط دانه کینوا، به طور موثری باعث افزایش کیفیت پروتئین آنها می گردد. بنابراین دانه کینوا یکی از اجزای مواد غذایی مناسب برای تامین و تکمیل پروتئین غلات و حبوبات رد تغذیه کودک می باشد.

کینوا

هیدرات های کربن

کربوهیدرات ها نقش اساسی در تغذیه انسان دارند. از جمله می توان به  تولید انرژی، تاثیر در سیری، کنترل گلوکز خون، متابولیسم انسولین، متابولیسم کلسترول و تری گلیسرید و گلیکوزیلاسیون پروتئین اشاره کرد.

کربوهیدرات‌های کینوا می‌توانند به عنوان مکمل غذایی در تغذیه کودک و بزرگسالان استفاده شوند. زیرا اثرات مفید در کاهش قند خون دارند و سبب کاهش اسیدهای چرب آزاد می‌شوند. میزان کربوهیدرات دانه کینوا با مقدار این ماده در جو و برنج قابل مقایسه است. دانه کینوا در تغذیه کودک بسیار ضروری بوده و مادران عزیز برای فرزندانشان لازم است تهیه نمایند.

ویتامین E

از ویژگی های مهم دیگر دانه کینوا حضور مقدار زیادی ویتامین E در این دانه می باشد. این ویتامین در برابر اکسایش چربی دانه کینوا، به عنوان یک عامل دفاعی طبیعی عمل می کند.

عملکرد ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی منجر به پایداری زیاد روغن دانه کینوا می شود. ویتامین E در حفظ سلامتی سیستم قلبی عروقی عملکرد مهمی دارد و همچنین نقش محافظتی در برابر سرطان ایفا می کند.

کینوا

ویتامین B

دانه کینوا دارای مقادیر بالایی از ویتامین های گروه  Bمخصوصاً ویتامین B6، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین می‌باشد. مقدار ۱۰۰ گرم دانه کینوا می‌تواند نیاز روزانه کودکان را به ویتامین های گروه B، از نظر ویتامین B6 و فولات تامین نماید.

میزان ریبوفلاوین موجود در ۱۰۰ گرم دانه کینوا ۸۰ درصد نیاز کودکان را تامین می کند. مقدار تیامین موجود در دانه کینوا نسبت به جوی دوسر و جو کمتر است. اما مقدار نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6 و فولات آن بیشتر می باشد.

مواد معدنی

دانه کینوا غنی از ریزمغذی هایی از جمله مواد معدنی می باشد. پتاسیم، فسفر و منیزیم مواد معدنی اصلی در دانه کینوا هستند. منیزیم، مس، منگنز و آهن موجود در ۱۰۰ گرم دانه کینوا نیاز روزانه کودکان و بزرگسالان را تامین می کند. مقدار فسفر و روی در ۱۰۰ گرم دانه کینوا در تغذیه کودک کافی است.

ولی میزان پتاسیم موجود در دانه کینوا بین ۱۸ و ۲۲ درصد از نیاز کودکان را تامین می نماید. و مقدار کلسیم آن ۱۰ درصد از نیاز روزانه این طیف سنی را تامین می کند. با این حال میزان مواد معدنی دانه کینوا از غلاتی مانند جوی دوسر (به جز فسفر) و یا جو به خصوص از نظر پتاسیم و منیزیم و کلسیم بالاتر می باشد.

دانه کینوا

تهیه دانه کینوا با کیفیت بالا برای تغذیه کودک

دانه کینوا برای تهیه انواع غذاها مانند انواع سوپ، آش، آبگوشت، سالاد، حلیم و انواع خورشت ها استفاده می شود. مصرف دانه کینوا در تهیه این غذاها باعث افزایش ارزش غذایی آن ها، بدون تغییر در طعم اصلی غذا می باشد. همچنین از دانه کینوا برای غنی سازی فرنی برای کودکان می توان استفاده کرد.

جهت تهیه دانه کینوا باکیفیت که در داخل کشور تولید و فرآوری می شود،  می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید. این مجموعه برای اولین بار در ایران دانه کینوا را فرآوری نموده و دانه آماده به طبخ کینوا را به صورت فله در تناژ بالا و در بسته های مختلف،  عرضه می نماید .

این مجموعه دانه کینوا سفید و رنگی که کیفیت مناسبی دارد، را در استان های مختلف کشور،  توزیع می کند. جهت اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *