چرا دانه کینوا تلخ است ؟ چگونه آن را مصرف کنیم ؟

کینوا

دانه کینوا به گفته برخی متخصصان سالم ترین غله دنیا محسوب می شود. دانه کینوا فراوری نشده دارای طعم تلخی است. چرا دانه کینوا تلخ است و چگونه می توانیم تلخی آن را از بین ببریم ؟ کینوا را چگونه مصرف کنیم تا خواص فوق العاده آن حفظ شود ؟ برای خرید دانه کینوا از طریق کدام مرکز اقدام کنیم ؟

چرا کینوا من تلخ شد ؟

دانه های کینوا با پوششی به نام ساپونین پوشیده شده اند. ساپونین یک ترکیب گلیکوزیدی تلخ مزه است که روی پوسته خارجی دانه هایکینوا وجود دارد. اگرچه این پوشش معمولا در حین فراوری دانه ها برداشته می‌شود. اما آثاری باقی می‌ماند که طعم ناخوشایند به دانه‌ ای خوش طعم می‌دهد. بنابراین پس از یک شستشوی دانه کینوا را می توان مصرف کرد .

علت تلخی کینوا، وجود ساپونین بر روی دانه ها می باشد.برای مصرف کینوا باید عملیات ساپونین زدایی انجام شود تا کینوا قابلیت مصرف پیدا کند .

وقتی کینوا را نشویید چه اتفاقی می‌افتد ؟

چرا کینوا را بشویید؟ شستشو کینوا جهت از بین بردن پوشش طبیعی کینوا به نام ساپونین است که می تواند طعم کینوا را تلخ یا صابونی کند. اگرچه کینوا بسته ای اغلب از قبل شسته می شود، اما شستشوی اضافی دانه ها در خانه ضرری ندارد و برای همه افراد توصیه می شود.

بافت کینوا آبکشی نشده بافت سفت تری نسبت به کینوا آبکشی شده دارد. شستن کینوا قطعا شروع به آبرسانی به دانه ها می کند. برای کسانی که طعم کینوا را دوست ندارند اما به دلیل سالم بودن آن را می خورند ، شستن پوشش باقی مانده احتمالا به خوش طعم تر شدن آن کمک می کند .

کینوا

طعم کینوا چگونه است ؟

کینوا در دسته غلات قرار نمی گیرد. اما به دلیل خواص مشابه غلات به آن شبه غله می گویند. کینوا از کوه های آند سرچشمه می گیرد  و مردمان آن زمان از کینوا استفاده می کردند و قدمتی پنچ هزار ساله دارد.  دانه کینوا دارای ۱۶۰ واریته و در سه نوع اصلی ،‌ کینوا قرمز،سفید و سیاه می باشد.

کینوا سفید دارای طعم و مزه خاصی نیست و برای افرادی که علاقه مند به ایجاد طعم های جدید در غذا نیستند ، مناسب است. اما کینوا قرمز طعمی مشابه دانه های فندوق دارد.

کینوا قرمز بعد از پخت شکل ظاهری خود را حفظ می کند و به رنگ قهوه در می آید. دانه کینوا سیاه نیز مانند کینوا قرمز طعم خاص تری نسبت به کینوا سفید دارند.  کینوا سیاه طعم شیرینی دارد. کینوا سیاه مانند کینوا قرمز بعد از پخت شکل خود را حفظ می کند و سفت باقی می ماند.

آیا خوردن کینوا تلخ مضر است ؟

کینوا تلخ حاوی ساپونین است. ساپونین ماده ای تلخ و صابونی است که از گیاه کینوا در برابر حملات قارچی و حشرات محافظت میکند.  همچنین حاوی سمومی است که می تواند باعث تحریک و سایر مشکلات در برخی افراد شود.

 در حالی که سطح سمیت پایین است، برخی از افراد ممکن است به این ترکیب حساس باشند. برای برخی افراد ، پس از خوردن کینوا ممکن است باعث درد معده،  خارش پوست، کهیر و سایر علائم رایج آلرژی غذایی شوند.  دانه و پوشش آن حاوی ترکیب ساپونین است که می تواند این علائم را ایجاد کند.

اگر به کینوا حساسیت دارید یا به ساپونین حساس هستید  به این معنی نیست که باید از مصرف کینوا منصرف شوید.  برای مصرف کینوا می توانید کینوا را بشویید تا از شر پوشش خلاص شوید.

کینوا

آیا ساپونین موجود در کینوا برای انسان سمی است ؟

کینوا یک دانه خوشمزه و محبوب آمریکای جنوبی است.  همچنین به عنوان یک شبه غلات با طعم و خواص مشابه با غلات رایج شناخته می شود.

 بسیاری از مردم کینوا را یک غذای فراسودمند ضروری می دانند. زیرا حاوی فیبر ، پروتئین ، امگا ۳ و امگا  ۶ ، انواع ویتامین و املاح معدنی فراوانی همچون کلسیم ، پتاسیم آهن ومنیزیوم  است. دارا بودن مواد مغذی و معدنی فراوان کینوا را به یک بخش سالم و مغذی از هر رژیم غذایی تبدیل کرده است.

برخی از افراد پس از مدتی خوردن کینوا دچار عدم تحمل یا حساسیت به کینوا شده اند. این اغلب به دلیل وجود ساپونین است. ساپونین یک ماده شیمیایی موجود در پوشش خارجی دانه  کینوا می باشد.

ساپونین ماده ای تلخ و صابونی است که از گیاه کینوا در برابر حملات قارچی و حشرات محافظت می کند.  همچنین حاوی سمومی است که می تواند باعث تحریک و سایر مشکلات در برخی افراد شود.  

درحالی که سطح سمیت ساپونین  پایین است ، برخی از افراد ممکن است به این ترکیب حساس باشند. افرادی که به ساپونین حساسیت دارند  بایستی دانه ها را خوب بشویند.  کینوا را حداقل 30 دقیقه خیس کنید و چند بار قبل از پختن آن را بشویید.  این کاربه حذفساپونین کمک می کند.

آیا می توانم کینوا را بعد از پختن آبکشی کنم ؟

بله کینوا را می توان مانند برنج پس از پخت آبکشی کرد و مصرف نمود. کینوا را به روش های مختلفی می توان مصرف کرد .  پس ازآبکشی دانه کینوا می توان آن را با سایر مواد ترکیب کنید و میل کنید.

کینوا

کینوا در فروشگاه ایلیا مارکت

کینوا در ایران توسط مراکز مختلفی عرضه می شود.  یکی از فروشگاه های عرضه کننده کینوا در ایران، فروشگاه ایلیا مارکت است. در فروشگاه ایلیا مارکت، کینوا به صورت بسته بندی و کیلویی به فروش می رسد. کینوا موجود در فروشگاه ایلیا از کیفیت بالایی برخوردار است و قیمت مناسبی را برای مصرف کنندگان ارائه می دهد.

مصرف کنندگان برای خرید کینوا از فروشگاه ایلیا مارکت می توانند از طریق سایت ایلیا و یا شماره های موجود اقدام نمایند .

برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان در تماس باشید.
تلفن: 09156993847 –  09919007672
ایمیل: quinoa@eliatrade.com
ایتا: 09156993847
آدرس: مشهد، پارک علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *