کینوا معجزه گیاهی جهان و مقایسه ارزش غذایی

کینوا

کینوا چیست و چه تاثیری بر روی تغذیه جامعه دارد؟ ارزش غذایی کینوا تا چه حد می تواند نیاز های ضروری بدن را تامین کند؟ آیا این مطلب صحیح است که کینوا « معجزه گیاهی جهان » است؟ آیا این شبه غله می تواند وارد جیره غذایی اصلی شود و بر سر سفره ها باشد؟ در این مطلب میخواهیم درباره کینوا و خواص بی نظیر آن و همچنین درباره ارزش تغذیه ای آن صحبت کنیم.

 مقایسه ارزش غذایی کینوا با برنج

کینوا خام در (120 گرم)        مقدار                      کینوا خام در (120 گرم)        مقدار

کالری:                             441.6                         کالری:                               432      

پروتئین:                           16.92 گرم                  پروتئین:                            7.93 گرم

کربوهیدرات:                      77.04 گرم                  کربوهیدرات:                       95.20 گرم

فیبر:                                8.4 گرم                       فیبر:                                0

چربی:                              7.32 گرم                    چربی:                               0.696 گرم

با توجه به داده های بالا که ارزش تغذیه ای دو محصول کینوا و برنج را در مقدار مشخصی نشان می دهد. از ان میزان کالری، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و چربی را می توان در دو محصول برآورد کرد.

کینوا

ارزش غذایی و کالری کینوا

  • 21 درصدوزن کینوا پخته را کربوهیدرات تشکیل می دهد که این مقدار با کربوهیدراتی که در برنج می باشد قابل قیاس است.
  • حدود 83 درصد کربوهیدرات هایی که در کینوا است از نوع نشاسته ای می باشد و سایر مواد تشکیل دهنده آن را فیبر و مقدار کمی قند تشکیل می دهد.
  • دانه های کینوا پخته یک منبع خوب فیبر است و از این نظر نسبت به برنج قهوه ای و ذرت در مرتبه بالاتری قرار دارد.
  • حدود 10 درصد از وزن ماده خشک دانه کینوا را فیبر تشکیل می دهد که از این مقدار 70 تا 90 درصد آن فیبرهای نا محلول مانند سلولز هستند. فیبر های نا محلول خطر مبتلا شدن به دیابت را کاهش می دهد.
  • اسیدهای آمینه مواد اصلی سازنده پروتئین ها هستند و پروتئین ها مواد اصلی سازنده کلیه اندام های بدن محسوب می شوند از این رو  برخی از اسیدهای آمینه ضروری می باشند زیرا بدن قادر به تولید آن ها نمی باشد و باید آن ها را از مواد غذایی ای که مصرف می کند دریافت کند.
  • 16 درصد وزن ماده خشک کینوا را پروتئین تشکیل میدهد که از بیشتر غلات از جمله برنج و جو دوسر بیشتر است.
  • کینوا یک منبع پروتئین کامل در نظر گرفته شده به این منظور که همه 9 اسید آمینه ضروری را در خود دارد.
  • این شبه غله حاوی مقدار زیادی اسیدآمینه لیزین می باشد که خیلی کم در منابع گیاهی یافت می شود. همچنین غنی از اسید آمینه متیونین و هیستیدین نیز می باشد که این شبه غله مفید را از نظر ارزش غذایی به اوج خود می رساند. شایان ذکر است که پروتئین دانه های کینوا را ختی با کازئین شیر می توان مقایسه کرد. مالتوز، گالاکتوز و ریبوز حدودا 4 درصد از کربوهیدرات های دانه کینوا پخته را تشکیل می دهد.
کینوا

طریقه مصرف کینوا برای لاغری:

 کینوا از جمله موادی است که برای لاغری بسیار مناسب است چرا که سرشار از فیبر است. مصرف آن باعث ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون خواهد شد که تاثیر به سزایی در احساس سیری دارد. گیاه کینوا به نام‌های برنج اینکا و خاویار گیاهی هم معروف است. این گیاه شبه غله است و جزء غلات اصلی محسوب نمی شود.

دانه های کینوا هم به صورت پخته و هم به صورت بو داده مورد مصرف قرار می گیرد. جایگزین‌ کردن این شبه غله با برنج ‌سفید و یا انواع نان ها، به دلیل داشتن کالری کم‌ و پر نگه داشتن معده و ایجاد حس سیری، کمک به لاغری می کند. کینوا همچنین فاقد گلوتن است و برای افراد مبتلا به سلیاک و یا کسانی که رژیم‌ غذایی بدون‌ گلوتن دارند مفید است.

این گیاه که در رنگ‌های سفید، کرم، قرمز، صورتی و قهوه ای دیده شده است، کینوا نسبت به برنج سفید پروتئین بیشتری دارد و حاوی منگنز، و منیزیم است. طبق تحقیقات بدست آمده مصرف روزانه 2 واحد از این غله می تواند تا 21 درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را کم کند.

کینوا جزء غذاهای فراسودمند و منبعی سرشار از فیبرهای محلول و نامحلول در آب می باشد. مصرف دانه کینوا به دلیل داشتن پروتئین زیاد و کالری کم برای افراد مبتلا به دیابت، سلیاک و همچنین ورزشکاران بسیار مفید است.

کالری ۱۰۰ گرم کینوا پخته یا خام:

در 100 گرم کینوا پخته مقدار 120 کالری وجود دارد و در 100 گرم کینوا خام 368 کالری موجود است.

مکمل غذایی کینوا:

دانه کینوا همانند پروتئین گیاهی است که علاوه بر کمک به رشد اندام های بدن، متابولیسم و انرژی بدن رو حفظ می کند و نوعی مکمل غذایی کامل می باشد. این دانه برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار مناسب است زیرا تنها شبه غله است که تمامی اسید آمینه های ضروری بدن را در خود دارد و افراد گیاه خوار چون پروتئین حیوانی مصرف نمی کنند این دانه برایشان بسیار مفید خواهد بود.

این مکمل غذایی به علت دارا بودن فیتواستروژن از بروز سرطان سینه، بیماری های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می کند. دانه های کینوا یک جایگزین بسیار عالی برای برنج و انواع نان محسوب می شود. از ارزش های غذایی این غله می توان به این اشاره کرد که سرشار از پروتئین، فیبر، آهن، مس، تیامین و ویتامین  ریبوفلاوین است و منبع بسیار خوبی از منیزیم، فسفر، منگنز و فولات نیز می باشد.

به طور خلاصه این دانه به عنوان یک مکمل غذایی کامل برای تمامی سنین قابل مصرف می باشد. مصرف کینوا باعث سلامت قلب و در ادامه آن  سبب طول عمر بیشتر می شود. این شبه غله مفید به مقدار قابل توجهی باعث کارکرد سیستم گوارش می شود و کلسترول خون را کاهش می دهد همچنین ضد التهابی قوی می باشد.

به طور خلاصه این دانه به عنوان یک مکمل غذایی کامل برای تمامی سنین قابل مصرف می باشد. مصرف کینوا باعث سلامت قلب و در ادامه آن  سبب طول عمر بیشتر می شود. این شبه غله مفید به مقدار قابل توجهی باعث کارکرد سیستم گوارش می شود و کلسترول خون را کاهش می دهد همچنین ضد التهابی قوی می باشد.

کینوا

قیمت رقابتی انواع کینوا سه رنگ و سفید فله در ایران

امروزه قیمت های متفاوتی برای انواع دانه های کینوا سه رنگ و سفید در سطح کشور دیده می شود و با احتساب فروشگاه های اینترنتی و در نظر داشتن این موضوع که واسطه های فروش دیگر در میان نیستند، قیمت کینوا می تواند به ثبات برسد. کینوا برای عمومی شدن در ایران با در نظر گرفتن این موضوع که محصول جدیدی است، می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد.

در این میان واسطه گران نیز در قیمت تاثیر به سزایی خواهند داشت در نتیجه می توان با از میان برداشتن این موضوع ثبات قیمت این ماده نسبتا جدید را به حداکثر خود برسانیم عامل دیگری که در قیمت انواع کینوا که شامل کینوا سه رنگ و سفید هم می شود تاثیر زیادی دارد بحث ارگانیک بودن آن است.

کینوا در اصل ماده است که به صورت ارگانیک پرورش می یابد و خریداران باید به موضوع توجه داشته باشند. دانه های کینوا اغلب به صورت وارداتی هستند اما امروزه در سطح کشور کشت ان نیز انجام می شود و این موضوع که این دانه کینوا وارداتی باشد یا داخلی تاثیر زیادی بر روی قیمت دارد چون یکی از هزینه های اصلی این موضوع حمل و نقل آن می باشد.

بسته بندی های متفاوتی از دانه های کینوا وجود دارد که می تواند اختصاصا سفید، قرمز، سیاه و سه رنگ باشد و هر نوع آن از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار هستند. اما در یک نتیجه کلی هنوز در ایران قیمت جامه و مشخصی برای کینوا مشخص نشده است.

برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان در تماس باشید.
تلفن: 09156993847 –  09919007672
ایمیل: quinoa@eliatrade.com
ایتا: 09156993847
آدرس: مشهد، پارک علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *