چه غذاهایی با جو دوسر میشه درست کرد ؟

جو دوسر

چه غذاهایی با جو دوسر میشه درست کرد ؟جو دوسر یکی از انواع غلات سبوس‏‌دار می‌باشد، مواد مغذی مهم همانند پروتئین، فیبر، کربوهیدرات‌‏ها، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی را در رژیم غذایی تأمین می‌‏کند و دارای فواید و خواص مثبتی برای سلامت می‌باشد.

همچنین، به دلیل داشتن مقادیر زیاد نشاسته و فیبر رژیمی تأثیر قابل‌توجهی بر میزان سیری سریع و طولانی دارند. جو دوسر را می‌توان به روش‌های مختلفی ازجمله خام یا پخته‌شده آماده و مصرف کرد.

 پس انواع مختلف غذا با جو دوسر میشه درست کرد. یک نوع پرکاربرد آن تهیه آش یا حلیم است به‌گونه‌ای که مقدار لازم از جو دوسر را با آب یا شیر بپزید، معمولاً برای هر فنجان جو دوسر حدود 3 فنجان آبی یا شیر لازم می‌باشد و در ادامه به ‌دلخواه چاشنی موردنظر خود مثل نمک را به آن اضافه کنید.

از جو دوسر خام نیز می‌توان در ترکیب با ماست، شیر، انواع مغزی جات و میوه‌ها حتی سبزی‌ها استفاده کرد. جو دوسر در تهیه چای یا دم‌نوش با خواص ضد درد و تسکین‌دهنده کاربرد دارد. از آرد آن نیز برای تهیه انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، پنکیک و بیسکویت استفاده می‌شود.

چه سوپی با جو دوسر با پوست میشه درست کرد ؟

برای تهیه سوپ جو دوسر با پوست، ابتدا جو دوسر با پوست را داخل همزن تا حدی خرد می‌کنیم که دانه‌های سخت باپوست به‌راحتی جویده و مصرف آن آسان شود. روغن را روی حرارت داغ می‌کنیم سپس یک عدد پیاز مقداری سیر و در صورت دلخواه فلفل افزوده و سرخ می‌کنیم. مواد را روی حرارت قرار داده سپس آب مرغ به آن اضافه می‌کنیم و اجازه دهید تا به‌خوبی پخته شود پس‌ازآن این وعده غذایی سالم و خوشمزه را مصرف کنید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

طرز پخت جو دوسر با پوست

با جدا کردن سبوس یا پوست از گندم در نان‌های کشور شاهد کمبود فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستیم. بااین‌حال مصرف آردهای سبوس‌دار نیز به خاطر وجود اسید فیتیک موجود در آن‌ها موجب عدم جذب عنصرهای ضروری بدن مثل کلسیم آهن و روی می‌شود.

پس مصرف نان‌هایی که با آرد ترکیب‌شده از گندم و غلات دیگر تهیه‌شده باشند، یکی از روش‌های مصرف نان‌های حاوی ترکیبات ضروری و لازم بدن می‌باشد. نان با سبوس جو دوسر به علت اینکه حاوی فیبر بالایی می‌باشد.

 جو دوسر گزینه بسیار مناسبی برای رژیم‌های لاغری محسوب می‌شود. برای تهیه این نان مطابق با دستور به این‌گونه عمل می‌کنیم.

به‌اندازه یک پیمانه شیر ولرم را با دو قاشق کوچک شکر و خمیرمایه مخلوط‌کنید سپس به خمیرمایه فرصت دهید تا به عمل آید (حدود یک ساعت) پس‌ازآن یک‌سوم پیمانه روغن و یک پیمانه سبوس جو دوسر و آرد گندم را به ترکیب افزوده و پس‌ازاینکه خوب ترکیب کردید روی ظرف را بپوشانید و حدود یک ساعت زمان دهید تا خمیر حجم بگیرد، سپس خمیرها را به‌اندازه دلخواه برش دهید.

در قالب یا سینی مخصوص پخت قرار داده و برای حجم بیشتر بازهم روی برش‌های خمیر را در مدت‌زمان یکسان با دفعات قبل بپوشانید پس‌از این زمان، روی برش‌های خمیر را با کره یا زرده تخم‌مرغ آغشته کنید و در فر قرار دهید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

طرز تهیه نان با جو دوسر، چه نانی با جو دوسر میشه درست کرد ؟

به‌طورمعمول، نان‌های جو دوسر موجود در بازار خالص نبوده و علاوه بر آرد جو دوسر دارای آرد گندم نیز می‌باشند. اگر تمایل به تهیه نان جو خالص دارید می‌توانید با روشی آسان آن را پخت کنید.

مواد اولیه برای تهیه نان جو دوسر رژیمی؛ آرد جو دوسر، آب، نمک و مایه‌خمیر (خمیرترش)

مواد اولیه را باهم مخلوط‌کنید به مقادیری که ترکیب نهایی به غلظت کافی برسند. پس‌ازآن که خوب هم زدید مدتی فرصت دهید تا خمیر مقداری‌ترش شود و مجدد هم بزنید سپس خمیر را در قالب یا سینی که از قبل کمی چرب شده بود بریزید و در حرارت متوسط فر یا اجاق‌گاز قرار دهید. می‌توانید به‌دلخواه ادویه‌های دیگری نیز به خمیر اضافه کنید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

طریقه مصرف جو دوسر برای بدنسازی

جو دوسر به علت اینکه منبع غنی از انواع کربوهیدرات‌ها، پروتئین، انواع مواد معدنی و فیبر می‌باشد پس به‌عنوان یک مکمل غذایی عالی برای قبل از تمرین بدنسازی جهت ترمیم و رشد عضلات بسیار مناسب است و چون برای هضم زمان بیشتری نیاز دارد درنتیجه انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های بدن را برای مدت طولانی‌تری برای شما فراهم می‌کند.

از جو دوسر با پوست به روش‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌شود نظیر استفاده از پودر جو دوسر برای بدنسازی و تهیه انواع شیک‌های ترکیبی با آن، در واقع سریع‌ترین راه مصرف جو دوسر برای بدنسازی، افزودن آن به شیک است.

به این شکل که جو دوسر را (برای بیشتر افراد بین 30 گرم تا 70 گرم) در مخلوط‌کن همراه با شیر و پیمانه پودر پروتئین قرار دهید اگر دوست دارید مقداری یخ نیز اضافه کنید سپس مخلوط‌کنید.

می‌توانید به‌دلخواه خود مواد دیگری اضافه کنید: توت یخ‌زده، موز، شیر، ماست، کره بادام‌زمینی، پودر کاکائو یا پودر سبزی‌ها. این شیک جو دوسر و پودر پروتئین، یک وعده غذایی غنی و سالم پیش از تمرین می‌باشد.

جو دوسر سرشار از مواد مغذی از قبیل بتاگلوکان می‌باشد که همراه با فیبر موجود در آن اشتها و جذب قند را کاهش داده و چربی مازاد بدن را تجزیه می‌کند. بهترین زمان مصرف این ماده غذایی در بدن‌سازان حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از انجام هر نوع فعالیت و تمرین ورزشی می‌باشد.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

تهیه جو دوسر با شیر برای بدنسازی

می‌توان جو دو سر را با شیر روی حرارت متوسط مخلوط‌کنید و عسل، دارچین، پودر نارگیل را به میزان دلخواه به این ترکیب افزوده و پس از پخت و نرم شدن کافی جو دوسر با میوه‌ی موردعلاقه خود میل کنید.

یک روش دیگر اینکه، پس از پخت جو دوسر با آب یا شیر، این مخلوط را از روی حرارت برداشته و پودر پروتئین به آن اضافه کنید و به هم بزنید و دوباره برای مدت 30 ثانیه آن را بپزید، شما می‌توانید سفیده تخم‌مرغ نیز به آن اضافه کنید.

جو دوسر و آب‌پنیر یک ترکیب سبک میان وعده قبل از تمرین است. نه‌تنها ساخت آن مقرون‌به‌صرفه و فوق‌العاده ساده است، بلکه نسبت ایده آل کربوهیدرات و پروتئین از منابع طبیعی را نیز به شما می‌دهد. شما می‌توانید جو دوسر و آب‌پنیر را به‌عنوان یک شیک ترکیب کنید (جو دوسر، آب‌پنیر و مایع را درون ظرف قرار دهید، هم بزنید و یک‌شب در یخچال بگذارید).

چه با جو دوسر میشه درست کرد

چه صبحانه ای با جو دوسر پرک برای کودک میشه درست کرد ؟

استفاده از مواد قندی همان‌طور که در بزرگ‌سالان مضر است در کودکان نیز چاقی و دیابت به همراه دارد. جو دوسر سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای سلامت کودک می‌باشد که می‌توانید از حدود شش‌ماهگی کودک در انواع غذاهای مایع و جامد آن استفاده کنید، در ادامه چند دستور تهیه صبحانه با جو دوسر برای کودکان آورده شده است.

چند عدد بادام را در آب جوشانده سپس اجازه دهید سرد شود، می‌توانید از آب سرد جهت این کار استفاده کنید، پس‌ازآن پوست بادام‌ها را از آن جدا کنید. این بادام‌ها را همراه با یک قاشق جو دوسر به‌خوبی آسیاب کنید سپس برای به قوام رسیدن همراه با آب روی اجاق‌گاز در معرض حرارت قرار دهید. نصف یک موز رسیده را له یا رنده کنید و همراه با شیر خشک به ترکیب به قوام رسیده اضافه و هم بزنید.

به‌اندازه یک پیمانه جو دوسر را روی حرارت قرار داده و با آب بپزید پس‌ازآنکه خنک و خشک شد مقداری توت‌فرنگی را خرد یا له کنید و به آن اضافه کنید. پس‌ازآن که هم زدید مقداری عسل به ترکیب اضافه کنید.

جو دوسر را همراه با آب بپزید پس‌ازآن که پخت شود روی شعله کم قرار بدهید سپس یک سیب پوست‌کنده را له یا رنده کنید و به ترکیب اضافه کنید پس‌ازآنکه کمی غلیظ شد کره را نیز اضافه و خوب هم بزنید سپس اجازه دهید تا خنک شده و به‌عنوان یک صبحانه مقوی برای کودک مصرف کنید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

تهیه املت جو دوسر

مقداری روغن‌زیتون را روی اجاق‌گاز حرارت دهید سپس زرده تخم‌مرغ به میزان لازم که به‌خوبی هم زده‌اید را همراه با جو دوسر و سبزی‌های پخته به‌دلخواه به آن اضافه کنید و اجازه دهید پخته شود.

برای تهیه حریره با جو دوسر، مقداری میوه مثل سیب، گلابی، زردآلو یا هر میوه دلخواه دیگر را با آب روی حرارت قرار دهید تا نرم شده و اجازه دهید خنک شود. پودر جو دوسر و شیر را روی حرارت جوشانده و هم بزنید سپس ترکیب به‌دست‌آمده را با میوه‌های نرم شده مخلوط‌کنید.

چه سوپی با جو دوسر و شیر میشه درست کرد

برای تهیه سوپ مغذی و خوشمزه جو دوسر با شیر، روغن را درون تابه‌ای ریخته و بگذارید داغ شود. سپس سیر را به روغن اضافه کنید. پس‌ازاینکه قهوه‌ای شد، پیاز و هویج را اضافه نموده و تفت دهید.

سپس جو دوسر را به مواد اضافه نموده و به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. آب و شیر را درون تابه ریخته و بگذارید ۵ دقیقه جوش بیایند. در انتها نمک دریا، فلفل، پودر پونه یا نعناع و برگ گشنیز خردشده را اضافه نمایید. این سوپ می‌تواند یک وعده‌ی غذایی خوب برای افراد دارای رژیم باشد.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

صبحانه رژیمی با جو دوسر پرک و شیر

جو دوسر پرک ازجمله غلات بسیار مغذی برای انسان می‌باشد ازلحاظ غنی بودن این دانه که سرشار از انواع مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرها و ویتامین‌های لازم برای سلامت انسان می‌باشد. خوردن جو دوسر به‌عنوان صبحانه به دلیل داشتن فیبر بالا باعث سیر و راضی نگه‌داشتن شما شده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

مقداری شیر و جو دوسر را به میزان مساوی در ظرف درداری ریخته و به‌خوبی مخلوط‌کنید پس‌ازآن به مدت حداقل 8 ساعت یا شب تا صبح در یخچال قرار داده سپس از افزودنی‌های دلخواه می‌توانید استفاده و میل کنید.

همچنین، با ترکیب جو دوسر و میوه موردعلاقه خود، یک ترکیب جدید با طعم منحصربه‌فرد ایجاد می‌کنید. شاه‌توت، سیب، توت‌فرنگی، نارگیل، موز و هر میوه دلخواه خود را برش داده و با جو دوسر موردنیاز خود مخلوط‌کنید پس‌ازآن عسل، شکر یا هر شربت شیرین‌کننده دیگری به آن افزوده و به میزان لازم شیر، خامه یا ماست‌های طعم دار مختلف به این ترکیب اضافه کنید و میل بفرمایید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

چه حلیمی با جو دوسر پرک و شیر میشه درست کرد

مقداری شیر موردنیاز با مصرف خود که می‌تواند ساده یا طعم دار باشد را داخل قابلمه با حرارت زیاد روی اجاق‌گاز بجوشانید سپس جو دوسر پرک را به‌اندازه نصف پیمانه از شیری که مصرف کرده بودید به‌آرامی اضافه و به‌خوبی مخلوط‌کنید، در صورت تمایل نیز می‌توان مقداری نمک به آن اضافه کرد.

حرارت را کمتر کنید و جو دوسر را هر دقیقه هم بزنید تا به‌طور یکنواخت پخته و تا جایی ادامه دهید که به میزان لازم نرم شود. سپس قابلمه را از روی حرارت برداشته و چند دقیقه اجازه دهید تا مخلوط شیر و جو دوسر خنک و نرم‌تر شود پس‌ازآن می‌توانید این مخلوط خوشمزه و مفید را میل کنید.

اوتمیل؛ مقداری شیر و نصف آن میزان جو دوسر پرک را باهم مخلوط کرده و داخل ماکروویو، برحسب نوع جو دوسر که استفاده کردید، به میزان 1 تا 5 دقیقه قرار دهید. سپس از ماکروویو خارج کرده و به‌خوبی هم بزنید و پس از خنک شدن میل بفرمایید.

می‌توانید از میوه‌های مختلف مثل موز و سیب و ادویه‌هایی نظیر دارچین برای افزایش طعم این ترکیب استفاده کنید همچنین اگر زمان پخت جو دوسر یک تا دو عدد سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید بااینکه عطروطعمی به آن نمی‌دهد اما پروتئین مفید موردنیاز برای لاغر شدن را تأمین می‌کند.

شیرینی جو دوسر با شیر؛ برای درست کردن یک شیرینی رژیمی با جو دوسر پرک، به‌اندازه یک فنجان جو دوسر را با یک عدد موز، یک قاشق کره با دوم زمینی، یک تخم‌مرغ، یک قاشق چای‌خوری وانیل، بیکینگ‌پودر و دارچین، یک‌چهارم فنجان شیر و کمی نمک به‌خوبی مخلوط‌کنید و داخل فر یا ماکروویو با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید سپس میل کنید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

جو دوسر را از کجا تهیه کنم؟

با توجه به خواص جو دوسر، این دانه یکی از غلات سودمند برای انسان محسوب می‌شود؛ اما از مهم‌ترین مسائلی که هنگام تهیه جو دوسر باید در نظر گرفته شود کیفیت آن می‌باشد. جو دوسر در انواع مختلفی به فروش می‌رسد.

جو دوسر داخلی که حاصل کشت بذر جو دوسر توسط کشاورزان است در استان‌های مختلف به‌طور محدودی کشت می‌شود. جو دوسر محلی که بومی می‌باشد به دلیل اینکه فرایندهای اصلاح زراعی بر روی آن انجام نگرفته است به نسبت سایر جو دوسرها دانه‌های کوچک‌تری دارند و پس از پوست‌گیری این دانه‌ها باقی‌مانده آن بسیار کوچک‌تر می‌شود که معمولاً به شکل شکسته یا پودر شده درمی‌آیند.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

خرید و فروش جو دوسر

بهترین نوع جو دوسر که می‌توان تهیه کرد جو ‌دوسر اصلاح‌شده بدون پوست است که شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پس از تحقیقات زیادی که در حوزه انواع مختلف جو دوسر در کشورهای مختلف انجام داده است توانست برخی از ارقام بذر جو دوسر که بدون پوست می‌باشند و دارای کیفیت بالای خوراکی هستند را شناسایی و در حوزه کشت داخلی وارد کند. کشاورزان هم کار با شرکت ایلیا با قرارداد خرید تضمینی بذرهای این جو دوسر فوق‌العاده را تحویل گرفته و از خدمات مشاوره‌ای تخصصی استفاده می‌کنند.

محصول جو دوسر اصلاح‌شده بدون پوست و بسیار درشت و چاق بوده و قبل از مراحل پوست‌گیری تا ۹۰% دانه‌ها از پوست جدا می‌شود این جو دوسر بسیار خوش‌خوراک بوده و برای مصارف خوراک انسانی استفاده می‌شود و طعمی کاملاً شیرین دارد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا برای اولین بار در کشور به‌صورت تجاری اقدام به تولید و فرآوری بسته‌بندی این محصولات در استان‌های مختلف نموده است و این محصولات را به‌صورت عمده بسته‌بندی و خرید خرد در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با داشتن تیم R&D بسیار قوی در حوزه محصولات فراسودمند در تلاش است نیاز واحدهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی را در حوزه جو دو سر برآورده سازد این مجموعه آمادگی همکاری با واحدهای خصوصی دولتی، کارخانجات صنایع تبدیلی، شرکت‌های پخش و بسته‌بندی، فروشگاه‌های ارگانیک، هایپرمارکت ها، انجمن‌های دیابت و سلیاک، بیمارستان‌ها، سازمان‌های تربیت‌بدنی و… را دارد.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت محصولات با کارشناسان مجرب به این مجموعه در ارتباط باشید.

چه با جو دوسر میشه درست کرد

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *