چگونه جو دوسر را بپزیم

جو دوسر

برای اطلاع از این که چگونه جو دوسر را بپزیم ؟ با ما همراه باشید.

جو دوسر را می‌توان به روش‌های مختلفی ازجمله خام یا پخته‌شده آماده و مصرف کرد یک نوع پرکاربرد آن تهیه آش یا حلیم است. به‌گونه‌ای که مقدار لازم از جو دوسر را با آب یا شیر بپزید، معمولاً برای هر فنجان جو دوسر حدود 3 فنجان آب یا شیر لازم می‌باشد و در ادامه به‌دلخواه چاشنی موردنظر خود مثل نمک را به آن اضافه کنید.

از جو دوسر نیز می‌توان در ترکیب با ماست، شیر، انواع مغزی جات و میوه‌ها حتی سبزیجات استفاده کرد. جو دوسر در تهیه چای یا دمنوش با خواص ضددرد و تسکین‌دهنده کاربرد دارد. از آرد آن نیز برای تهیه انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، پنکیک و بیسکوئیت استفاده می‌شود.

شرکت توسعه تجارت ایلیا یکی از پیشرو‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولید و واردارات انواع جو دوسر در ایران است. این شرکت سالانه 300 هکتار کشت جو دوسر را در داخل کشور انجام می‌دهد و در کنار این موضوع یکی از وارد کنندگان عمده جو دوسر در کشور است. محصولات این شرکت شامل:

  • دانه جو دوسر ایرانی
  • آرد جو دوسر ایرانی
  • دانه جو دوسر وارداتی
  • جو دوسر پرک وارداتی
  • آرد جو دوسر وارداتی

می‌باشد که در حجم‌های کیلویی برای مصرف خانگی و در حجم‌های تناژ به صورت عمده در اختیار شرکت‌های پخش، کارخانه‌جات صنایع تبدیلی، شرکت‌های بسته بندی، فروشگاه‌ها و هایپر مارکت‌های سطح کشور بیمارستان‌ها و باشگاه‌های بدن سازی و مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. علاقه مندان می‌توانند برای سفارش با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشند.

چگونه پوست جو دوسر را جدا کنیم و آن را بپزیم

برای مصرف جو دو سر بدون پوست ابتدا باید پوست آن را نرم کنید به این صورت که در فر با دمای 180 درجه به مدت 90 دقیقه تفت دهید این‌گونه بدنه پف‌کرده و پوست شروع به جدا شدن از دانه خوراکی می‌کند. سپس توسط آسیاب غلتکی، پوست را از دانه جدا کنید و در ظرفی گردآوری کرده و اجازه دهید به مدت یک روز خشک شود. پس‌ازآن با غربالگری یا باد دادن آن‌ها، دانه‌های سنگین‌تر از پوسته‌ها جدا می‌شوند.

طرز تهیه جو دوسر برای لاغری

برای تهیه یک وعده غذایی رژیمی با جو دوسر می‌توانید از ترکیب یک قاشق غذاخوری از آن با سالاد به همراه مرغ تکه یا خردشده استفاده کنید. همچنین، ترکیب جو دوسر با سوپ سبزی‌ها یا مرغ نیز گزینه خوشمزه و مفیدی برای یک وعده غذایی محسوب می‌شود.

مقداری شیر و نصف آن میزان جو دوسر را باهم مخلوط کرده و داخل ماکروویو، برحسب نوع جو دوسر که استفاده کردید، به میزان 1 تا 5 دقیقه قرار دهید. سپس از ماکروویو خارج کرده و به‌خوبی هم بزنید و پس از خنک شدن میل بفرمایید.

می‌توانید از میوه‌های مختلف مثل موز و سیب و ادویه‌هایی نظیر دارچین برای افزایش طعم این ترکیب استفاده کنید. همچنین اگر زمان پخت جو دوسر یک تا دو عدد سفیده تخم‌مرغ اضافه کنید با اینکه عطر و طعمی به آن نمی‌دهد اما پروتئین مفید موردنیاز برای لاغر شدن را تأمین می‌کند.

برای درست کردن یک شیرینی رژیمی با جو دوسر پرک، به‌اندازه یک فنجان جو دوسر را با یک عدد موز، یک قاشق کره بادام زمینی، یک تخم‌مرغ، یک قاشق چای‌خوری وانیل، بیکینگ‌پودر و دارچین، یک‌چهارم فنجان شیر و کمی نمک به‌خوبی مخلوط‌ کنید و داخل فر یا ماکروویو با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید سپس میل کنید.

جو دوسر

چگونه جو دوسر را برای بدنسازی بپزیم

جو دوسر سرشار از مواد مغذی از قبیل بتاگلوکان می‌باشد که همراه با فیبر موجود در آن اشتها و جذب قند را کاهش داده و چربی مازاد بدن را تجزیه می‌کند. بهترین زمان مصرف این ماده غذایی در بدن‌سازان حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از انجام هر نوع فعالیت و تمرین ورزشی می‌باشد.

برای تهیه جو دوسر با شیر برای بدن‌سازان می‌توان جو دوسر را با شیر روی حرارت متوسط مخلوط‌ کنید و عسل، دارچین، پودر نارگیل را به میزان دلخواه به این ترکیب افزوده و پس از پخت و نرم شدن کافی جو دو سر با میوه‌ی موردعلاقه خود میل کنید.

همچنین می‌توانید از ترکیب جو دوسر با شیر، موز، پودر نارگیل، تخم شربتی، دارچین، میوه‌های دلخواه، عسل و پودرهای پروتئین یک اسموتی خوشمزه و مفید برای بعد از فعالیت‌های ورزشی تهیه و استفاده کرد.

یک روش دیگر اینکه، پس از پخت جو دوسر با آب یا شیر، این مخلوط را از روی حرارت برداشته و پودر پروتئین به آن اضافه کنید و به هم بزنید و دوباره برای مدت 30 ثانیه آن را بپزید، شما می‌توانید سفیده تخم‌مرغ نیز به آن اضافه کنید.

ترکیب جو دوسر و آب‌پنیر نیز یک میان وعده سبک قبل از تمرین محسوب می‌شود و بسیار مقرون‌به‌صرفه و ساده است. همچنین میزان مناسبی کربوهیدرات و پروتئین از منابع طبیعی را نیز به شما می‌دهد. می‌توانید جو دوسر و آب‌پنیر را به‌عنوان یک شیک ترکیب کنید. (جو دوسر، آب‌پنیر و مایع را درون ظرف قرار دهید، هم بزنید و یک‌شب در یخچال بگذارید).

جو دوسر

چگونه جو دوسر را اسیاب کنیم و آن را بپزیم

برای درست کردن آرد جو دوسر می‌توان از انواع آسیاب‌هایی که در دسترس هست استفاده کرد مثل آسیاب قهوه به‌طوری‌که به‌تدریج پیمانه‌های جو دوسر را به آسیاب اضافه و آن را پودر می‌کنیم.

میزان مصرف جو دوسر در روز

این میزان در افراد مختلف متفاوت می‌باشد و با توجه به وزن و تحرکات متنوع می‌باشد.

جو دوسر یک گزینه جالب و آسان و مفید برای وعده غذایی است به شرطی که آن را به مقدار مناسب بخورید. مقدار زیادی جو دوسر می‌تواند باعث احساس ناراحتی و حتی افزایش وزن شود.

در حالت ایده آل، فقط یک‌بار نصف فنجان جو دوسر خشک تهیه کنید. وعده غذایی خود را در یک‌ کاسه کوچک بخورید تا کمتر غذا بخورید. یک وعده یا ۸ قاشق سوپ‌خوری آرد جو دوسر، به بدن شما ۱۵% از مقدار توصیه‌شده از پروتئین روزانه را می‌دهد. وعده جو دوسر را برای بیشتر افراد بین 30 گرم تا 70 گرم در روز است.

جو دوسر

چگونه با شیر سوپ جو دوسر را بپزیم

برای تهیه این سوپ، روغن را درون تابه‌ای ریخته و بگذارید داغ شود. سپس سیر را به روغن اضافه کنید. پس‌ازاینکه قهوه‌ای شد، پیاز و هویج را اضافه نموده و تفت دهید. سپس جو دوسر را به مواد اضافه نموده و به مدت ۳ دقیقه تفت دهید. آب و شیر را درون تابه ریخته و بگذارید ۵ دقیقه جوش بیایند. در انتها نمک دریا، فلفل، پودر پونه یا نعناع و برگ گشنیز خردشده را اضافه نمایید. این سوپ می‌تواند یک وعده‌ی غذایی خوب برای افراد دارای رژیم باشد.

ارزش غذایی آرد جو دوسر چیست؟

آرد جو دو سر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است و در مقایسه با آرد گندم مدت‌زمان ماندگاری بیشتری دارد. زیرا این آنتی‌اکسیدان‌ها از ترشیدگی آرد جو دو سر جلوگیری می‌کنند. مقدار 100 گرم از آرد جو دوسر حدود 400 کالری انرژی دارد همچنین، همین مقدار آرد جو دوسر حاوی 14 گرم پروتئین و 65 گرم کربوهیدرات می‌باشد.

ارزش غذایی جو دوسر در بدنسازی

جو دوسر سرشار از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و مواد مغذی از قبیل بتاگلوکان می‌باشد که همراه با فیبر موجود در آن اشتها و جذب قند را کاهش داده و انرژی موردنیاز بدن را در زمان طولانی‌تری تأمین درنتیجه چربی مازاد بدن را تجزیه می‌کند. همچنین، می‌تواند در رشد و ترمیم عضلات بدن نیز مؤثر باشد. بهترین زمان مصرف این ماده غذایی در بدن‌سازان حدود 45 تا 60 دقیقه قبل از انجام هر نوع فعالیت و تمرین ورزشی می‌باشد.

ورزشکاران علاقه مند به مصرف دانه و پرک جو دوسر می توانند برای خرید جو دوسر پرک وارداتی درجه یک به فروشگاه ایلیا مارکت مراجعه کرده و خرید خود را ثبت نمایند.

جو دوسر پرک

ارزش غذایی جو دوسر پخته

جو دوسر به علت اینکه حاوی پروتئین و کربوهیدرات می‌باشد، یک ماده غذایی انرژی‌زا و مفید محسوب می‌شود. همچنین، دارای مقادیر زیادی ویتامین و فیبر، فسفر، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، سدیم و مس می‌باشد. اینکه چگونه جو دوسر را بپزیم بر روی ارزش غذایی آن تاثیر گذار است.

ازنظر میزان کالری، جو دو سر خام نسبت به بلغور آن دارای میزان بیشتری می‌باشد. به‌طورکلی هر 100 گرم جو دوسر 389 کالری دارد. 8 درصد آن آب و 16.9 گرم پروتئین در آن وجود دارد. همچنین، حاوی 66.3 گرم کربوهیدرات، 10.6 گرم فیبر و 6.9 گرم چربی می‌باشد و اینکه در این مقدار از جو دوسر پرک به‌طور تقریبی هیچ قندی (به میزان کمتر از یک درصد) وجود ندارد.

میزان پروتئین جو دوسر پرک

جو دو سر پرک حدود 17 گرم پروتئین (در 100 گرم) دارد که بخش زیادی از این پروتئین را avenalin تشکیل می‌دهد و به پروتئین موجود در حبوبات شباهت دارد. prolamin که شبیه به گلوتن گندم می‌باشد نیز بخشی دیگر از پروتئین جو دو سر را تشکیل می‌دهد.

نان جو دوسر

ارزش غذایی نان جو دوسر

تهیه نان از آرد جو دو سر به علت دارا بودن پروتئین زیاد، ارزش غذایی بالایی دارد و علاوه بر آن، فیبر موجود در این نان منجر به کاهش میزان تری گلیسیرید و قند خون می‌شود. همچنین به دلیل وجود فیبر بالا سبب افزایش مدت‌زمان سیری در مصرف‌کننده، کاهش اشتها و تقویت رژیم لاغری می‌شود.

برای خرید انواع دانه و پرک جو دوسر بسته بندی و کیلویی می توانید به فروشگاه اینترنتی ایلیا مارکت مراجعه کرده و محصول خود را سفارش دهید.

برای استعلام قیمت، دریافت مشاوره و ثبت سفارش با کارشناسان در تماس باشید.
تلفن:

۰۹۱۵۶۹۹۳۸۴۷

۰۹۱۵۷۱۲۱۹۹۸
ایمیل quinoa@eliatrade.com
ایتا: ۰۹۱۵۶۹۹۳۸۴۷

واتساپ : ۰۹۱۵۶۹۹۳۸۴۷
آدرس: مشهد، پارک علم و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *