تهیه بذر کینوا و خاصیت آن

کینوا، معروف به خاویار گیاهی از جمله غلاتی است که خواص حیرت انگیزی داشته اما کمتر کسی از آن مطلع است. در ادامه با تهیه بذر کینوا و خاصیت آن آشنا می شوید.

کینوا چیست؟

کینوا گیاهی با نام علمی Chenopodium quinoa wild و بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو است. کینوا غله‌ای است که به سبب دانه‌های خوراکی اش کشت می‌شود. در گذشته، در امپراتوری اینکا (یک امپراتوری از سرخ‌پوستان آمریکای جنوبی)، کینوا محصول مهمی بود. آن را «مادر همه‌ی غلات» می‌نامیدند و اعتقاد داشتند که مقدس است.

هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از کینوا استفاده می‌شود، اما تنها چند سال است که معروف شده و در همه‌جای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

خواص کینوا

کینوا به عنوان یک پروتئین گیاهی علاوه بر کمک به رشد بدن، گرما و انرژی بدن را حفظ می کند و یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای همه به خصوص برای گیاه خواران است. همچنین به دلیل دارا بودن فیتواستروژن از ایجاد سرطان سینه، بیماری های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

کینوا با ایجاد سیری طولانی مدت، یک جایگزین عالی برای برنج محسوب می شود. دانه های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری نسبت به گندم، جو و ذرت دارند.

تهیه و کاشت بذر کینوا

بذر کینوا چند سالیست وارد ایران شده و مورد توجه قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۷ موسسه اصلاح تهیه نهال و بذر برای نخستین بار اقدام به کاشت بذر کینوا نمود.

در سال ۲۰۱۳، فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) اقدام به ارسال بذر این گیاه به ایران و هفت کشور دیگر نمود که عملکرد ۴ تنی در هکتار با استفاده از آب شیرین به همراه داشت. البته همچنان سعی بر این است تا این گیاه در زمین های شور ایران مورد بهره وری قرار گیرد.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *