تاثیر یولاف بر بیماری دیابت

تاثیر یولاف بر دیابت

جو دو سر یا یولاف (oat) گیاهی با نام علمی Avena sativa از خانواده گندمیان و گیاهی علفی است که به دو نوع بهاره و پاییزه کشت می‌شود این گیاه علاوه بر اینکه برای خوراک دام بسیار مفید است ازلحاظ ارزش غذایی نیز برای انسان بسیار مفید و حائز اهمیت می‌باشد.علاوه بر این تاثیر آن بر دیابت بسیار زیاد است.

ازنظر ظاهر، شبیه دانه گندم یا چاودار می‌باشد اما گل‌های جو دوسر سنبله‌ای هستند و برخلاف گندم و جو، خوشه‌ای نمی‌باشند.

دانه‌های جو دوسر دارای مقدار زیادی کربوهیدرات مانند نشاسته و همچنین اسیدهای چربی مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک را در ترکیبات خود داراست.

این گیاه دارای ساختمانی کشیده و باریک بوده که از دو جهت یکسان می‌باشد و به‌این‌علت جو دو سر نامیده شده است. همچنین، برجستگی‌هایی مویی شکل به نام تریکوم دارد که سبب سختی در کار با این گیاه می‌شود.

تاثیر یولاف بر دیابت

اما تأثیر یولاف بر دیابت به این صورت است که؛ بتاگلوکان موجود در جو دوسر به‌عنوان یک فیبر محلول در آن وجود دارد که میزان آن در مزارع مختلف بسته به نوع رشد می‌تواند از ۳ تا ۵ درصد متغیر باشد.

جو دوسر دارای ارقام اصلاح‌شده می‌باشد که ازنظر میزان بتاگلوکان بسیار غنی می‌باشد به‌طوری‌که با عنوان جو‌ دوسرهای بتاگلوکان شناخته می‌شوند و جهت درمان دیابت نوع ۲ کاربرد دارند.

همچنین، این فیبر محلول در کاهش کلسترول و قند خون نیز نقش مؤثری دارد پس در حفظ سیستم گردش خون و جلوگیری از گرفتگی عروق خونی نیز تأثیرگذار است.

همچنین، جو دوسر از شاخص قند خون پایینی برخوردار است درنتیجه، به میزان کمتری قند خون به بدن منتقل می‌کند و با تجزیه سریع قند و تبدیل به انرژی لازم باعث افزایش پاسخ نیاز بدن به گلوکز می‌شود؛ اما با همه این فوایدی که گفته شد، بازهم افراد مبتلابه دیابت باید نسبت به مصرف جو دوسر زیاده‌روی نکنند تا از خطرات جانبی ناشی از نفخ یا وجود کربوهیدرات در آن، مصون بمانند.

تاثیر یولاف بر دیابت

طریقه مصرف جو دوسر یا یولاف برای دیابت و تاثیر آن بر این بیماری

جو دو سر را می‌توان به روش‌های مختلفی ازجمله خام یا پخته‌شده، آماده و مصرف کرد. یک نوع پرکاربرد آن تهیه آش یا حلیم است به‌گونه‌ای که؛ مقدار لازم از جو را با آب یا شیر بپزید، معمولاً برای هر فنجان جو دو سر حدود 3 فنجان آبی یا شیر لازم می‌باشد

و در ادامه به‌دلخواه چاشنی موردنظر خود مثل نمک را به آن اضافه کنید، این وعده غذایی مفید و خوشمزه، رژیمی می‌باشد به‌طوری‌که مصرف آن برای افراد مبتلابه دیابت بلامانع است. از جو دو سر خام نیز می‌توان در ترکیب با ماست، شیر، انواع مغزی جات و میوه‌ها حتی سبزیجات استفاده و یک میان وعده سالم تهیه کرد. از آرد آن نیز برای تهیه انواع نان، کوکی، کلوچه و بیسکویت رژیمی استفاده می‌شود.

نان جو سبوس‌دار به علت اینکه حاوی فیبر بالایی می‌باشد پس گزینه بسیار مناسبی برای رژیم‌های لاغری و افراد مبتلابه دیابت محسوب می‌شود.

نان‌های جو موجود در بازار خالص نبوده و علاوه بر آرد جو دوسر دارای آرد گندم نیز می‌باشند. اگر تمایل به تهیه نان جو خالص دارید می‌توانید با روشی آسان آن را پخت کنید.

مواد اولیه برای تهیه نان جو دوسر رژیمی؛ آرد جو دوسر، آب، نمک و مایه‌خمیر (خمیرترش)

مواد اولیه را باهم مخلوط‌کنید به مقادیری که ترکیب نهایی به غلظت کافی برسند. پس‌ازآن که خوب هم زدید مدتی فرصت دهید تا خمیر مقداری‌ترش شود و مجدد هم بزنید سپس خمیر را در قالب یا سینی که از قبل کمی چرب شده بود بریزید و در حرارت متوسط فر یا اجاق‌گاز قرار دهید. می‌توانید به‌دلخواه ادویه‌های دیگری نیز به خمیر اضافه کنید.

تاثیر یولاف بر دیابت

سوپ جو دوسر یا یولاف پرک و تاثیر آن بر دیابت

برای تهیه یک سوپ مقوی و سالم برای دیابتی‌ها به این شکل عمل می‌کنیم که؛ جو دوسر پرک را با میزان کمی روغن روی حرارت قرار داده تاکمی تفت بخورد سپس مقداری پیاز، فلفل و سیر به آن افزوده و روی حرارت ملایم قرار دهید.

پس‌ازآنکه تمامی مواد به‌خوبی تفت‌داده شد، آن‌ها را داخل دستگاه مخلوط‌کن ریخته و آب به میزان یک پیمانه اضافه کنید. درنهایت، مواد میکس شده را باکمی ادویه به‌دلخواه و آب مرغ روی اجاق‌گاز با حرارت کم قرار بدهید تا به‌خوبی پخته شود.

تاثیر یولاف بر دیابت

تاثیر جو دوسر پرک یا یولاف بر دیابت بارداری

استفاده از غلات خصوص نوع کامل آن‌ها علاوه بر تأمین مواد مغذی بدن به میزان قابل‌توجهی دیابت در دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

به علت اینکه جوی دوسر دارای فیبرهای محلول مثل بتاگلوکان می‌باشد پس به کاهش جذب گلوکز مواد غذایی کمک بسیاری می‌کند درنتیجه منجر به کاهش قند خون می‌شود.

جو دوسر پرک به علت خواص سرشاری که در کاهش قند و کلسترول خون دارد می‌تواند گزینه مناسبی برای زنان باردار مبتلابه دیابت باشد.

علاوه بر موارد ذکرشده، جو دوسر حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی ضروری بدن بوده که در افزایش سلامت سیستم‌های ایمنی مادر و جنین نقش تعیین‌کننده‌ای دارد؛ اما مصرف کنترل نشده جو دوسر می‌تواند مانند سایر غلات منجر به نفخ شود پس باید به میزان متعادلی از آن مصرف کرد.

تاثیر یولاف بر دیابت

خریدوفروش جو دوسر و یولاف ایرانی و وارداتی

با توجه به خواص جو دوسر، این دانه یکی از غلات سودمند برای انسان محسوب می‌شود؛ اما از مهم‌ترین مسائلی که هنگام تهیه جو دوسر باید در نظر گرفته شود کیفیت آن می‌باشد. جو دوسر در انواع مختلفی به فروش می‌رسد.

جو دوسر داخلی که حاصل کشت بذر جو دوسر توسط کشاورزان است در استان‌های مختلف به‌طور محدودی کشت می‌شود.

جو دوسر محلی که بومی می‌باشد به دلیل اینکه فرایندهای اصلاح زراعی بر روی آن انجام نگرفته است به نسبت سایر جو دوسرها دانه‌های کوچک‌تری دارند و پس از پوست‌گیری این دانه‌ها باقی‌مانده آن بسیار کوچک‌تر می‌شود که معمولاً به شکل شکسته یا پودر شده درمی‌آیند.

اما بهترین نوع جو دوسر که می‌توان تهیه کرد جو ‌دوسر اصلاح‌شده بدون پوست است که شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پس از تحقیقات زیادی که در حوزه انواع مختلف جو دوسر در کشورهای مختلف انجام داده است توانست برخی از ارقام بذر جو دوسر که بدون پوست می‌باشند و دارای کیفیت بالای خوراکی هستند را شناسایی و در حوزه کشت داخلی وارد کند.

کشاورزان هم کار با شرکت ایلیا با قرارداد خرید تضمینی بذرهای این جو دوسر فوق‌العاده را تحویل گرفته و از خدمات مشاوره‌ای تخصصی استفاده می‌کنند.علاوه بر این اطلاعات ارزشمندی در زمینه تاثیر یولاف بر روی بیماری هایی از قبیل دیابت در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

تاثیر یولاف بر دیابت

ارقام جو دوسر

محصول جو دوسر اصلاح‌شده بدون پوست و بسیار درشت و چاق بوده و قبل از مراحل پوست‌گیری تا ۹۰% دانه‌ها از پوست جدا می‌شود این جو دوسر بسیار خوش‌خوراک بوده و برای مصارف خوراک انسانی استفاده می‌شود. یولاف تاثیر بی نظیری بر بیماری دیابت دارد.

طعمی کاملاً شیرین دارد. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا برای اولین بار در کشور به‌صورت تجاری اقدام به تولید و فرآوری بسته‌بندی این محصولات در استان‌های مختلف نموده است و این محصولات را به‌صورت عمده بسته‌بندی و خرید خرد در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با داشتن تیم R&D بسیار قوی در حوزه محصولات فراسودمند در تلاش است نیاز واحدهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی را در حوزه جو دو سر برآورده سازد این مجموعه آمادگی همکاری با واحدهای خصوصی دولتی، کارخانجات صنایع تبدیلی، شرکت‌های پخش و بسته‌بندی، فروشگاه‌های ارگانیک، هایپرمارکت ها، انجمن‌های دیابت و سلیاک، بیمارستان‌ها، سازمان‌های تربیت‌بدنی و… را دارد.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت محصولات با کارشناسان مجرب به این مجموعه در ارتباط باشید.

تاثیر یولاف بر دیابت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *