آیا جو دوسر همان غله یولاف است؟

یولاف چه گیاهی است

آیا جو دوسر همان غله یولاف است؟ جو دوسر یا همان یولاف چه خواصی دارد؟ آیا این گیاه برای تمام سنین می‌تواند مورد مصرف قرار بگیرد؟

معرفی جو دوسر

جو دوسر گیاهی از خانواده‌ی گندمیان است که ابتدا برای غذای دام کشت می‌شد، اما بعد از کشف خواص منحصر به فرد آن به عنوان یکی از غذاهای مفید برای انسان‌ها شناخته شد. گل‌های جو دوسر بسیار ریز هستند. این گیاه علفی یکساله با نام یولاف هم شناخته می‌شود. جو دوسر بومی مناطق اسکاندیناوی و لهستان است. در واقع در ابتدا این گیاه در مزراع کشاورزی گندم یک نوع علف هرز هم محسوب می‌شد. در ایران نیز ارقام مختلفی از جو دوسر و یولاف وجود دارد. این مجموعه با بررسی ارقام مختلف و مراحل اصلاحی را طی کرده و ارقام با عملکرد بالا به صورت خوراکی و زراعی تولید کرده است.

جو دوسر از لحاظ کشاورزی و گیاهشناسی نام دیگر غله یولاف است. ای دو در واقع یک گیاه هستند که برخی نقاط ایران دارای اسامی مختلف دیگری نیز هستند. برخی به اشتباه فکر می کنند غله یولاف و جو دوسر متفاوت از هم هستند ولی در واقع هر دو یک گیاه هستند.

جو دوسر

ارزش غذایی غله یولاف یا جو دوسر

جو دوسر یا غله یولاف امروزه از غذاهای پر طرفدار می‌باشد. با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد برای مصرف روزانه بسیار مناسب است تا املاح معدنی، ویتامین، کربوهیدارت، پروتئین و فیبر را به مقدار لازم به بدن برساند. املاح معدنی موجود در جو دوسر شامل آهن، روی، مس، منگنز، فسفر و منیزیوم هستند. ویتامین‌های گروه B، E و A، آنتی اکسیدان، کربوهیدارت، پروتئین و هم چنین فیبر نیز به میزان لازم در این گیاه ارزشمند وجود دارد.

فواید جو دوسر یا غله یولاف

جو دوسر یا غله یولاف خواص منحصر به فردی دارد. علاوه بر فوایدی که در تغذیه‌ روزانه‌ این گیاه وجود دارد در درمان و پیشگیری از یک سری از بیماری‌ها نقش موثری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

جو دوسر برای موارد زیر بسیار تاثیر گذار است

جو دوسر

لاغری و کاهش وزن:

 فیبر به میزان زیاد در جو دوسر وجود دارد و باعث می‌شود فرد زودتر احساس سیری کرده و هم چنین به مدت طولانی‌تری هضم آن طول می‌کشد. فرد دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد به همین دلیل باعث لاغری و کاهش وزن و یا جلوگیری از اضافه وزن و چاقی می‌شود.

موثر در بیماری دیابت:

یکی از راهکارهای کنترل دیابت، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین است. یعنی غذاهایی که به سرعت به قند (گلوکز) تبدیل نمی‌شوند، جو دوسر از غذاهایی است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. همچنین جو دوسر بخاطر داشتن فیبرمناسب از چاقی و اضافه وزن که یکی از علل دیابت است هم جلوگیری می‌کند و از این نظر هم برای دیابتی‌ها مفید است.

پیشگیری از بیماریهایی مانند سرطان:

آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنولی که در جو دوسر وجود دارند باعث پیشگیری از سرطان می‌شوند.

جو دوسر

پیشگیری و درمان یبوست:

جو دوسر دارای فیبر فراوانی است و می‌تواند در پیشگیری و درمان یبوست نقش مثبتی داشته باشد.

کنترل چربی خون یا همان کلسترول:

جو دوسر چربی مناسبی دارد، در واقع کلسترول بد خون را پایین آورده و کلسترول خوب خون را بالا می‌برد.

سلامتی قلب و عروق:

 جو دو سر با کنترل چربی خون به سلامت قلب و عروق کمک می‌نماید.

کینوا

مفید برای افراد سلیاکی:

افراد مبتلا به بیماری سلیاک قادر به هضم گلوتن موجود در غلاتی مانند گندم و جو نیستند و باید غذاهای عاری از گلوتن مصرف کنند. جو دوسر یکی از غلات تقریبا عاری از گلوتن است که برای این افراد بسیار مفید و سودمند است.

مراقبت از پوست و مو:

 با استفاده از جو دوسر یا فرآورده‌های آن مانند جو دوسر پرک و یا آرد جو دوسر می‌توان ماسک‌های طبیعی و مفیدی با توجه به نوع پوست تهیه کرده و از آن‌ها استفاده نماییم تا پوستی شفاف و لطیف داشته باشیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

 ترکیبی به نام بتاگلوکان در جو دوسر وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

جو دوسر غذا

جو دوسر یا غله یولاف برای تمام سنین

با توجه خواصی که در این گیاه وجود دارد مصرف آن برای تمام سنین از کودکان تا سالمندان توصیه می‌شود. داشتن املاح و ویتامین‌ها در وعده‌های غذایی کودکان بسیار لازم می‌باشد که با مصرف جو دوسر می‌توان مقدار مناسبی از آن‌ها را برطرف کرد.

 سالمندان با توجه به عدم تحرک کافی، مصرف غذاهای نامناسب یا عوارض یک سری از داروها و… امکان ایجاد یبوست وجود دارد. اما جو دوسر دارای میزان مناسبی از فیبر است که در پیشگیری و درمان یبوست موثر است. مادران باردار هم به مشکل یبوست ممکن است دچار شوند، مثلا عوارض قرص‌هایی مانند آهن یبوست می‌باشد که برای زنان باردار یک مشکل جدی محسوب می‌شود.

این افراد می‌توانند با مصرف جو دوسر به صورت روزانه علاوه بر پیشگیری و درمان یبوست املاح معدنی مانند آهن و ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی مانند کربوهیدرات و پروتئین، آنتی اکسیدان و … را به بدن خود برسانند. بقیه‌ی افراد جامعه اعم از نوجوانان و جوانان و افراد مسن نیز با مصرف جو دوسر یک وعده‌ی غذایی سالم و کاملی خواهند داشت بدون اینکه دچار اضافه وزن و یک سری از بیماری‌ها گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *