همه‌چیز در مورد خواص بی‌نظیر یولاف یا جو دوسر

جو دوسر چند کالری دارد

جو دوسر یا یولاف (oat) گیاهی با نام علمی Avena sativa از خانواده گندمیان و گیاهی علفی است که به دو نوع بهاره و پاییزه کشت می‌شود این گیاه علاوه بر اینکه برای خوراک دام بسیار مفید است از لحاظ ارزش غذایی نیز برای انسان بسیار مفید و حائز اهمیت می‌باشد و خواص بسیاری دارد.

ازنظر ظاهر شبیه دانه گندم و یا چاودار می‌باشد اما گل‌های جو دوسر سنبله‌ای هستند و برخلاف گندم و جو، خوشه‌ای نمی‌باشند.

این گیاه دارای ساختمانی کشیده و باریک بوده که از دو جهت یکسان می‌باشد و به‌این‌علت جو دوسر نامیده شده است. همچنین، برجستگی‌هایی مویی شکل به نام تریکوم دارد که سبب سختی در کار با این گیاه می‌شود.

خواص یولاف یا جو دوسر

خواص یولاف یا جو دوسر به این صورت است که؛ دانه‌های این گیاه دارای مقدار زیادی کربوهیدرات مانند نشاسته، همچنین اسیدهای چربی مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک می‌باشد. جو دوسر منبع خوبی از انرژی، پروتئین و چربی برای انسان و مخصوصاً کودکان می‌باشد و دارای طیف وسیعی از منابع عالی تیامین است.

 همچنین، جو دوسر منبع ترکیبات آنتی‌اکسیدانی شناخته می‌شود. بتاگلوکان موجود در جو دوسر به‌عنوان یک فیبر محلول در آن وجود دارد که میزان آن در مزارع مختلف بسته به نوع رشد می‌تواند از ۳ تا ۵ درصد متغیر باشد. جو دوسر دارای ارقام اصلاح‌شده می‌باشد که ازنظر میزان بتاگلوکان بسیار غنی می‌باشد به‌طوری‌که با عنوان جو‌ دوسرهای بتاگلوکان شناخته می‌شوند و جهت درمان دیابت نوع ۲ کاربرد دارند.

 همچنین، این فیبر محلول در کاهش کلسترول و قند خون نیز نقش مؤثری دارد پس در حفظ سیستم گردش خون و جلوگیری از گرفتگی عروق خونی نیز تأثیرگذار است. درواقع طبق مطالعات انجام‌شده مصرف جو دوسر باعث کاهش میزان کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب خون HDL و کاهش خطر انسداد عروق کرونر قلب می‌شود.

 مکانیسمی که صورت می‌گیرد بدین گونه است که فیبرهای محلول با کلسترول و اسیدهای صفراوی روده باند شده و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کنند حتی امکان دارد که باعث جلوگیری از ساخت کلسترول نیز بشوند.

جو دوسر به علت نداشتن گلوتن و دارا بودن فیبر بالا از یبوست و مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند همچنین، از اثرات دیگر آن می‌توان به کاهش اسید اوریک در بدن اشاره کرد.

خواص یولاف جو دوسر

طریقه مصرف جو دوسر

جو دوسر را می‌توان به روش‌های مختلفی ازجمله خام یا پخته‌شده، آماده و مصرف کرد. یک نوع پرکاربرد آن تهیه آش یا حلیم است به‌گونه‌ای که؛ مقدار لازم از جو دوسر را با آب یا شیر بپزید، معمولاً برای هر فنجان جو دو سر حدود 3 فنجان آبی یا شیر لازم می‌باشد و در ادامه به‌دلخواه چاشنی موردنظر خود مثل نمک را به آن اضافه کنید.

از جو دوسر خام نیز می‌توان در ترکیب با ماست، شیر، انواع مغزی جات و میوه‌ها حتی سبزیجات استفاده کرد. از آرد آن نیز برای تهیه انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی، پنکیک و بیسکویت استفاده می‌شود.

همچنین، استفاده از جو دوسر در تهیه چای یا دم‌نوش سبب تسکین درد و آرامش در فرد می‌شود و در کاهش دردهای آرتروز و روماتیسم نیز نقش مؤثری دارد.

برای تهیه چای از جو دوسر؛ پس از خورد یا آسیاب کردن دانه‌های جو دوسر مقداری از آن را به آب جوش اضافه کرده تا دم بکشد و پس از صاف کردن، آن را مصرف کنید.

خواص یولاف جو دوسر

خواص یولاف یا جو دوسر برای پوست صورت

جو دوسر علاوه بر فواید بسیاری که ازنظر تغذیه‌ای برای انسان دارد، دارای خواص زیادی برای سلامت پوست و مو نیز می‌باشد.

خواص جو دوسر برای پوست صورت شامل؛ پاک‌کنندگی، روشن‌کنندگی، ضدالتهاب و آکنه، مرطوب‌کنندگی و محافظت‌کنندگی می‌شود. ازجمله خواص درمانی دیگری که مصرف جو دوسر به همراه دارد؛ کاهش التهابات، خشکی و خارش پوستی می‌باشد.

جو دوسر دارای خواص درمانی برای پوست‌های مستعد جوش و آکنه می‌باشد زیرا چربی که به‌صورت اضافه توسط پوست ترشح می‌شود و روی آن باقی می‌ماند، توسط جو دوسر جذب‌شده و باوجود مواد معدنی سرشار ازجمله زینک باعث کاهش التهابات پوستی می‌شود.

اگر جو دوسر را با مقداری آب روی حرارت قرار داده و اجازه دهید تا بجوشد ترکیبی خمیری به دست می‌آید که با استفاده آن بر روی صورت به شکل اسکراب طبیعی عمل کرده و علاوه بر شفاف‌سازی پوست از سلول‌های مرده، می‌توانید از خواص ذکرشده این دانه نیز بهره ببرید.

همچنین ترکیب جو دوسر با مواد مفید دیگر برای سلامتی پوست، مثل؛ عسل، انواع روغن‌ها و شکر سفید یا قهوه‌ای، می‌توانید اسکراب های متفاوتی تهیه کنید.

جو دوسر به علت وجود بتاگلوکان که روی پوست لایه‌نازک ایجاد می‌کند، دارای خواص مرطوب‌کنندگی طبیعی نیز می‌باشد. ترکیب جو دوسر با شیر و عسل در حفظ رطوبت بسیار مؤثر است.

جو دوسر با پروتئین و چربی‌هایی که دارد منجر به حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و آلاینده‌های موجود در محیط می‌شود.

خواص یولاف جو دوسر

خواص یولاف یا جو دوسر پرک

جو دوسر پرک ازجمله غلات بسیار مغذی برای انسان است. ازلحاظ غنی بودن این دانه سرشار از انواع مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبرها و ویتامین‌های لازم برای سلامت انسان می‌باشد.

درواقع جو دوسر پرک را به این صورت تهیه می‌کنند که دانه بدون غلاف آن را به‌صورت بخارپز شده آماده کرده سپس توسط وسیله‌های غلتک مانند سنگینی به شکل نازک یا به‌اصطلاح پرک درمی‌آورند.

جو دوسر پرک شده ازلحاظ ارزش تغذیه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که هضم این نوع او بسیار راحت‌تر بوده و جذب آن نیز بیشتر می‌باشد. همچنین، پخت جو دوسر پرک آسان‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. جو دوسر پرک را می‌توان در انواع غذاها مثل سوپ و بلغور استفاده کرد.

خواص یولاف جو دوسر

خواص جو دوسر یا یولاف برای لاغری

جو دو سر به علت اینکه غنی از انواع فیبرهای محلول مثل بتاگلوکان می‌باشد پس با جذب زیاد آب نقش مؤثری در افزایش مدت‌زمان سیری در مصرف‌کننده، کاهش اشتها و مصرف کمتر غذا ایفا می‌کند.

همچنین این فیبر محلول کمک زیادی به کاهش چربی‌های اطراف شکم و پهلوها می‌کند و باعث افزایش ترشح نوعی هورمون در روده شده که سبب پایین آمدن مصرف کالری در فرد می‌شود و او را از احتمال چاقی حفظ می‌کند.

پروتئین موجود در جو دوسر در کنار ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی یک منبع غنی برای فرد مصرف‌کننده می‌باشد به‌طوری‌که تمام احتیاجات تغذیه آن را فراهم می‌کند.

خواص یولاف جو دوسر

خواص جو دوسر پرک یا یولاف برای کودکان

جو دوسر پرک سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای سلامت کودک می‌باشد به‌طوری‌که، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی کودکان شده و حتی به تقویت سیستم ایمنی آن‌ها کمک می‌کند. می‌توانید از حدود شش‌ماهگی کودک در انواع غذاهای مایع و جامد آن استفاده کنید.

خریدوفروش دانه، آرد و پرک جو دوسر یا یولاف

با توجه به خواص جو دوسر، این دانه یکی از غلات سودمند برای انسان محسوب می‌شود؛ اما از مهم‌ترین مسائلی که هنگام تهیه جو دوسر باید در نظر گرفته شود کیفیت آن می‌باشد. جو دوسر در انواع مختلفی به فروش می‌رسد.

جو دوسر داخلی که حاصل کشت بذر جو دوسر توسط کشاورزان است در استان‌های مختلف به‌طور محدودی کشت می‌شود.

جو دوسر محلی که بومی می‌باشد به دلیل اینکه فرایندهای اصلاح زراعی بر روی آن انجام نگرفته است به نسبت سایر جو دوسرها دانه‌های کوچک‌تری دارند و پس از پوست‌گیری این دانه‌ها باقی‌مانده آن بسیار کوچک‌تر می‌شود که معمولاً به شکل شکسته یا پودر شده درمی‌آیند.

خواص یولاف جو دوسر

تهیه بهترین نوع جو دوسر

بهترین نوع جو دوسر که می‌توان تهیه کرد جو ‌دوسر اصلاح‌شده بدون پوست است که شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا پس از تحقیقات زیادی که در حوزه انواع مختلف جو دوسر در کشورهای مختلف انجام داده است توانست برخی از ارقام بذر جو دوسر که بدون پوست می‌باشند و دارای کیفیت بالای خوراکی هستند را شناسایی و در حوزه کشت داخلی وارد کند.

کشاورزان هم کار با شرکت ایلیا با قرارداد خرید تضمینی بذرهای این جو دوسر فوق‌العاده را تحویل گرفته و از خدمات مشاوره‌ای تخصصی استفاده می‌کنند.

محصول جو دوسر اصلاح‌شده بدون پوست و بسیار درشت و چاق بوده و قبل از مراحل پوست‌گیری تا ۹۰% دانه‌ها از پوست جدا می‌شود این جو دوسر بسیار خوش‌خوراک بوده و برای مصارف خوراک انسانی استفاده می‌شود و طعمی کاملاً شیرین دارد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا برای اولین بار در کشور به‌صورت تجاری اقدام به تولید و فرآوری بسته‌بندی این محصولات در استان‌های مختلف نموده است و این محصولات را به‌صورت عمده بسته‌بندی و خرید خرد در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با داشتن تیم R&D بسیار قوی در حوزه محصولات فراسودمند در تلاش است نیاز واحدهای تحقیق و توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی را در حوزه جو دو سر برآورده سازد این مجموعه آمادگی همکاری با واحدهای خصوصی دولتی، کارخانجات صنایع تبدیلی، شرکت‌های پخش و بسته‌بندی، فروشگاه‌های ارگانیک، هایپرمارکت ها، انجمن‌های دیابت و سلیاک، بیمارستان‌ها، سازمان‌های تربیت‌بدنی و… را دارد.

شما می‌توانید برای استعلام قیمت محصولات با کارشناسان مجرب به این مجموعه در ارتباط باشید.

خواص یولاف جو دوسر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *