نحوه کشت بذر کینوا در ایران

کینوا

بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا اصل و شناسنامه دار در کشور درباره نحوه کشت بذر کینوا در ایران مشاوره رایگان ارائه می نماید و محصول تولید شده را به صورت تضمینی از کشاورزان عزیز خرید و فروش می نماید.

نحوه کشت بذر کینوا در ایران

بذر کینوا بدری نسبتاً جدید است که بومی آمریکای جنوبی می باشد. این بذر که به خانواده تاج خروس و تیره اسفناج تعلق دارد، دارای وزن هزار دانه بین ۲ تا ۳ گرم میباشد. کشت بذر کینوا در ایران، در سال‌های اخیر با تولید محصول خوبی همراه بوده است.

هدف اصلی از کشت بذر کینوا، تولید دانه کینوا میباشد. دانه کینوا سرشار از پروتئین و ویتامین های گروه ب و ای، آنتی اکسیدان و املاح معدنی مفید برای انسان می باشد. دانه کینوا برای مصارف غذایی و دارویی و صنعتی استفاده می شود.

همچنین علوفه کینوا برای تغذیه دام های سنگین و سبک به صورت ترکیب با علوفه یونجه و ذرت استفاده می شود.

کینوا

نحوه کشت بذر کینوا در ایران

 در ادامه به نحوه کشت بذر کینوا در ایران می پردازیم.

آماده سازی زمین

برای کشت بذر کینوا به ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بذر در هکتار نیاز است. آماده سازی زمین شامل؛ شخم، دونوبت دیسک سنگین و سبک و کود پاشی می باشد. کشت بذر کینوا مشابه کلزا، کنجد و شبدر است که برای کشت آن از دستگاه ردیفکار پنوماتیک غلات استفاده می شود.

عمق کاشت بذر کینوا، 1 تا ۲ سانتی متر، فاصله بین ردیف ها ۵۰ سانتیمتر و فاصله بذرها در هر ردیف ۷ تا ۱۰ سانتی متر می باشد. همچنین میتوان بذر کینوا را به صورت دست پاش نیز کشت کرد.

 تاریخ کاشت

انتخاب تاریخ کاشت برای محصولات زراعی مختلف از جمله بذر کینوا اهمیت زیادی دارد. کشت بذر کینوا در ایران در دو نوبت بهاره و پاییزه و در مناطق مستعد در تابستان نیز انجام می شود. انتخاب تاریخ کشت بذر کینوا در ایران و بسته به منطقه زراعی متفاوت است.

جهت اطلاع از تاریخ دقیق کشت بذر کینوا در مناطق مختلف کشور، می توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید. کارشناسان مجموعه ما با همکاری کشاورزان عزیز، تجربه کشت بذر کینوا را در استان‌های مختلف کشور دارند. و در زمینه کاشت، داشت و برداشت بذر کینوا در ایران، به کشاورزان عزیز مشاوره رایگان می دهند.

کینوا

آبیاری در کشت بذر کینوا ایران

بذر کینوا بذری مقاوم به خشکی و شوری است و دوره رشد آن کوتاه مدت است. همچنین نیاز آبی کمی دارد. 5 تا 7 نوبت آبیاری برای رشد بذر و گیاه کینوا مناسب می باشد.

در مناطق معتدل ایران، از باران های زمستانه برای آبیاری بذر و گیاه کینوا استفاده می شود. در این صورت تعداد دفعات آبیاری کاهش می یابد. فاصله بین 2 دور آبیاری ۱۰ تا ۱۵ روز می باشد.

کنترل علف های هرز

مسئله ی کنترل علف های هرز در مورد کشت بذر کینوا اهمیت بسیار زیادی دارد. وجود علف های هرز در دانه های تولید شده، ارزش اقتصادی آن را به شدت کاهش داده و گاه به صفر میرساند.

جهت کنترل علف های هرز،  اولین گام در تهیه بذر کینوا های اصلاح گواهی شده و شناسنامه دار می باشد. این بذرها فاقد بذر علف هرز هستند. در صورت کشت بذر کینوا و مشاهده علف های هرز، می توان از علف کش گالانت سوپر برای کنترل علف های هرز باریک برگ استفاده کرد.

همچنین وجین کردن راه حل مناسبی برای کنترل علف های هرز پهن برگ می باشد. در صورتی که چند ماه تا کشت بذر کینوا زمان باقی است. زمین مورد نظر آبیاری می‌شود و علف کش ترفلان برای حذف علف های هرز استفاده میشود.

اما اگر یک تا دو ماه برای کشت بذر کینوا زمان دارید. زمین مورد نظر را آبیاری نموده و پس از رشد علفهای هرز عملیات شخم اجرا می شود. با شخم زدن زمین علف های هرز داخل خاک دفن می شوند.

بذر کینوا

کود دهی در کشت بذر کینوا در ایران

مصرف کودهای آلی و شیمیایی برای افزایش عملکرد بذر کینوا، توصیه می‌شود. مصرف ۱۵۰ کیلوگرم کود  NPKیا ۱۵۰ کیلوگرم کود سوپر فسفات تریپل به همراه ۱۰۰ کیلوگرم پتاس، تاثیر خوبی بر عملکرد دارد. همچنین دو نوبت کود سرک در مرحله ۴ تا ۵ برگی و شروع گلدهی نیز موثر می باشد.

عملکرد بذر کینوا در ایران

برای برداشت مکانیزه بذر کینوا کمباین برداشت کلزا به کار می رود. البته لازم است که تغییرات جزئی در هد برداشت اعمال شود. هم چنین برداشت محصول کینوا به روش دستی نیز امکان پذیر است. عملکرد بذر کینوا بین 2 تا 5/5 تن در هکتار می باشد.

بذر کینوا

مشاوره رایگان درباره نحوه کشت بذر کینوا در ایران

مجموعه ما در جهت کشت بذر کینوا در ایران با وزارت جهاد کشاورزی همکاری می‌نماید. این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش بذر کینوا در ایران، بذر کینوا اصل و شناسنامه دار را عرضه می نماید.

همچنین در باره نحوه کشت بذر کینوا در ایران و مناطق مختلف آن، مشاوره رایگان به کشاورزان عزیز ارائه می دهد. این مجموعه پس از عقد قرارداد، خرید و فروش محصول بذر کینوا را به صورت کاملاً تضمینی انجام می دهد.

جهت اطلاع از نحوه کشت بذر کینوا در ایران و اطلاع از کلیه خدمات این مجموعه، می توانید با ما در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از راه های ارتباطی زیر استفاده کنید
مهندس مقدم
09156993847
ایمیل quinoa@eliatrade.com

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *