رابطه محصولات فراسودمند با امنیت غذایی در دوران کرونا

امنیت غذا در کرونا

در این مطلب قصد داریم اهمیت و رابطه محصولات فراسودمند با امنیت غذایی در دوران کرونا را مورد بحث قرار دهیم. با توجه به افزایش جمعیت در دنیا و کاهش منابع کشور، موضوع تامین غذا اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند. هر کشوری دارای منابع محدود داخلی است که بالاخره زمانی به پایان می‌رسد. وقتی در سطح کلان به کشورها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم، که بسیاری از منابع را می‌توان تعطیل کرد. ولی تنها صنعتی که هیچ گاه تعطیل نمی‌شود صنایع غذایی است.

در قرن حاضر تامین غذای کافی یکی از مهم ترین موضوعات کشورهای مختلف است که با چالش‌های آن دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از کشور ها منابع معدنی دارند. برخی منابع گازی و نفتی دارند اما کشورهایی که به منابع کشاورزی و تنوع زیستی دسترسی دارند، می‌توانند حداقل نیاز مردم خود که غذا است را تامین نمایند.

اثر کرونا بر امنیت غذایی کشورها

در سال گذشته ویروس کرونا تاثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر صنعت و تجارت کشورهای مختلف گذاشته است. گسترش ویروس کرونا در کشورها باعث محدود کردن تبادلات بین المللی شده است و این محدودیت، کشورها را بسیار آسیب پذیر کرده است. در دوران رکود اقتصادی که نتیجه کرونا است، کشور هایی می توانند کمترین خسارت را داشته و امنیت غذایی بالایی داشته باشند که تولید کننده محصولات غذایی باشند.

کشور هایی که وارد کننده محصولات کشاورزی و غذایی هستند در این دوران ناچار به کاهش یا توقف واردات از کشور مبدا شده‌اند که این موضوع باعث کمبود مواد غذایی در داخل کشور مقصد شده است. همچنین افزایش قیمت وحشتناک مواد غذایی، بسیاری از کشورها را دچار چالش کرده است.

کینوا

امنیت غذایی و محصولات فراسودمند

چگونه می‌توان کشورها را در مقابل این تهدیدات بیمه کرد. یکی از راهکارهایی که کشورهای در حال توسعه به دنبال آن هستند، تامین مواد غذایی از داخل کشور است. در واقع کشورها برای امنیت غذایی خود باید روی تنوع محصولات کشاورزی بومی کار کنند. هر کشوری از اقلیم‌های متنوعی تشکیل شده است و هر اقلیم برای کاشت گیاهان خاص مناسب است. اگر برای هر اقلیم گیاهان مشخص و استراتژیکی تعیین شود، می‌توان با بکار گرفتن روش‌های نوین کشاورزی از حداقل زمین حداکثر بهره برداری را داشت. دوران کرونا کشور ها را وادار به اتخاذ تصمیمات استراتژیک کرده است.

در بین محصولات کشاورزی برخی گیاهان ارزش غذایی ویژه‌تری دارند مانند غلات و محصولات فرا سودمند. غلات پایه‌ای غذای مردم را تشکیل می دهد مانند نان، برنج، گندم و جو…. .

گیاهان فرا سودمند گیاهانی هستند که در حداقل حجم، بیشترین میزان کالری را به بدن می‌دهد. محصولات سوپر فود و فراسودمند تنها از جنبه کالری ارزشمند نیستند. بلکه دارای املاح معدنی و ویتامین‌‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانند غذای کاملی باشند.

کشت و توسعه محصولات فراسودمند می‌تواند برای کشورها یکی از بهترین گزینه‌های امنیت غذایی باشد. محصولات فراسودمند قابل استفاده همه سنین هستند و کیفیت و ارزش غذایی ویژه‌ای دارند. برخی از محصولات فراسودمند مانند کینوا، چیا، جو دوسر، چاودار و… می‌توانند توسعه کشت جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی خانواده پیدا کنند.

با توجه به افزایش قیمت محصولات کشاورزی وارداتی کشورها باید برای محصولات بومی خود سرمایه گذاری کنند و با شناسایی آنها و تحقیق و اصلاح کردن این گونه‌ها، غذای دهه‌های آینده مردم خود را تامین می‌کنند.

کینوا

پتانسیل‌های ایران برای کشت محصولات فراسودمند

ایران نیز دارای اقلیم‌های متنوع است و هر استان قابلیت‌های کشت منحصر به فردی دارد. با توجه به اهمیت امنیت غذایی در دوران کرونا برنام ریزی های دقیقی برای تولید باید انجام داد. استان‌های غربی ایران دارای بارندگی بسیار مطلوبی هستند و برای کشت‌های دیم صیفی جات و سبزی جات مناسب‌اند و در حوزه غلات دیم نیز عملکرد‌های بسیار بالایی را به ثبت رسانده‌اند.

استان‌های شمالی کشور با توجه به نداشتن شرایط شوری و خشکی برای اغلب محصولات کشاورزی و باغی مناسب‌اند. اما در حوزه استفاده از عموم باید نهایت دقت را داشته باشند. زیرا اثرات زیست محیطی این مناطق را تهدید می‌کند. استان‌های مرکزی ایران دارای بخش‌های کوهستانی و مناطق خشک و شور است.

کشت غلات در این استان‌ها رواج بیشتری دارد و روش آبیاری مختلفی را نیز استفاده می‌کنند. اما کشت دیم توصیه نمی‌شود. استان‌های شرقی و جنوبی ایران به نسبت دارای مناطق خشک با شوری متوسط تا زیاد هستند. غلات و محصولات باغی نیز در این استان ها توسعه یافته است.

کینوا امنیت غذایی

پروژه کشت و تولید محصولات فرا سودمند در ایران

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با یک دهه تحقیق و توسعه در حوزه محصولات کشاورزی فراسودمند توانسته است گامی بزرگ در راه ترویج و فرهنگ مصرف این محصولات بردارد. امنیت غذایی در دوران کرونا به حدی استراتژیک است که این مجموعه به صورت شبانه روزی به کشاورزان مشاوره می دهد.

این شرکت با داشتن 2000 هکتار زمین زراعی در 28 استان کشور توانسته است، تنوع اقلیمی را در تولید محصولات کشاورزی به کار بگیرد. بذور اصلاح شده و استاندارد محصولات فراسودمند کینوا، جو دوسر، چاودار و…. در این مجموعه در اختیار کشاورزان علاقه مند قرار  دهد و هر کشاورز از خدمات مشاوره‌ای تخصصی مخصوص زمین و اقلیم خود استفاده می‌کند.

کشاورزان در سطح کشور که علاقه مند به کشت محصولات فراسودمند هستند، می‌توانند با این مجموعه قرارداد خرید تضمینی عقد نمایند. این قرارداد برای کاهش ریسک و افزایش توانمندی کشاورزان انجام می‌گیرد و بعد از برداشت کشاورز محصول را بارگیری کرده و برای کارخانه فراوری ارسال می‌کند و تسویه حساب انجام می‌گیرد.

در کارخانه فراوری با بالاترین متد فراوری محصولات فراسودمند انجام می‌شود و با درصد خلوص بسیار بالا و با کیفیت و استاندارد و آنالیزهای مورد تایید به صورت خرد و عمده در بازار عرضه می‌گردد.

کینوا امنیت غذایی

همکاری در حوزه فراسودمند

بسیاری از صنایع تبدیلی به دنبال تولید محصولات پروتئینی و فراسودند هستند و مشکل تامین با کیفیت بار دارند. کارخانه‌جات صنایع تبدیلی، لبنیاتی، کیک و کلوچه،چیپس و فراورده‌های حجیم غلات و… می‌توانند برای تامین مواد اولیه خود با این مجموعه در تماس باشند.

این مجموعه چالش کارخانه‌جات را در حوزه تامین، تولید و از بین برده است و در توسعه بخش تحقیقات بالاترین خدمات را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد. همچنین توسعه کشت و فرهنگ محصولات غذایی فراسودمند و سوپر فود جزو مهمترین سر فصل‌های امنیت غذایی در کشور‌ها در دوران کرونا و پسا کرونا می‌باشد.

حتی بخش تغذیه صنایع دفاعی کشورها به دنبال جایگزینی و استفاده از محصولات فراسودمند و سوپر فود در غذای سربازان کادر دفاعی است. این مجموعه آماده همکاری با همه بخش دولتی و خصوصی و سطح کشور است که نیازمند کشت، تولید، مشاوره، مصرف و… در حوزه محصولات فراسودمند هستند می‌باشند.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *