بهترین زمان مصرف جو دوسر در بدنسازی

جو دوسر چند کالری دارد

جو دوسر با نام علمی Avena sativa گیاهی علفی از خانواده غلات است که خواص بی‌نظیری را برای بدن به همراه دارد. این گیاه به دلیل کالری کم بسیار بر کنترل وزن موثر است و در بدنسازی و حفظ اندام جایگاهی ویژه دارد.اما بهترین زمان مصرف جو دوسر چه زمانی است؟

جو دوسر و کاهش وزن

جو دوسر دارای فیبر و بتاگلوکان بالایی است که این فیبر به فعالیت روده‌ها کمک کرده و سبب گوارش آسان‌تر و راحت‎‌تر شدن عمل دفع است و چربی خون کنترل می‌شود. هم‌چنین فیبر بالا سبب گرفته شدن حجم در معده است که احساس سیری ایجاد می‌کند و نیز جو دوسر دارای کالری و کربوهیدرات کمی است که فیبر بالای موجود در آن مانع تجزیه کربوهیدرات به قند می‌شود و سبب کنترل قند خون و کنترل وزن بدن است.

جو دوسر برخلاف میزان کم قند موجود در آن، دارای انرژی بالایی برای بدن است و منبعی عالی از انرژی و موادمغذی و معدنی برای ورزشکاران و بدنسازان است. این غله کالری کمی دارد و حجم  بالایی را در دستگاه گوارش اشغال می‌کند که از خوردن غذای اضافی جلوگیری می‌‌شود. زمان مصرف جو دوسر در این زمینه بسیار مهم است.

زمان مصرف جو دوسر

جو دوسر و بدنسازی

دو کیلو چربی و دو کیلو ماهیچه دارای وزن نسبتا مشابهی هستند، اما سایز و حجم آن‌ها متفاوت است. سایز و حجم چربی از ماهیچه بیشتر است که چربی باعث میشه بدن شل و چاق شود که این مطلوب نیست. در بدنسازی هدف این است که حجم و مقدار چربی کاهش و حجم ماهیچه افزایش یابد. زمان مصرف جو دوسر از مهمترین نکات لازم در بدنسازی است.

معمولا بدنسازان و ورزشکاران برای کاهش حجم چربی بدن و افزایش حجم ماهیچه‌ و عضله‌هایشان، درکنار ورزش‌ها و تمرینات متعدد، از مکمل های شیمیایی پروتئینی و حجم دهنده ماهچه و مکمل‌های کاهش دهنده چربی استفاده می‌کنند که می‌تواند در درازمدت اثرات بدی بر بدن داشته و سبب مشکلات گوارشی و کبدی شود.

 جو دوسر به دلیل طبیعی بودن، دارا بودن فیبر بالا و قند پایین و نیز میزان بالای پروتئین و مواد معدنی، می‌تواند جایگزینی بسیار عالی بجای مکمل‌های شیمیایی و غیر طبیعی باشد که دارای عوارض جانبی بر بدن هستند.

زمان مصرف جو دوسر

زمان مصرف جو دوسر

یک تا دو ساعت قبل و بعد ورزش و تمرینات بدنسازی نباید از غذاهای دارای مواد قندی مانند شیرینی‌جات و یا غذاهای چرب مانند همبرگر استفاده کرد. وقتی بدن در حال فعالیتی بیشتر از حالت معمولی است، میزان مصرف انرژی بالا می‌رود و سوخت‌وساز افزایش میابد که اگر قبل و یا بعد این فعالیت قند، چربی و کالری اضافه استفاده کنیم، میزان جذب این مواد به شدت افزایش میابد. پس بهتر است از مواد کم کالری استفاده کنیم.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم جو دوسر دارای کالری و قند کمی است و نیز فیبر و بتاگلوکان بالایی دارد که این فیبر و بتاگلوکان نیز مانع تجزیه قند هستند. پس میتوان گفت بهترین زمان برای مصرف جو دوسر برای بدنسازی، یک تا دو ساعت قبل و بعد ورزش و فعالیت است تا حجمی از دستگاه گوارش اشغال شده و قند و چربی و کالری کمتری به بدن وارد شود.

ورود کمتر این مواد به بدن، سبب کاهش حجم و مقدار چربی‌های مضر و افزایش حجم بدن برای بدنسازی است.

مصرف جو دوسر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *