قیمت خرید تضمینی بذر و دانه کینوا در ایران

کینوا

قیمت خرید تضمینی بذر و دانه کینوا در ایران چقدر است؟ باتوجه‌به کشت گسترده گندم، آیا جایگزین‌کردن آن با کینوا در ایران صرفه اقتصادی دارد؟ زمان کاشت کینوا در استان‌های مختلف با شرایط آب‌وهوایی متفاوت چگونه است؟ میزان عملکرد دانه کینوا در هکتار در نقاط مختلف ایران چگونه است؟ برای این‌که یک کشت کم‌ریسک گیاه کینوا داشته باشیم، چه نکاتی را باید رعایت نماییم؟ کدام مرکز بذر و دانه محصول کینوا را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند؟

آیا کشت کینوا در ایران صرفه اقتصادی دارد؟

از دیرباز کشت محصولات زراعی مانند گندم در ایران بسیار پررونق بوده است. گندم و آرد آن از محصولات کشاورزی مورد استفاده در تغذیه اکثر ایرانیان در دوران مختلف بوده است. امروزه باتوجه‌به گسترش علم کشاورزی مدرن و وجود علم ژنتیک کشاورزی امکان کشت دانه‌های غیر بومی در مناطق دیگر جهان وجود دارد.

کاشت بذر کینوا اصلاح‌شده که پربازده و زودرس باشد، می‌تواند صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به کشت گندم برای کشاورزان داشته باشد. ازآنجاکه مصرف آب کینوا در دوران رشد نصف نیاز آبی گندم است و گیاه آن بسیار پربازده است، به بسیاری از کشاورزان توصیه می‌شود که در صورت نداشتن شرایط آب کافی و خاک مناسب حتماً کشت بذر کینوا را در مزارع خود امتحان نمایند.

کشت و پرورش گیاه کینوا تقریباً آسان است و نیاز کودی مشابه گیاه گندم دارد. مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاه کینوا ساده است و میزان عملکرد دانه در هکتار آن بالاست. باتوجه‌به تمام نکات ذکر شده کشت کینوا در اکثر نقاط ایران به‌خصوص مناطقی که خاک‌های ضعیف و شور و منابع آبی کمی دارند بسیار مقرون‌به‌صرفه با توجیه اقتصادی بالاست؛ به طوری که برآورد می‌شود کاشت گیاه کینوا 2 تا 3 برابر کشت گندم سودآوری داشته باشد.

قیمت هر کیلو کینوا

قیمت دانه کینوا وارداتی نسبت به نوع کشت شده آن در داخل کشور گران‌تر است. همچنین قیمت برنج کینوا وارداتی باتوجه‌به ارزش دلار به طور مداوم در نوسان است؛ اما قیمت هر کیلو کینوا کشت داخل کشور نرخی ثابت دارد و بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با خرید مستقیم دانه که کینوا از کشاورزان، محصول کینوا را با قیمتی بسیار عالی و با کیفیتی مشابه نمونه وارداتی آن به بازار عرضه می‌نماید. این شرکت طی قراردادی با کشاورزان خرد و عمده، محصول کینوا تولیدی مزارع آن‌ها را با قیمتی مشخص به‌صورت تضمینی خرید می‌نمایند.

کینوا

زمان کاشت کینوا برای خرید تضمینی کینوا

بذر کینوا اصلاح‌شده توسط تیم تحقیقاتی گیاه‌پزشکی شرکت ایلیا قابل‌کشت در همه استان‌های کشور به‌جز گیلان و مازندران می‌باشد. این گیاه شور زیست است و در مناطق خشک بهتر پرورش می‌یابد؛ به همین دلیل در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران که رطوبت بالایی دارند، احتمال بروز بیماری‌های قارچی در گیاه کینوا بالا است.

 باتوجه‌به تنوع اقلیمی کشور ایران تاریخ کاشت گیاه کینوا در هر منطقه مخصوص آنجا است. مشاوران متخصص شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با بررسی دقیق شرایط آب‌وهوایی هر منطقه تاریخ دقیق کشت این گیاه را مشخص می‌نمایند.

به‌طورکلی می‌توان ۳ فصل کشت برای گیاه کینوا در نظر گرفت. در مناطقی که شرایط آب‌وهوایی معتدل دارند معمولاً بذر را در اسفندماه کشت می‌کنند و محصول را در خردادماه برداشت می‌نمایند. در مناطقی که سردسیر هستند و تابستان‌های خنکی دارند، فصل کشت و رشد کینوا از مرداد تا آبان‌ماه است. در مناطق گرمسیر کشور مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان گیاه کینوا را در مهر و آبان می‌کارند و محصول آن را در دی و بهمن برداشت می‌نمایند.

کشاورزان محترم می‌توانند جهت اطلاع از تاریخ دقیق کشت گیاه کینوا در منطقه خود با کارشناسان مجموعه ایلیا ارتباط برقرار نمایند و از مشاوره تخصصی ایشان بهره‌مند شوند.

میزان برداشت محصول در استان‌های مختلف

میزان عملکرد گیاه کینوا در استان‌های مختلف باتوجه‌به شرایط زمین متفاوت است. نوع بذر استفاده‌شده، نوع واریته و میزان اصلاحات زراعی انجام‌شده روی بذر بر میزان برداشت محصول تأثیرگذار است. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با تحقیق بر روی ۳ واریته بذر کینوا به نام­های تی­تی­کاکا، ساجاما و Q12 که ارقام پربازده در ایران هستند، بذرهای اصلاح‌شده مرغوبی را به بازار و کشاورزان ارائه می‌نماید. این بذور زودرس و با عملکرد بسیار بالا هستند. میزان عملکرد بذر کینوا تولیدی این شرکت بین ۲ تا ۵ تن در هکتار گزارش‌شده است.

کینوا

نکات طلایی کاشت کینوا

همواره گفته می‌شود که کشت گیاه کینوا آسان و بی‌دردسر است. چنانچه کشاورزان محترم چندین نکته اساسی را در کاشت کینوا رعایت نمایند، می‌توانند محصول بسیار کم‌ریسکی را برداشت کنند. ازآنجاکه وزن بذر گیاه کینوا کم است و جزء ریزدانه‌ها محسوب می‌شود، برای کاشت آن نیاز به دستگاه مناسب دانه‌های ریز مانند سبزی­‌کارها یا دستگاه کشت کلزا است. دانه کینوا کوچک‌تر از دانه کلزا بوده و برای استفاده از دستگاه کلزا کار در کشت کینوا، لازم است در تنظیمات این دستگاه تغییراتی اعمال شود.

عمق کاشت دانه کینوا را بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر اعلام می‌کنند، اما برای کشت دقیق‌تر نیاز به بررسی نوع خاک مزرعه است. چنانچه خاک مزرعه شما سنگین باشد و بیشتر از رس تشکیل شده باشد، باید بذر کینوا را در عمق 5/0 تا ۱ سانتی‌متری بکارید. در مزارعی که خاک سبک دارند و بیشتر از شن تشکیل‌شده‌اند، عمق کشت را کمی بیشتر در نظر می‌گیرند (بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر). نیاز کودی گیاه کینوا همانند گیاه گندم است. این گیاه آفت خاصی ندارد و هرگونه سم و آفت‌کش که در منطقه برای سایر محصولات زراعی استفاده می‌شود برای گیاه کینوا نیز قابل‌استفاده است.

خرید تضمینی بذر و دانه محصول کینوا در کشور

شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا آماده همکاری با کشاورزان صاحب مزارع کوچک و مزارع بزرگ، مجموعه‌های کشت و صنعت و جهادهای کشاورزی است. این شرکت با در اختیار گذاشتن بذر مرغوب کینوا که پربازده و زودرس است و عقد قراردادی با خریداران این بذور اقدام به ارائه مشاوره تخصصی به این عزیزان می‌نماید.

متخصصان شرکت ایلیا در تمام طول دوره کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان محترم بوده و با ارائه راهنمایی‌های تخصصی کمک می‌کنند تا کشاورز محصولی بسیار باکیفیت و کم‌ریسک را تولید نماید. در نهایت این شرکت دانه تولیدشده گیاه کینوا را با قیمتی مشخص و به‌صورت تضمینی از کشاورز خرید می‌نماید.

چنانچه تمایل دارید برای تهیه بذر کینوا و کشت آن اطلاعات کامل­تری به دست آورید از طریق راه­‌های ارتباطی ذکر شده در سایت با مشاورین مجرب این مجموعه تماس حاصل نمایید.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *