مراکز خرید جو دوسر با پوست ایرانی و وارداتی عمده

جو دوسر

 مراکز خرید جو دوسر با پوست ایرانی و وارداتی عمده را در ایران چگونه می‌توان پیدا کرد؟ تفاوت جو دوسر با پوست و بدون پوست چیست؟ چه صنایعی از جو دوسر با پوست می‌توانند استفاده کنند؟ برای پاسخ به سوالات بالا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 امروز مردم به‌شدت سعی در استفاده از محصولات فراسودمند دارند. محصولات فراسودمند محصولاتی است که دارای ارزش غذایی بالاتری از سایر مواد غذایی معمولی می‌باشد. محصولات فراسودمند می‌تواند در کمترین زمان و در کمترین حجم بیشترین انرژی و بیشترین ارزش غذایی را برای بدن افراد به ارمغان بیاورد. محصولات فراسودمند در دنیا روبه‌گسترش است و مردم آگاهانه اقدام به مصرف این محصولات می‌کنند یکی از این محصولات که چند سالی است در کشور ایران توسعه پیدا کرده‌است، جو دوسر می‌باشد که دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تفاوت خرید جو دوسر با پوست و پوست‌کنده شده

جو دوسر از خانواده  avena sativaاست و در گروه خاصی از گیاهان قرار دارد که گاهاً با گندم و جو اشتباه گرفته می‌شود. گونه یولاف یا جو دوسر کاملاً متفاوت از جو و گندم می‌باشد. در جو و گندم، خوشه به‌صورت سنبله بوده و دانه‌ها با تراکم بالایی کنار هم قرار گرفته‌اند. از طرفی پوسته گندم و جو به آن چسبیده و برای جدا کردن آن باید از دستگاه‌های ویژه استفاده شود که تمامی کارخانجات آرد کشور این دستگاه‌ها را دارند.

 اما در یولاف یا دانه جو دوسر، پوسته آن کمی متفاوت‌تر از گندم و جو است، پوسته به دانه چسبیده و با تکنولوژی و فرایند خاصی این پوست جدا می‌شود. پوسته جو دوسر دارای ویتامین‌های بسیار بالا است و بعد از این‌که پوست طی فرآیند خاصی از دانه جدا شد، به‌ هیچ عنوان ضایعات کشاورزی محسوب نمی‌شود. ارقام جو دوسر در دنیا بسیار متفاوت هستند. برخی از ارقام دارای پوست هستند و برخی بدون پوست هستند.

در ارقامی که پوسته به دانه چسبیده باید به روش‌های بسیار خاصی و با دستگاه‌های ویژه‌ای پوست را از دانه جو دوسر جدا کرد و بعد از این‌موضوع پوسته حاصل از این فرایند به‌عنوان ضایعات کشاورزی محسوب نمی‌شود. درصورتی‌که فرآوری مناسبی انجام شود و آسیاب خوبی بر روی آن انجام گیرد، می‌تواند به‌عنوان سبوس جو دوسر استفاده شود. ارزش غذایی سبوس جو دوسر بسیار بالاست و در بسیاری از مواد غذایی و حتی صنایع آرایشی بهداشتی از سبوس جو دوسر استفاده می‌شود.

خرید های جو دوسر با پوست و بدون پوست

انواع جو دوسر با پوست و پوست‌کنده شده زیادی در بازار وجود دارد و هر کدام از خریداران با توجه به نوع نیاز خود آن را خریداری می‌کنند. جو دوسر با پوست را معمولاً کارخانجات صنایع تبدیلی خریداری می‌کنند و با جداسازی سبوس از دانه، این دو محصول را به‌صورت عمده وارد بازار می‌کنند و یا در اختیار صنایع تبدیلی و غذایی دیگر و شرکت‌های مختلف تولیدی قرار می‌دهند. اما جو دوسر پوست‌کنده چون فرآوری آماده محسوب می‌شود،  می‌تواند در اختیار شرکت‌های پخش و بسته‌بندی قرار بگیرد. هم چنین کارخانجاتی که در حوزه محصولات بیکری و حوزه آرد و آسیابانی فعالیت دارند نیز می‌توانند جو دوسر پوست‌کنده را خریداری کرده و آن را آسیاب کنند.

کارخانه کینوا جو دوسر

پوستگیری جو دوسر در کشور

در ایران معمولاً جو دوسر با پوست را به‌سختی می‌توان به جو دوسر پوست‌کنده تبدیل کرد و این یکی از معضلات واحدهای تولیدی و داخلی کشور است. به‌همین‌جهت، عمده مصارف جو دوسر به‌صورت فرآوری شده و پوست‌کنده از خارج از کشور تامین می‌شود و وارداتی است. در همین راستا شرکت توسعه تجارت ایلیا با تحقیقات حدود یک دهه بر روی جو دوسر که دانه شگفت‌انگیز است، توانسته‌است ارقام اروپایی جو دوسر را که بدون پوست است، شناسایی و در داخل ایران بومی‌سازی کند.

 این جو دوسر های بدون پوست در داخل ایران قابلیت کشت دارند و در استان‌های مختلف می‌توانند تولید شوند. بعد از این‌که جو دوسر ها برداشت شد، به دلیل این‌که پوست کمی به ان چسبیده، بعد از یک بوجاری سبک پوست از دانه جدا می‌شود. می‌توان این تصور را داشت که این محصول ذاتاً بدون پوست است و بعد از یک بوجاری سبک بر روی محصول، کاملاً بدون پوشینه می‌باشد و مشکلاتی مانند فرآوری و پوست گیری را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده نخواهد داشت.

رفع چالش پوست گیری

به‌طورکلی واحد پوست گیری جو دوسر در ایران به‌صورت مجزا وجود ندارد و معمولاً واحدهایی که پوست گیری جو دوسر را انجام می‌دهند، همان بخش‌هایی هستند که برای گندم و جو نیز استفاده می‌شود. واحدهایی که به‌طورکلی بحث پوستگیری جو دوسر و سایر غلات را در ایران انجام می‌دهند بدون در نظر گرفتن دانه و میزان گلوتن موجود در گندم و جو اقدام به این کار می‌کند که این‌موضوع باعث می‌شود مقدار گلوتن از دستگاه به دانه نفوذ کند، و دانه جو دوسر به‌صورت صددرصد فری گلوتن نباشد.

 برای رفع این مشکل شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با تولید محصولات جو دوسر بدون پوشینه کمک شایانی به صنعت غذایی و فرآوری محصولات غلات در کشور کرده‌است که این‌موضوع می‌تواند هزینه‌های تولید و هزینه‌های فرآوری را به‌شدت کاهش داده و در سودآوری و ایجاد ارزش‌افزوده مؤثر باشد.

جو دوسر ایرانی

در سال‌های گذشته جو دوسر هایی که در داخل کشور عرضه میشد، از نوع جو دوسر های وحشی بوده و به‌صورت خودرو و یا با کشت بذرهای بسیار نامرغوب محلی در مناطقی از استان اصفهان مناطقی از استان‌های گرم و خشک کشت می‌شده است. جو دوسر ایرانی که به‌صورت وحشی کشت می‌شده بسیار دانه‌های باریک ریز داشته و پوسته بسیار ضخیمی دارد و بعد از این‌که محصول برداشت می‌شد و وارد پروسه پوست گیری می‌شد .دانه‌ای که حاصل از فرآیند پوست گیری بود، بسیار ضعیف لاغر و طعم بسیار تلخی داشت. عمده محصولات جو دو سر ایرانی که در گذشته کشت می‌شده جزو ارقام وحشی بوده و برای مصرف دام استفاده می‌شود.

در دهه اخیر شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا با شناسایی ارقام اروپایی توانسته‌است، بر روی ارقام پر بازده این محصول کار کند. ارقام اروپایی را به کشور وارد کرده و بر روی اصلاح زراعی و بومی‌سازی آن‌ها کارهای تحقیقات گسترده‌ای انجام بدهد. در حال حاضر شرکت توسعه تجارت ایلیا حدود 300هکتار سطح زیر کشت برای کشت جو دوسر در استان‌های مختلف اختصاص داده است.

جو دوسر

تولید و خرید جو دوسر با پوست ایرانی

 این مجموعه در داخل کشور توانسته‌است، تولید بذر نماید و محصول را در اختیار کشاورزان قرار داده و محصول ویژه‌ای تولید کند. کشاورزان با مشاور ویژه‌ای که از شرکت دریافت می‌کنند، می‌توانند محصول فوق‌العاده‌ای تولید نمایند. محصول برداشت‌شده در انتهای فصل کشت توسط شرکت ایلیا خریداری و وارد پروسه فرآوری می‌شود. شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا اولین مجموعه در کشور است که توانسته‌است در سطح هکتارهای بالا محصول جو دوسر را کشت و آن را فرآوری و به بازار عرضه نماید.

 محصول تولیدی این مجموعه دارای کیفیت بسیار بالا آنالیزهای تأییدشده و مجوزات بهداشتی و سلامت است و می‌تواند برای به‌عنوان ماده اولیه صنایع غذایی در کارخانه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. با توجه به این‌که این محصول داخل کشور تولید می‌شود از جانب شرکت ایلیا محدودیت تامین وجود ندارد. همچنین قیمت‌های بسیار مناسبی نیز دارد و به نسبت ارقام وارداتی و انواع محصولات جو دوسر وارداتی قیمت بسیار رقابتی دارد.

جو دوسر وارداتی

به‌طورکلی انواع جو دوسر که در داخل کشور در سال‌های اخیر وارد بازار شده جو دوسر وارداتی است. جو دوسر وارداتی بسیار درشت بوده و به‌صورت دانه جو دوسر پوست‌کنده، جو دوسر پرک صبحانه فوری جو دوسر درشت و ریز وارد بازار می‌شود.

در سال‌های اخیر به‌علت افزایش قیمت دلار و ارز و نوسانات مربوط به آن برای واردکنندگان مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده‌است. از طرفی قیمت بسیار بالای جو دوسر وارداتی به دلیل هزینه‌های مربوط به گمرک حمل‌ونقل واردات و مباحث مربوط به تحریم بیش‌از پیش واردات این محصول را به کشور کاهش داده و این محصول در پارت‌های بسیار محدودی به کشور وارد می‌شود.

 پارت‌های واردشده به کشور به‌صورت خرده‌فروشی در اختیار شرکت‌های پخش قرار گرفته و این شرکت‌ها جو دوسر را در بسته‌بندی‌های دویست تا سیصد گرمی بسته‌بندی کرده و برای مصرف خانگی به مردم ارائه می‌دهند. این نوع جو دوسر به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند به‌صورت تناژ و عمده در اختیار صنایع تبدیلی کارخانه‌های تولیدی قرار گیرد. زیرا مشکل تامین بلندمدت محصول وجود دارد و ممکن است در یک پارت تناژ قابل‌قبول وارد بازار شود و به مدت شش ماه به کشور وارد نشود.

قیمت جو دوسر وارداتی

 هیچ‌گاه تولیدکنندگان نمی‌تواند این محصول را به‌عنوان ماده اولیه ثابت خود قرار دهند. زیرا در تامین بلندمدت آن چالش وجود دارد. از طرفی قیمت‌های بالای این نوع جو دوسر وارداتی باعث می‌شود که تولیدکنندگان محصولات رژیمی و فراسودمند و کارخانجات صنایع غذایی رغبت کمتری داشته باشند که بخواهند از این محصول استفاده کنند. و قیمت نهایی محصول تولیدی آن‌ها بسیار بالا خواهد بود که قابل‌استفاده برای عموم مردم نخواهد بود. همه این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهد که مصرف جو دوسر وارداتی تنها برای مصرف خانگی و لوکس باشد و هیچ‌گاه وارد پروسه صنایع غذایی و تبدیلی نشود و تولیدی‌ها از آن استقبال نکنند.

جو دوسر

انواع جو دوسر با پوست عمده در ایران برای خرید

 همان‌طور که در بالا توضیح داده شد انواع جو دوسر موجود در ایران به دو گروه ایرانی و وارداتی تقسیم‌بندی می‌شود. که محصولات جو دوسر وارداتی به دلیل میزان کم واردات و قیمت‌های بالایی که دارد، برای مصارف تناژهای سنگین و خریدهای کلان کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. و به‌صورت پرک معمولاً برای مصرف خانگی و لوکس استفاده می‌شود.

 جو دوسر ایرانی که به‌صورت بسیار ویژه توسط شرکت توسعه تجارت سبز ایلیا تولید می‌شود، نه‌تنها قیمت مناسبی دارد. بلکه قابلیت تامین بلندمدت برای محصول در کشور وجود دارد و فرآوری انجام‌شده بر روی آن و در گروه بالاترین تکنولوژی روز دنیا بوده و مصرف‌کنندگان خرد و عمده می‌توانند، محصولات زیر را به‌صورت ویژه و باارزش غذایی بالا و آنالیزهای خاص توسط این مجموعه خریداری نمایند.

بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانجات صنایع تبدیلی می‌توانند با عقد قرارداد بلندمدت تامین و تحویل محصول، دغدغه خود را برای تامین محصول با کیفیت در کشور حل نمایند.

این مجموعه موظف است محصولات زیر را با کیفیت بسیار عالی در اختیار مشتریان عزیز در سراسر کشور قرار دهد.

این محصولات در تناژ های بسیار بالا با کیفیت عالی در اختیار خریداران و مشتریان عزیز در سراسر کشور قرار خواهد گرفت. ارسال نمونه قبل‌از سفارش بار نیز برای مجموعه‌های کلان کشور وجود دارد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه در ارتباط بوده و مشاورهای لازم را برای خرید دریافت نمایند.

ارتباط با ما

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *