اهمیت مصرف کینوا برای کودکان

چه با جو دوسر میشه درست کرد

تامین سلامت کودکان و رشد مناسب دو عامل بسیار مهم برای والدین است. توجه به تغذیه موثرترین عامل برای تامین سلامت و رشد کودکان است. برنامه غذایی برای کودک با غنی از فیبر و سبزیجات، ویتامین ها، املاح و مواد معدنی باشد. کینوا گیاهی است که می تواند به عنوان مکمل در برنامه غذایی کودک گنجانده شود و مصرف گردد.

کینوا چیست؟

کینوا که با نام خاویار گیاهی شهرت دارد، بومی آمریکای جنوبی است. بولیوی، شیلی و پرو خاستگاه اولیه این گیاه هستند. ارزش غذایی بالای این دانه مغذی سبب افزایش محبوبیت این محصول در سایر کشورهای شده است.

گیاه کینوا در حقیقت هم خانواده اسفناج بوده و متعلق به خانواده تاج خروسیان است. پروتئین، فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین های گروه B، انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موادی هستند که در این دانه خوراکی وجود دارند.

کینوا حاوی 9 اسید آمینه ضروری برای بدن است. در نتیجه مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی و استخوان سازی خواهد شد. هضم آسان و کالری کمتر این دانه در مقایسه با غلاتی مانند گندم و برنج، دو دلیل اصلی افزایش کاربرد آن در سال های اخیر بوده است.

مصرف کینوا برای کودکان

انواع کینوا و اهمیت مصرف آن برای کودکان

کینوا دارای سه رنگ مختلف است. اما این تفاوت رنگی سبب کاهش یا افزایش مزایای هر یک از این دانه ها نمی شود. به عبارت ساده میزان کالری، ویتامین و آنتی اکسیدان های هر سه نوع کینوا (قرمز، سفید و سیاه) با هم یکسان است.

به یاد داشته باشید که هیچ نوع تفاوتی در طعم این سه نوع کینوا وجود ندارد. تنها موردی که سبب تمایز می شود این است که پس از پختن کینوا، دانه های قرمز و سیاه بیشتر در غذا احساس خواهند شد.

کینوا سفید

کینوا سفید، رایج ترین نوع در بین مصرف کنندگان است. بافت آن بسیار نرم و دارای مزه ای بسیار مطبوع است. در اصل، کینوا سفید شباهت فراوانی به برنج دارد. پخت آن سریع و آسان است. و مصرف آن سبب تامین ریبوفلاوین مورد نیاز بدن خواهد شد.

مصرف کینوا برای کودکان

کینوا قرمز

رنگ اصلی این دانه قرمز متمایل به نارنجی است. عطر و طعم آن بی نظیر است. زمان پخت کینوا قرمز در مقایسه با سایر کینواها بیشتر است. این دانه غنی از فیبر است. به دلیل اینکه، کینوا قرمز حتی پس از پخت حالت اصلی خود را حفظ می کند، غالبا از آن در سالادهای مختلف استفاده می شود.

کینوا سیاه

این مدل از کینوا مانند کینوا قرمز در پخت، حالت خود را حفظ می کند. منبعی غنی از ریبوفلاوین، پروتئین، ویتامین های E،B و C است. کلسیم بالایی دارد. می توان آن را به صورت برنج دم کرد یا اینکه از ان در سالاد استفاده نمود.

تنوع انواع غذا با کینوا و مصرف آن برای کودکان

کینوا فاقد گلوتن است. در نتیجه افرادی که به این ماده حساسیت دارند می تواند به آسانی از این ماده استفاده کنند. از سوی دیگر، وجود پروتئین و انواع اسید آمینه های ضروری در این دانه سبب شده که برای ماهیچه سازی و رشد استخوان ها موثر باشد. همانطور که اشاره کردیم این دانه غنی از فیبر است.

اما می توان از این دانه هم برای افزایش وزن و هم در رژیم های لاغری استفاده کرد. زیرا کالری این دانه در مقایسه با سایر غلات پرمصرف ( برنج و گندم) کمتر است. ما در ادامه دستور تهیه چند ساده و خوشمزه با استفاده از کینوا را آموزش خواهیم داد.

مصرف کینوا برای کودکان

خوراک کینوا و سبزیجات

مواد مورد نیاز برای تهیه این غذای ساده عبارت است از: کلم بروکلی، یک فنجان پر کینوا، 2 پیمانه آب، نمک (بهتر است از نمک دریا استفاده شود)، روغن زیتون، فلفل قرمز، لیموی تازه، اسفناج، به لیمو.

ابتدا اسفناج و بروکلی را در اندازه متوسط خرد کرده و سه دقیقه در آب بجوشانید. سپس آنها را از آب خارج کرده و روی یک حوله آشپزخانه بگذارید تا آب آن کاملا گرفته شود. در این مرحله، کینوا را به همراه آب و نمک بجوشانید و کمی لیمو له شده به آن اضافه کنید. مدت زمان پختن کینوا 12 دقیقه خواهد بود.

فلفل های قرمز را به همراه دو قاشق روغن زیتون بپزید. کینوا را آبکش کنید. سپس بروکلی و اسفناج آّب پز شده، به همراه کینوا آبکش شده را به روغن و فلفل اضافه کنید. حالا شما غذایی ساده و بسیار خوشمزه خواهی داشت.

پیتزا کینوا

مواد لازم عبارتند از: ¾ فنجان کینوا خام ( ه باید حدود 8 ساعت قبل خیسانده شود)، ½ پیمانه آب، روغن زیتون، بکینگ پودر، نمک دریا، سس پیتزا، پنیر موزارلا، کالباس. همانطور که اشاره کردیم باید قبل از شروع به آشپزی کینوا را به مدت 8 ساعت بخیسانید.

پس از کینوا را آبکشی کنید. سپس، کینوارا را با نمک، روغن زیتون و بکینگ پودر در مخلوط کن بریزید تا به حالت خمیری در بیاید. در این مرحله فر خود را با دمای 220 درجه سانتیگراد حرارت دهید. خمیر را در فر قرار دهید تا طلایی رنگ شود. سپس روی آن یک لایه پنیر بریزید. سپس به آن کالباس اضافه کنید. مجددا آن را در فر قرار دهید تاپنیر، آب شوند.

پیتزا کینوا

خوراک کینوا برای مصرف کودکان

مواد لازم عبارتند از: هویج، پیاز، سیر، کره، تخم مرغ، لوبیا سبز ¼ پیمانه، کینوا پخته شده 4 پیمانه، پیازچه.

ابتدا هویج، سیر و پیاز را خرد کنید. ماهیتابه رو روی حرارت قرار داده و کمی کره به آن اضافه کنید. پس از آب شدن کره، تخم مرغ ها (3 عدد بزرگ) را به ماهیتابه اضافه کنید. پس از اینکه تخم مرغ ها آماده شد آنها را ظرف دیگری منتقل کنید.

حالا با استفاده از کمی کره،پیاز، سیر و هویج را تفت بدهید. لوبیاها را نیز به آن اضافه کنید. بعد از 4 دقیقه، کینوا  پخته شده را به آن اضافه کنید. در نهایت تخم را مجدد به آن اضافه کنید. بعد از دو دقیقه غذای کودک شا آماده است. با پیازچه آن را تزیین کنید.

خواص کینوا

  • رشد ماهیچه و عضلات
  • استخوان ساز
  • کینوا مناسب برای رژیم های لاغری و چاقی
  • قابل استفاده برای کودکان، سالمندان و زنان باردار
  • غنی از فیبر
  • فاقد گلوتن (قابلیت مصرف برای بیماران مبتلا به سلیاک)
  • پیشگیری از دیابت

مصرف کینوا برای کودکان

برای کودکان باید حتما از کینوا فاقد ساپونین استفاده کرد.

به دلیل هضم سخت تر کینوا برای کودکان، در حین پخت از آب زیاد استفاده شود.

بهتر است برای کودکان از کینوا سفید استفاده شود.

در برنامه غذایی کودکان بالای هشت ماه می توانید از کینوا استفاده کنید.

بهتر است برای کودکان، کینوا به عنوان صبحانه استفاده شود.

اگر کودک شما به سیر حساسیت دارد، می توانید برای جذب کلسیم از شیر کینوا استفاده کنید.

خرید کینوا در سراسر کشور

شرکت ایلیا با داشتن مجوزات و استاندارد های بهداشتی در داخل کشور توانسته گامی بزرگ در راستای فرهنگ مصرف کینوا بردارد. این مجموعه محصولات کینوا و جو دوسر را به صورت بسته بندی برای مصرف خانگی و به صورت تناز برای مصرف کارخانه جات صنایع تبدیلی ارائه می دهد. علاقه مندان می توانند برای سفارش و مشاوره با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشند.

ارتباط با کینوا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *